مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 – 5 مرحله ساده تا صدور ISO 9001

استاندارد ISO 9001 شناخته شده ترین و محبوب ترین استاندارد مدیریت کیفیت در جهان، می تواند به سرعت با حداقل هزینه اجرا شود. این مقاله به طور مفصل توضیح می دهد که چگونه می توانید در 5 مرحله گواهینامه ایزو 9001 دریافت کنید. ما همچنین نشان می‌دهیم که چگونه مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 را برای شما آسان می کنیم.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 – 5 مرحله ساده تا صدور ایزو 9001

سوالات و باورهای نادرست بسیاری در مورد مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 وجود دارد، ممکن است فرآیند صدور دشوار و غیر ضروری به نظر برسد، اما دریافت گواهینامه ایزو 9001 مطمئناً برای کسب وکارها سود آور است. یادگیری و جستجو در مورد مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 اولین و مهمترین قدمی است که باید به درستی بردارید. اگر از آنچه مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001  شامل می شود آگاه باشید، این فرآیند را برای همه ساده تر می کند.

پس بیایید در ابتدا این سوال را مطرح و بررسی کنیم که، “چرا باید گواهینامه ایزو 9001 دریافت کنیم؟”

  • سازماندهی فرآیندها
  • بررسی ها
  • تعهد

گواهینامه های ایزو 9001 همه در مورد ایجاد و سازماندهی یک سیستم مدیریت کیفیت کارآمد است. اکثر کسب و کارها دارای فرآیندهایی هستند، اما این فرآیندها ممکن است نیاز به تغییر در طی فرآیند صدور گواهینامه ایزو 9001  برای بهبود سیستم مدیریت داشته باشند.

داشتن یک سیستم مدیریت کارآمد با استانداردهای تعیین شده، کلید راه اندازی یک کسب و کار است. گواهینامه ISO 9001 به کسب و کارها کمک می کند تا این استانداردها را ایجاد کرده و آنها را رسمی کنند. سازماندهی و مکتوب نگه داشتن فرآیندهای مدیریت به تسهیل صدور گواهینامه ایزو 9001 کمک می کند.

در طول فرآیند، ممکن است یک بازبین برای کمک به ارزیابی و بهبود سیستم‌های موجود درگیر شود. بازبین به یافتن بخش هایی از سیستم که با استانداردهای ایزو 9001 مطابقت ندارند کمک می کند. به این ترتیب، کسب و کار به راحتی می تواند سیستم مدیریت موجود را بهبود بخشد تا استانداردهای لازم برای صدور گواهینامه را برآورده کند.

البته، هنگامی که یک کسب و کار موفق به اخذ گواهینامه ایزو 9001 شد، کسب و کار باید مایل به تعهد به استانداردهایی باشد که وضع شده است. داشتن استانداردها و گواهینامه های رسمی به کسب و کارها در انجام این کار کمک می کند و این کار را به یک کار ساده تبدیل می کند.

صدور گواهینامه ISO می تواند یک کار بزرگ به نظر برسد، اما برای کل کسب و کار ارزش آن را دارد. دریافت گواهینامه ISO 9001 دشوار نیست، اما مستلزم ایجاد تغییرات و تعهد به آن تغییرات است.

ما در این مقاله مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 را طی 5 مرحله برای شما ساده کرده ایم. شما می توانید برای دریافت گواهی و یا انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو 9001 با ما در ارتباط باشید. همکاران ما بهترین مشاور شما جهت دریافت گواهینامه ایزو 9001 معتبر هستند.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 9001 چگونه است؟

مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 چگونه است؟

نحوه گرفتن گواهینامه ایزو 9001 یا مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 به 5 گام آماده سازی، مستند سازی، پیاده سازی، حسابرسی داخلی و صدور گواهینامه خلاصه می شود. این 5 مرحله مخصوصاً برای کسب وکارهای کوچک و متوسط بسیار آسان است در صورتی که از یک مشاور ایزو در مجموعه خود بهره ببرید.

نحوه گرفتن گواهینامه ایزو 9001 طی 5 مرحله به شرح زیر است:

1. مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 – قدم اول ارزیابی اولیه

حرکت به سمت دریافت گواهینامه ایزو 9001 با ارزیابی اولیه آمادگی سازمان شما آغاز می شود. این ارزیابی معمولاً شامل درک شیوه‌های مدیریت کیفیت فعلی سازمان شما، شناسایی شکاف‌ها و تعیین مواردی است که برای برآورده کردن الزامات ISO 9001 باید بهبود یا اجرا شود.

2. مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 – قدم اول ارزیابی اولیه

پس از تکمیل ارزیابی اولیه، زمان توسعه یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) است که با الزامات ISO 9001 مطابقت دارد. این سیستم فرآیندها، رویه‌ها و سیاست‌هایی را که سازمان شما برای اطمینان از کیفیت دنبال خواهد کرد، تشریح می‌کند. این یک مرحله حیاتی است و اغلب شامل موارد زیر است:

  • فرآیندها و رویه‌های مستندسازی
  • تعریف نقش ها و مسئولیت ها.
  • شناسایی و رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها.
  • آموزش به کارکنان و بالا بردن سطح آگاهی پرسنل نسبت به توسعه سیستم مدیریت کیفیت.
  • بررسی و ممیزی مدیریت.
  • اقدامات اصلاحی
  • بررسی اسناد و مدارک

3. مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 – قدم سوم پیاده سازی

با وجود QMS و آموزش کارکنان، زمان اجرای سیستم فرا رسیده است. در طول این مرحله، اطمینان از اینکه همه فرآیندها طبق رویه‌های مستند اجرا می‌شوند، ضروری است. نظارت و اندازه گیری منظم این فرآیندها برای پیگیری پیشرفت حیاتی است.

4. مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 – مرحله چهارم حسابرسی داخلی

برای اطمینان از انطباق با ISO 9001، ممیزی های داخلی در فواصل زمانی منظم انجام می شود. این ممیزی ها به شناسایی موارد عدم انطباق و زمینه هایی که نیاز به بهبود دارند کمک می کند. نتایج حسابرسی داخلی برای تصمیم گیری آگاهانه مدیریت در مورد اقدامات اصلاحی ضروری است.

5. مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 – مرحله پنجم صدور گواهینامه

برای دریافت گواهینامه ISO 9001، باید یک مرجع صدور گواهینامه را انتخاب کنید. مهم است که یک مرجع معتبر را انتخاب کنید. آنها یک ممیزی خارجی برای ارزیابی انطباق سازمان شما با ISO 9001استاندارد ایزو 9001 انجام خواهند داد.

مرجع صدور گواهینامه یک ممیزی خارجی از QMS سازمان شما انجام خواهد داد. این ممیزی شامل دو مرحله است: بررسی اسناد و ممیزی در محل. ممیزان QMS شما را ارزیابی می کنند و اطمینان حاصل می کنند که با الزامات ISO 9001 مطابقت دارد.

بر اساس نتایج ممیزی خارجی، سازمان صدور گواهینامه تصمیم گیری برای صدور گواهینامه خواهد گرفت. اگر مشخص شود که QMS سازمان شما با ISO 9001 مطابقت دارد، گواهینامه ایزو 9001 به شما اعطا خواهد شد.

تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

نتیجه

دریافت گواهینامه ایزو 9001 دستاورد قابل توجهی است که تعهد سازمان را به مدیریت کیفیت نشان می دهد. این فرآیند شامل ارزیابی اولیه، توسعه QMS، آموزش، اجرا، ممیزی داخلی و بررسی مدیریت است. با دنبال کردن این مراحل و همکاری با یک نهاد صدور گواهینامه معتبر، سازمان شما می تواند گواهینامه ISO 9001 را دریافت کند و از مزایای مدیریت کیفیت پیشرفته بهره مند شود.

به یاد داشته باشید که گواهینامه ایزو 9001 فقط برای رعایت یک استاندارد نیست. این در مورد تعهد به تعالی و بهبود مستمر در فرآیندها و خدمات سازمان شما است. این تعهد به کیفیت می تواند منجر به افزایش رضایت مشتری، بهبود کارایی عملیاتی و مزیت رقابتی در بازار شود.

جهت اخذ انواع گواهینامه های معتبر ملی و بین المللی ایزو می توانید از طریق WhatsApp با مرکز مشاوره ایران گواه در تماس باشید و از مشاوره رایگان با متخصصین مرکز مشاوره ایران گواه بهرهمند شوید.

سوالات متداول

مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 چیست؟

نحوه گرفتن گواهینامه ایزو 9001 یا مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 به 5 گام آماده سازی، مستند سازی، پیاده سازی، حسابرسی داخلی و صدور گواهینامه خلاصه می شود. این 5 مرحله مخصوصاً برای کسب وکارهای کوچک و متوسط بسیار آسان است در صورتی که از یک مشاور ایزو در مجموعه خود بهره ببرید.

5 مرحله ساده تا صدور ایزو 9001 چگونه است؟

1.     مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 – قدم اول ارزیابی اولیه
2.     مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 – قدم دوم توسعه سیستم مدیریت کیفیت
3.     مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 – قدم سوم پیاده سازی
4.     مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001 – مرحله چهارم حسابرسی داخلی
5.     مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 – مرحله پنجم صدور گواهینامه

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا