ایزو 16050 – استاندارد آجیل و خشکبار

ایزو 16050:2003 یک روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا فاز معکوس، با تمیز کردن ستون ایمنی و مشتق سازی پس از ستون، برای تعیین آفلاتوکسین در غلات، آجیل و محصولات مشتق شده را مشخص می کند. حد کمیت برای آفلاتوکسین B1 و برای مجموع آفلاتوکسین های B1، B2، G1 و G2 8 میکروگرم بر کیلوگرم است.

ایزو 16050 - استاندارد آجیل و خشکبار

این روش برای ذرت حاوی 24.5 میکروگرم در کیلوگرم، برای کره بادام زمینی حاوی 8.4 میکروگرم در کیلوگرم، و برای بادام زمینی خام حاوی 16 میکروگرم در هر کیلوگرم آفلاتوکسین کل تأیید شده است. همچنین نشان داده شده است که می توان از این روش برای محصولات دانه های روغنی، میوه های خشک و محصولات مشتق شده استفاده کرد.

برسی اجمالی ایزو 16050:2003

استاندارد ایزو 22000 یکی از معروف‌ترین استانداردها در حوزه مواد غذایی است. به طور معمول استانداردهای مواد غذایی از جمله استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ و HACCP بیشتر شناخته می شوند، با این حال بیشتر محصولات و مواد غذایی استانداردهای تخصصی هم دارند.

در همین راستا استاندارد ایزو 16050 به صورت اختصاصی مربوط به آجیل و خشکبار است. شیوه های خشک‌ سازی خشکبار و میوه‌ های خشک را مورد بررسی قرار می دهد؛ ضمن اینکه به تعیین مقدار مجاز افزودنی‌ها از جمله نمک و … نیز می‌ پردازد.

چرا به ایزو 1650 نیاز داریم؟

دریافت و اخذ ایزو 1650 برای سازمان‌ هایی که در زمینه فرآوری مواد غذایی و دانه‌ های روغنی فعالیت می نمایند، می تواند مفید باشد. استاندارد ایزو 16050 اختصاصی در حوزه خشکبار و بسته‌بندی خشکبار، در بیشتر مواقع به دلایل تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

اما از جایی که استاندارد ایزو 22000 به ایمنی در تولید نیز مربوط می شود، در مقایسه با استانداردهای جانبی و یا ناشناخته بیشتر مورد توجه قرار داده می شود تا بتوانیم یک محصول سالم را در اختیار مشتریان قرار دهیم.

دامنه کاربرد

همان‌طور که اشاره شد استاندارد بین‌ المللی ایزو 16050 به‌عنوان یک روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا فاز معکوس، با تمیز کردن ستون ایمنی و مشتق‌ سازی پس از ستون، برای تعیین آفلاتوکسین‌ها در غلات، آجیل و محصولات مشتق شده دارای کاربرد است. حد کمیت برای آفلاتوکسین B1، و برای مجموع آفلاتوکسین های B1، B2، G1 و G2، ۸ میکروگرم بر کیلوگرم است.

pistachio

این روش برای ذرت حاوی 24.5 میکروگرم بر کیلوگرم، برای کره بادام زمینی حاوی 8.4 میکروگرم بر کیلوگرم، و برای بادام زمینی خام حاوی 16 میکروگرم بر کیلوگرم آفلاتوکسین کل تأیید شده می باشد. ضمن اینکه مشخص گردیده است که می‌توان از این شیوه برای دانه‌ های روغنی، میوه‌ های خشک و محصولات مشتق شده استفاده نمود.

کاربرد ایزو 16050

از این استاندارد می‌توانید جهت طیف وسیعی از محصولات مربوط با آجیل و خشکبار استفاده نمایید. برخی از کاربردهای ایزو 16050 شامل موارد زیر می شود:

  • آزمایش مواد غذایی
  • غلات و حبوبات
  • آجیل
  • بادام زمینی
  • تجزیه‌وتحلیل شیمایی و آزمایش
  • تعیین مقدار آفلاتوکسین
  • مایکوتوکسین
  • کروماتوگرافی مایع
  • کروماتوگرافی میل ترکیبی و ایمنی ذرت
  • میوه‌ها
  • دانه‌های روغنی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با چگونگی اخذ گواهینامه ایزو معتبر با مشاوران مرکز ایران گواه در تماس باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا