استاندارد ایزو 2846: ویژه صنعت گرافیک

استاندارد ایزو 2846 به نام “رنگ و شفافیت مجموعه‌های جوهر چاپ برای چاپ چهار رنگ” معرفی شده است. سازمان جهانی استاندارد این استاندارد را در دو نسخه ارائه کرده است:

  1. ISO 2846-1:2017 – بخش ۱: چاپ افست وب با ورق و حرارت تنظیم شده
  2. ISO 2846-2:2007 – بخش ۲: چاپ افست لیتوگرافی سرد

این استاندارد موارد زیر را دربرمی‌گیرد:

  1. چاپ افست وب با ورق و حرارت تنظیم شده
  2. چاپ افست لیتوگرافی سرد
  3. چاپ گراور انتشارات
  4. چاپ صفحه
  5. چاپ فلکسوگرافی
استاندارد ایزو 2846

استاندارد ایزو 2846 – بخش اول

کمیته فنی ISO/TC 130 (فناوری گرافیک) این استاندارد را تهیه کرده است و در این نسخه تغییرات فنی انجام شده است. پس از تغییرات، این نسخه جایگزین نسخه‌ی ISO 2846-1:2006 شده است. تغییر اصلی این نسخه مربوط به به‌روزرسانی پیوست A برای تجدید نظر بستر مرجع و جایگزینی مراجع استانداردهای ISO می‌باشد.

این استاندارد رنگ و شفافیت جوهرهای چاپ لیتوگرافی را تعیین می‌کند. مجموعه‌های مختلف جوهر با رعایت این استاندارد، هنگام چاپ بر روی بستری با ضخامت فیلم مناسب، رنگ یکسانی را تولید می‌کنند. این سیستم قابلیت جداسازی رنگها برای چاپ افست و لیتوگرافی را بر اساس ارجاعات رنگی مشخص شده فراهم می‌کند. با این روش، تصاویر چاپی می‌توانند به صورت یکسان در چندین مکان چاپی تکرار شوند.

تعدادی از کارشناسان کنترل فرآیند و مواد، مجموعه داده‌های مختلف کشورهای مختلف را در زمان تهیه نسخه اولیه بررسی کردند. آن‌ها به نتایجی رسیدند که مجموعه‌ای از مختصات رنگ می‌تواند به اندازه کافی پنجم پیشنهادات را در محدوده تحمل معقولی نشان دهد. همچنین شفافیت جوهرهای مختلف نیز با استفاده از روش ارزیابی جدیدی قابل اندازه‌گیری می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده قبل از بازنگری این نسخه نشان می‌دهد که تغییرات کمی در رنگ و شفافیت جوهرهای موجود در بازار وجود دارد و ویژگی‌های مشخص شده در این سند می‌توانند مجدداً تأیید شوند.

استاندارد ایزو 2846
Graphic designer at work. Color swatch samples.

ویژگی‌های رنگ‌سنجی و بستر مرجع

در تعیین ویژگی‌های رنگی جوهرها، لازم است که این جوهرها را بر روی یک بستر مرجع چاپ کنیم. این اقدام به ما این امکان را می‌دهد که ویژگی‌های رنگی را به دقت مشخص کنیم. با این حال، شباهت دو جوهر که روی یک زیرلایه مرجع چاپ می‌شوند، به طور کلی شباهت را روی زیرلایه‌های دیگر نیز تضمین می‌کنند. این تشابه به ما امکان می‌دهد تا مشخصات صنعتی یا استانداردهایی مانند “ISO 12647-2” که رنگ این جوهرها را مشخص می‌کند، را توسعه دهیم.

بسترهای مرجع دیگری مانند APCO II/II که برای مدت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، دیگر در دسترس نیستند و جایگزین آنها یک بستر مرجع توسعه‌یافته جدید به نام C2846 شده است که ویژگی‌هایی مناسب برای اهداف این سند را داراست. رنگهایی که در نسخه قبلی این استاندارد مشخص شده بودند، بر اساس اندازه‌گیری‌های گسترده در مجموعه‌های جوهر تجاری اروپا، ژاپن و ایالات متحده طراحی مجدد شده‌اند.

محدوده کاربرد ایزو ۱- ۲۸۴۶

نسخه اول ایزو ۲۸۴۶ ویژگی‌های رنگ و شفافیتی را مشخص می‌کند که هر جوهر باید در فرآیند چاپ اثبات و تولید رعایت کند. این استاندارد شرایط چاپ مشخص شده، بستر تعریف‌شده و روشی برای اطمینان از انطباق را تعریف کرده است. همچنین ویژگی‌های جوهرهای مورد استفاده برای فرآیندهای تغذیه ورق، گرما تنظیم شده و فرآیندهای تشعشع را مشخص می‌کند.

مهمترین نکته این است که ایزو ۲۸۴۶ را برای جوهرهای فلورسنت اعمال نمی‌کند و ویژگی‌های رنگدانه‌ها (یا ویژگی‌های طیفی – به‌جز اطلاعاتی) را مشخص نمی‌کند تا از پیشرفت‌هایی که ترکیب‌های رنگدانه‌‌ای مختلف را قادر می‌سازد تا به نحو مطلوب استفاده شوند جلوگیری نکند.

ایزو ۲۸۴۶ – بخش دوم

کمیته فنی ISO/TC 130 (فناوری گرافیک) این استاندارد را تدوین کرده است. در این نسخه، اصلاحاتی در زمینه فنی صورت گرفته و آن را به جایگزین نسخه (ISO2846-2:2000) کرده‌اند. تغییر اصلی این نسخه به شرح زیر است:

۱. بندهای ۴ و ۵ از نظر فنی بازنگری شده‌اند.
۲. خواص رنگ‌سنجی جوهرها جهت تطابق با الزامات تجاری واقعی تنظیم شده‌اند.
۳. جزئیات مربوط به آماده‌سازی چاپ آزمایشی که در ISO 2834-1 مشخص شده بود، حذف شده است.

به طور کلی، ISO/TC 130 با تدوین نسخه اولیه ایزو ۲۸۴۶، هدف از کنترل مواد و فرآیندها را دنبال کرده است. آنها خواص رنگ‌سنجی جوهرهای چاپ افست وب سردست تجاری از سرتاسر جهان را بررسی کرده و متوجه شده‌اند که مجموعه‌ای از مختصات رنگ می‌تواند به اندازه کافی این رنگ‌ها را در محدوده تحمل معقول نمایش دهد.

انتشار اولیه این بخش از ایزو ۲۸۴۶، هماهنگی بیشتری بین نهادهای ملی مختلفی که در ISO/TC 130 مشارکت دارند، فراهم آورده است. این نشان می‌دهد که اصلاحات جزئی در اهداف رنگ‌سنجی سازمان‌ها را با الزامات واقعی چاپ تجاری سازگارتر کرده است.

استاندارد ایزو 2846

محدوده کاربرد ایزو ۲- ۲۸۴۶

این بخش از استاندارد ایزو ۲۸۴۶، ویژگی‌های رنگ و شفافیتی را که جوهرهای چاپ افست وب چهار رنگ سردست تولید می‌کنند را در شرایط مشخص بر روی یک تستر چاپ تعیین می‌کند. همچنین روش آزمایش را جهت تضمین تطابق با مشخصات توصیف می‌کند. این نسخه برای جوهرهای فلورسنت معتبر نمی‌باشد و ویژگی‌های رنگدانه‌ها (یا ویژگی‌های طیفی) را مشخص نمی‌کند تا از استفاده از ترکیب‌های مناسب رنگدانه‌ها در آینده مانع شود.

جهت اخذ انواع گواهینامه های معتبر ایزو می توانید با مرکز مشاوره ایران گواه در تماس باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا