مدیریت اطلاعات محصول (PIM) چیست؟

اگر در فضای تجارت الکترونیک هستید، احتمالاً دشواری حفظ مداوم لیست واحد نگهداری سهام (SKU) را می دانید. همانطور که شرکت شما رشد می کند، لیست قیمت ها، برچسب ها و توضیحات محصول نیز رشد می کند.

مدیریت اطلاعات محصول (PIM)

این داده‌های محصول این پتانسیل را دارد که خیلی سریع غیرقابل مدیریت رشد کند. به عنوان مثال، زمانی که یک برند کانال‌های تعامل جدیدی را دنبال می‌کند یا جمعیت‌شناسی را هدف قرار می‌دهد، اغلب نیاز به تطبیق پیام‌ها و قیمت‌گذاری محصول دارد. و با ورود تامین کنندگان جدید، کاتالوگ ها و توضیحات محصول را نیز به روز می کنند.

سازماندهی دستی اطلاعات محصول فرآیندی خسته کننده و پرهزینه است. بدون یک سیستم منسجم برای هماهنگی تبادل داده بین تیم های فروش، بازاریابی و موفقیت مشتری شما، می تواند چالشی برای سرعت بخشیدن به تغییرات محصول باشد. شما همچنین با خطر واقعی به اشتراک گذاری اطلاعات نادرست یا قدیمی با مصرف کنندگان روبرو هستید.

بسیاری از برندهای تجارت الکترونیک اکنون به ابزارهای مدیریت اطلاعات محصول روی آورده اند تا تجربه یکپارچه مشتری و کارمند را تسهیل کنند. در این راهنما، خواهید آموخت که این ابزارها چه هستند و مزایایی که ممکن است برای تجارت الکترونیک شما ارائه دهند.

تعریف مدیریت اطلاعات محصول

سیستم های مدیریت اطلاعات محصول (PIM) به کاربران امکان ذخیره، غنی سازی و مدیریت اطلاعات پیچیده محصول را می دهد. ابزارهای PIM داده‌های مربوط به محصول را متمرکز می‌کنند و فرآیند به‌روزرسانی و مدیریت اطلاعات دقیق را در چندین کانال فروش و بازاریابی ساده می‌کنند.

ابزارهای مدیریت اطلاعات محصول با اکثر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی (ERP) ادغام می‌شوند و اطمینان حاصل می‌کنند که اطلاعات به‌روز محصول در سراسر سازمان شما قابل دسترسی است. سیستم‌های PIM مخصوصاً برای مشاغل تجارت الکترونیکی که کاتالوگ محصولات، استراتژی فروش و پیام‌های بازاریابی آنها دائماً در حال تغییر هستند، ارزشمند هستند.

گاهی اوقات سیستم‌های PIM با سایر نرم‌افزارهای مرتبط با محصول، مانند ابزارهای مدیریت داده اصلی (MDM)، راه‌حل‌های مدیریت تجربه محصول (PXM)، پلتفرم‌های مدیریت داده‌های محصول (PDM) و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) اشتباه گرفته می‌شوند:

  • MDM در مقابل PIM
    • سیستم‌های MDM مجموعه داده‌هایی را در خود جای می‌دهند که جهانی‌تر از ابزارهای PIM مانند کارکنان، حسابداری، زنجیره تأمین و سایر اطلاعات شرکت هستند.
  • PXM و PDM در مقابل PIM
    • PXM بر توسعه و تکرار تجربیات جذاب مشتری تمرکز دارد در حالی که PDM یک ابزار ارتباط داخلی است که توسط مهندسان و طراحان محصول استفاده می شود.
  • CMS در مقابل PIM
    • سیستم های PIM پایگاه داده های بزرگ و رابطه ای هستند که داده های محصول خاص را ذخیره می کنند. نرم افزار CMS معمولا ظرفیت کمتری دارد و محتوای عمومی را برای استفاده داخلی یا برای وب سایت یک شرکت ذخیره می کند.

یک سیستم PIM چه اطلاعاتی را مدیریت می کند

معماری اطلاعات قوی برای مدیریت کاتالوگ گسترده ای از داده های محصول و SKU ضروری است. یک راه حل PIM این پیچیدگی را با ردیابی کارآمد اطلاعات محصول متقابل مانند موارد زیر برطرف می کند:

  • داده های پایه
    • شاید واضح‌ترین اطلاعاتی که سیستم‌های PIM دریافت می‌کنند، داده‌هایی است که مستقیماً به خود محصولات مرتبط هستند. این داده‌ها ممکن است شامل کدهای محصول جهانی (UPC)، SKU، و شماره مقاله و همچنین نام محصول، عناوین و اطلاعات متفرقه مانند استفاده پیشنهادی باشد.
  • دارایی های
    • اکثر مصرف کنندگان یک محصول فیزیکی را بدون مشاهده تصویر یا ویدیوی در حال استفاده، خریداری نمی کنند. نرم‌افزار PIM می‌تواند تصاویر دیجیتال، فیلم‌ها، گیف‌ها و هر دارایی دیگری را که نحوه ظاهر یا استفاده محصولات را نشان می‌دهد، ذخیره کند.
  • اطلاعات فنی
    • به آخرین باری که تی شرت خریدید فکر کنید. قبل از اینکه آن را به سبد خرید خود اضافه کنید، احتمالاً پارچه و مواد، اندازه و رنگ آن را در نظر گرفته اید. هر سه این ویژگی‌ها را می‌توان در یک سیستم PIM ذخیره کرد، همچنین اطلاعات پیچیده‌تری مانند وزن، اندازه‌گیری‌ها و ضمانت‌ها.
  • اطلاعات بازاریابی
    • داده‌های بازاریابی ممکن است شامل شخصیت‌های مشتری، کلمات کلیدی و سایر داده‌های مرتبط با SEO مانند دسته‌های Google، توضیحات سازگار با موبایل و عناوین آمازون باشد. این داده ها اغلب باید در طول زمان به روز شوند، که با PIM بسیار ساده تر است.
  • اطلاعات فروش
    • قیمت گذاری محصول چیزی است که فروشندگان هرگز نباید در یافتن آن دچار مشکل شوند. سیستم‌های PIM اطلاعات قیمت‌گذاری، نظرات مشتریان و توصیفات را ذخیره می‌کنند که می‌توانند در طول فرآیند فروش استفاده شوند یا در وب‌سایت شرکت تبلیغ شوند.
  • اطلاعات محلی
    • شرکت ها به صورت محلی، منطقه ای و جهانی فعالیت می کنند. در نتیجه، آنها به زبان محصول و توصیفگرهای متناسب با مکان های خاص نیاز دارند. سیستم‌های PIM کپی چندزبانه، سیستم‌های ارز منطقه‌ای و هر چیز دیگری را در خود جای می‌دهند که می‌تواند به اطمینان از تجربه مشتری ثابت و بدون درز کمک کند.
  • طبقه بندی
    • محصولات اغلب با هم خریداری می شوند و حتی ممکن است مکمل هم باشند. نرم افزار PIM تغییرات، روابط و دسته بندی هایی را که ساختار محصول یک شرکت را تشکیل می دهند، فهرست می کند.
  • اطلاعات طراحی
    • بیشتر چیزی که برای مصرف کنندگان جذاب است، نحوه نمایش یک محصول و تطابق آن با سایر برندهای شرکت است. سیستم‌های PIM حاوی راهنماهای سبک و یادداشت‌های طراح هستند تا اطمینان حاصل شود که هر کمپین بازاریابی جهت خلاقانه مرتبطی دارد.
  • اطلاعات احساسی
    • یک تجربه شخصی باید یک ارتباط عاطفی با مشتری ایجاد کند. راه‌حل‌های PIM می‌توانند محتوایی را ذخیره کنند که با شخصیت‌های خاص مشتری، از جمله تصاویر، توضیحات محصول، و سایر دارایی‌های هدفمند که پیوندهای عاطفی با خریداران را تقویت می‌کند، طنین‌انداز کند.

چرا از مدیریت اطلاعات محصول استفاده کنیم؟

نرم‌افزار مدیریت اطلاعات محصول به‌عنوان یک مرکز متمرکز برای تمام اطلاعات محصول عمل می‌کند و از بسیاری جهات به برند شما سود می‌رساند. این کار باعث کوتاه شدن زمان کارمندان، هماهنگی راه اندازی محصول، طراحی کمپین های بازاریابی و باز کردن کانال های تجاری جدید می شود. این به کارمندان زمان بیشتری می‌دهد تا راه‌های خلاقانه‌ای را برای جلب مشارکت مصرف‌کنندگان در نظر بگیرند.

تجربیات Omnichannel

بسیاری از برندها از رویکرد omnichannel برای جذب مشتریان خود در کانال ها استفاده می کنند. ایجاد یک برند منسجم در صدها کانال می تواند چالش بزرگی برای بازاریابان محصول باشد. با PIM، مدیریت محتوای فیزیکی و دیجیتالی محصول برای هر کانال بسیار قابل مدیریت است. مدیران سیستم P.I.M می توانند دارایی ها را به سلسله مراتبی از کاتالوگ ها اختصاص دهند که می تواند با کمپین ها مطابقت داشته باشد. PIM همچنین بازاریابان محصول را قادر می‌سازد تا تغییرات درخواستی را انجام دهند و محتوای جدید را به سرعت عرضه کنند.

شخصی سازی

به طور معمول، فروشندگان باید منتظر بمانند تا تیم های محصول و بازاریابی مواد فروش لازم را در اختیار آنها بگذارند. این ارائه ها معمولاً به جای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه خاص، برای مصرف کننده معمولی طراحی می شوند. با مدیریت اطلاعات محصول P.I.M، نمایندگان فروش می توانند از اطلاعات محصول تایید شده انتخاب کنند و یک پیشنهاد فروش سفارشی طراحی کنند. تنها کاری که فروشنده باید انجام دهد این است که یک الگو، محصولات و ساختار قیمت گذاری را انتخاب کند که احساس می کند برای مشتری بالقوه مناسب است.

داده های قابل اعتماد

داده‌هایی که به یک سیستم PIM وارد می‌شوند، به یک دسته اختصاص داده می‌شوند، فریب داده می‌شوند و به نقطه مناسب در فهرست P.I.M اضافه می‌شوند. مدیران می‌توانند اولویت‌ها را بین منابع داده‌های مختلف دیکته کنند، و داده‌های گفته شده به‌طور مکرر به روز می‌شوند تا مطمئن شوند کاربران P.I.M با آخرین اطلاعات محصول کار می‌کنند. این امر خطر استفاده از اطلاعات قدیمی یا نادرست را در ایجاد مطالب بازاریابی یا ایجاد پیشنهادهایی با مشخصات منسوخ، قیمت‌های نادرست یا محصولات منسوخ کاهش می‌دهد.

اطلاعات متمرکز محصول

PIM داده های متفاوت را در یک سیستم تجاری سازماندهی می کند و در عین حال از کیفیت و دقت اطلاعات محصول در طول چرخه عمر آن اطمینان می دهد. اطلاعات متمرکز محصول همچنین کارایی تیم‌های فروش و بازاریابی را افزایش می‌دهد و در عین حال به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کاتالوگ محصولات خود را بدون ایجاد SKUهای غیرضروری که سیستم ERP شما را به هم می‌ریزد رشد دهند.

بازاریابی بهتر

PIM به بازاریابان این فرصت را می دهد که داده های محصول را ترکیب کنند تا بتوانند کمپین های تجاری مؤثرتری ایجاد کنند. برندها می توانند از مشخصات فنی برای ایجاد پیام رسانی با جزئیات بیشتر استفاده کنند، از اطلاعات هدفمند برای توسعه کمپین های شخصی سازی شده استفاده کنند و از داده های مشتری به طور موثرتری استفاده کنند. با داشتن مجموعه ای از رسانه های دیجیتال در دستان خود، تیم های بازاریابی می توانند A/B ترکیب های بی شماری از تصاویر، ویدئوها و مستندات را آزمایش کنند تا مشخص کنند چه چیزی بهترین عملکرد را دارد.

هرکسی که یک فروشگاه تجارت الکترونیک را اداره می کند، یک بخش بازاریابی یا فروش را رهبری می کند، یا در کانال های متعدد فروش می کند، می تواند از استفاده از مدیریت اطلاعات محصول بهره مند شود. سیستم‌های PIM به تیم‌های فروش این امکان را می‌دهد که داده‌ها و مواد دقیق محصول را هر زمان که نیاز داشته باشند جمع‌آوری کنند. به نوبه خود، مدیران تجارت الکترونیک می توانند نحوه تعامل تیم های فروش و مشتریان بالقوه را با داده های محصول پیگیری کنند و راه هایی برای بهبود نرخ تبدیل و شخصی سازی بیابند.

یک PIM به اصلاح و تازه کردن صدها کمپین در چندین کانال به محض رسیدن اطلاعات محصول جدید کمک می کند. بازاریابان همچنین می توانند با آژانس های ترجمه همکاری کنند تا به طور خودکار اطلاعات محصول را همزمان با باز کردن بازارهای جهانی جدید ترجمه کنند. علاوه بر این، همه ذینفعان می توانند به طور همزمان از سیستم PIM استفاده کنند که جریان کار را ساده می کند. تیم‌ها می‌توانند قبل از عرضه رسمی محصول، کار روی پیام‌رسانی محصول جدید را آغاز کنند، بنابراین می‌توان آن را نهایی کرد، در کاتالوگ‌های مناسب به‌روزرسانی کرد و قبل از روز راه‌اندازی آماده استفاده شد.

PIM چگونه کار می کند

راه‌حل‌های PIM داده‌های ERP، CRM و تقریباً هر پلتفرم تجاری مرتبط با محصول دیگری را که می‌توانید فکر کنید، یکپارچه می‌کند. پس از ادغام، داده های به اشتراک گذاشته شده پردازش و حذف می شوند. همه اینها به طور همزمان اتفاق می‌افتد و نیاز به وارد کردن یا به‌روزرسانی دستی داده‌ها را از بین می‌برد و احتمال افزونگی و خطا را کاهش می‌دهد.

پس از جمع آوری داده ها، کاربران PIM می توانند اطلاعات محصول را در کاتالوگ ها سازماندهی کنند و آن کاتالوگ ها را به کانال ها پیوند دهند. مدیران PIM می‌توانند داده‌ها را به گونه‌ای ترتیب دهند که به راحتی توسط چندین طرف قابل هضم باشد و به آنها کمک کند تا اطلاعات مورد نیاز را به سرعت به دست آورند. این کار با محدود کردن موانع و اجتناب از سیلوهای داده، بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

با راه اندازی کامل PIM، تیم های بازاریابی محصول می توانند محتوای جذاب تری تولید کنند. تیم‌های فروش می‌توانند با موفقیت بیشتری بفروشند و تیم‌های محصول می‌توانند از داده‌ها برای گسترش پیشنهادات محصول استفاده کنند که منعکس‌کننده تغییرات در رفتارهای مصرف‌کننده و سایر روندهای بازار است. به نوبه خود، مشتریان با محصولاتی که خریداری می کنند احساس ارتباط بیشتری می کنند و حس وفاداری و رضایت بیشتری ایجاد می کنند.

PIM و تجارت الکترونیک شما

سیستم‌های PIM می‌توانند برای هر برندی مفید باشند، و به‌ویژه برای شرکت‌هایی با روابط پیچیده محصول، تعداد SKU زیاد یا استراتژی فروش همه‌کانالی ضروری هستند. راه‌حل‌های PIM داده‌های محصول را دموکراتیزه می‌کنند، بنابراین تیم‌های زنجیره تامین، بازاریابی، فروش و خدمات مشتری به داده‌هایی مجهز هستند که برای تعامل با مشتریان احتمالی و مشتریان نیاز دارند. برای افزایش چشمگیر پذیرایی از محصولات خود و کاهش زمان خود برای ورود به بازار، به پلتفرمی نیاز دارید که با راه حل های برتر PIM ادغام شود.

Magento Commerce یک راه حل جامع تجارت الکترونیک است که از بسیاری از مشاغل B2B و B2C پشتیبانی می کند و توسط Forrester و Gartner به عنوان یک پیشرو در صنعت شناخته شده است. فناوری اطلاعات با اکثر سیستم‌های ERP ادغام می‌شود و با Akeneo و Jasper، پلت‌فرم‌های قدرتمند PIM که جریان یکپارچه داده‌های تجارت الکترونیک را در سیستم‌های تجاری شما امکان‌پذیر می‌سازد، مشارکت را حفظ می‌کند. Magento Commerce همچنین با برندهای معتبر مشاوره و فناوری همکاری می کند تا نیازهای خاص کسب و کار شما را برطرف کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا