استاندارد ایزو 10478: سنجش آلومینیوم و سیلیکون در روغن‌های سوختی

سازمان جهانی استاندارد (ISO) استاندارد ایزو 10478 را به عنوان استاندارد ویژه برای تعیین مقادیر آلومینیوم و سیلیکون در روغن‌های سوختی با استفاده از روش‌های طیف‌سنجی جذب تعریف کرده است. این استاندارد روشی را جهت تخمین محتوای آلومینیوم و سیلیکون در روغن‌های سوختی مشخص نموده است.

ISO به صورت کلی قالبی برای بررسی میزان استاندارد آلومینیوم و سیلیکون در روغن‌های سوختی تعیین کرده است. این استاندارد میزان غلظت استاندارد برای آلومینیوم و سیلیکون را در محدوده‌های ۵ تا ۱۵۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم برای آلومینیوم و ۱۰ تا ۲۵۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم برای سیلیکون مشخص می‌کند. ایزو 10478 این فرآیند را از طریق انتشار پلاسمای جفت شده القایی و جذب اتمی انجام می‌دهد.

استاندارد ایزو 10478

استاندارد ایزو 10478: تشریح و کاربرد

نمایندگانی از سراسر جهان در مجموعه ISO به منظور به اشتراک گذاری اطلاعات و دستیابی به یک توافق کلی در زمینه استانداردسازی جمع آمده‌اند. سازمان جهانی استاندارد، با دسترسی به آخرین پیشرفت‌ها در زمینه استانداردسازی و پوشش آزمایش‌های عناصر شیمیایی، برای محافظت از تأمین‌کنندگان محصولات نفتی با یک چارچوب نظارتی قوی خدمات فرآورده‌های نفتی را تنظیم کرده است.

تحلیل کلی استاندارد ISO 10478

استاندارد ISO 10478 روشی را برای تعیین دقیق محتوای آلومینیوم و سیلیکون در روغن‌های سوخت مشخص می‌کند. این روش بر اساس انتشار پلاسمای جفت شده القایی (ICP) و طیف‌سنجی جذب اتمی (AAS) انجام می‌شود. در مرحله اول آزمایش، مواد قابل احتراق با گرم‌شدن و سپس سوختن، تمام اجزای کربن را حذف می‌کنند.

مواد باقی‌مانده با استفاده از یک شار فلوراید ذوب می‌شوند و سپس در محلول اسیدی غوطه‌ور می‌شوند. ISO 10478 تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری خواص مایع را بررسی می‌کند و برای این منظور آزمایش‌های AAS یا ICP انجام می‌دهد. به طور خلاصه، این استاندارد به تامین‌کنندگان و کاربران خدمات این امکان را می‌دهد که از اجزای مختلف موجود در روغن‌های سوخت آگاه شوند.

هدف و کاربرد عملی استاندارد ISO 10478

سازمان جهانی استاندارد نظارت دقیقی را بر تولیدکنندگان سوخت و پالایشگاه‌های نفت ایجاد کرده است. به همین دلیل، سازمان‌های حوزه نفت مکلف به اجرای تست‌های با کیفیت بالا مانند استاندارد ISO 10478 به منظور تضمین کیفیت و کنترل (QA/QC) به جدیت برخورداری می‌کنند. پالایشگاه‌ها و تولیدکنندگان محصولات نفتی به طور مداوم این تست‌های با کیفیت بالا را پیاده‌سازی می‌کنند تا از انطباق مداوم با قوانین مربوطه اطمینان حاصل کنند. با این اقدامات، آن‌ها می‌توانند محصولات با کیفیت بالا تولید و عرضه کنند.

به علاوه، اخذ استاندارد ایزو تنها به مزیت رقابتی منجر نمی‌شود، بلکه با اجرای اصول استانداردسازی می‌توان به حفظ محیط زیست و سلامت کاربران نیز کمک کرد. وقتی که ما به عنوان یک موسسه تجاری اهداف محیطی را جلب می‌کنیم، مشتریان نیز ارزش این اهداف را درک می‌کنند و این تأثیر مثبتی بر روی دیدگاه مخاطبان دارد.

استاندارد ISO 10478

کنترل کیفیت فرآورده‌های نفتی بر اساس استاندارد جهانی A.S.T.M

سازمان جهانی استاندارد تولید و کیفیت فرآورده‌های نفتی را که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شوند، پیش از توزیع، بر اساس معیارهایی که در کتاب استاندارد جهانی فرآورده‌ها به نام A.S.T.M آمده است، کنترل می‌کند.

کارشناسان و پژوهشگاه صنعت نفت یک کمیته تشکیل دادند و این کتابچه را تدوین کردند. بعد از بررسی تطابق فرآورده‌های نفتی و مشخصات آن‌ها با استانداردهای مندرج در این کتاب، ما می‌توانیم محصولات با کیفیت و ایمن تولید کنیم و همچنین محصولات خود را در داخل و خارج از کشور توزیع کنیم. به این ترتیب، توزیع محصولات با کیفیت به ما اعتبار و شهرت بیشتری می‌دهد.

این کتابچه تمام مشخصات فرآورده‌های نفتی را بر اساس مشخصاتی که در کتاب A.S.T.M ذکر شده است، توضیح داده و در کنار استانداردهایی مانند ایزو ۱۰۴۷۸ از آن بهره می‌بریم.

استانداردها و دستورالعمل‌های اندازه‌گیری

اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی برخی موارد را در زمینه مواد نفتی بررسی می‌کند. برای مطابقت با این استانداردها، باید موارد زیر را در مجموعه خود بهبود ببخشیم:

  1. اندازه‌گیری مرتبط با صادرات و واردات گاز، نفت و پنج فرآورده اصلی (بنزین – نفت سفید – نفتگاز – نفتکوره – گاز مایع)؛
  2. طرح‌های تجهیز سیستم‌های اندازه‌گیری؛
  3. کالیبراسیون سالانه و دوره‌ای سیستم‌های اندازه‌گیری؛
  4. مشخصات فنی (Spec) پروژه‌های مربوط به سیستم‌های اندازه‌گیری.

اهداف اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی

سازمان نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی برخی از اهداف اصلی خود را تعیین کرده است. به عنوان مثال، برای فراهم آوردن امکان کنترل‌های لحظه‌ای بسترسازی می‌کند. صادرات و مبادلات را با آخرین استانداردهای نفتی IP، API، ASTM، ISO مانند ایزو ۱۰۴۷۸ مطابقت می‌دهد.

مخازن حاوی نفت خام و فرآورده‌های نفتی را با متدهای علمی و معتبر بین‌المللی کالیبره می‌کند. روابط بین مقادیر تولید و ذخیره‌سازی و میزان صادرات را شفاف‌سازی می‌کند. از فناوری نوین اندازه‌گیری و آنالیز نفت خام و فرآورده‌های نفتی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کند.

ایزو ۱۰۴۷۸

برای دستیابی به اهداف استاندارسازی، ایجاد نظارت کامل بر منابع طبیعی نیز امری ضروری است. بهتر است مدیریت سازمان به صورت متعهدانه و جامع بر حفظ و حراست از منابع طبیعی نیز نظارت کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا