ایزو 45005: استاندارد کار ایمن در دوران COVID-19

ایزو 45005 نسخه 2020، یک استاندارد بین‌المللی جدید از سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، با هدف فراهم آوردن دستورالعمل‌های کلی برای کار ایمن در زمان شیوع COVID-19 منتشر شده است. این استاندارد در پاسخ به نیازهای فوری جامعه جهانی برای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OH&S) در زمان همه‌گیری تهیه و عرضه شده است.

ایزو 45005

چالش‌های ناشی از COVID-19 در محیط کار

بیماری همه‌گیر COVID-19 دنیای کار را دستخوش تغییرات بزرگ کرده و سازمان‌ها را با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه ساخته است. در این دوران، نیاز به راهنمایی‌های جامع برای حفاظت از کارکنان ضروری است.

سرعت بخشیدن به توسعه استاندارد

در حالی که توسعه یک استاندارد ایزو معمولاً تا سه سال زمان می‌برد، ISO 45005:2020 در عرض تنها سه ماه به منظور پاسخگویی به فوریت وضعیت و نیاز به اطلاعات دقیق و کاربردی، تدوین شد.

هدف از ISO / PAS 45005

ISO / PAS 45005 بهترین روش‌های بین‌المللی را برای مدیریت بهداشت و ایمنی کارکنان در طول همه‌گیری COVID-19 گرد هم آورده و در نظر دارد تا دستورالعمل‌ها و مقررات ملی موجود را تکمیل کند.

تلاش بین‌المللی

متخصصان از ۲۶ کشور برای تهیه این راهنما به صورت خستگی‌ناپذیر کار کردند و استاندارد توسط ۸۰ کشور عضو کمیته فنی ISO برای مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی تأیید شده است.

توصیه‌های عملی

ایزو 45005 توصیه‌های عملی برای مدیریت خطرات ناشی از COVID-19 ارائه می‌دهد، که بدون توجه به اندازه یا پیچیدگی سازمان، قابل اجرا است.

پشتیبانی از سازمان‌ها و کارکنان

این استاندارد برای سازمان‌هایی مناسب است که فعالیت خود را از سر می‌گیرند، در طول همه‌گیری فعالیت دارند، یا کسب‌وکار جدیدی را آغاز می‌کنند و به آنها در مدیریت خطرات و ارائه یک محیط کاری ایمن کمک می‌کند.

مرکز مشاوره ایران گواه یکی از معتبرترین مراجع جهت اخذ گواهینامه های بین المللی ایزو است. برای دریافت گواهینامه های ایزو معتبر از این فرم استفاده کنید و یا در واتس‌اپ پیام دهید.

Fond bleu coronavirus profil femme

کاربرد گسترده ایزو 45005

ایزو 45005 عمومیت دارد و در صنایع مختلف قابل استفاده است، بدین معنا که اطلاعات ارائه شده در این استاندارد می‌تواند به طور گسترده‌ای در میان سازمان‌ها و شرکت‌های متفاوت به کار رود.

فواید اخذ ایزو 45005 برای مدیریت ایمنی در زمان COVID-19

محافظت از کارکنان و اشخاص ذینفع

  • اقدامات موثر: با اخذ ایزو 45005، سازمان‌ها قادر خواهند بود اقدامات موثری برای حفاظت از کارمندان و سایر اشخاص ذینفع در برابر خطرات ناشی از COVID-19 انجام دهند.

حذف سیستماتیک خطرات

  • رویکرد سیستماتیک: استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از یک رویکرد سیستماتیک، خطرات مربوط به COVID-19 را شناسایی و حذف یا کاهش دهند.

انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات

  • سازگاری با شرایط متغیر: ایزو 45005 چارچوبی را برای امکان سازگاری موثر و به موقع با شرایط متغیر ایجاد می‌کند.

استفاده از چرخه PDCA در ایزو 45005

برنامه‌ریزی و اجرا

  • برنامه‌ریزی: شناسایی اقدامات لازم برای حفاظت از کارکنان.
  • انجام: پیاده‌سازی اقدامات برنامه‌ریزی شده.

بررسی و بهبود

  • بررسی: ارزیابی اثربخشی اقدامات انجام شده.
  • قانون: اصلاح مشکلات و جستجو برای روش‌های بهبود.

تکرار مداوم برای بهبود مستمر

ISO 45005 تأکید دارد که چرخه PDCA باید به صورت مداوم تکرار شود تا بهبود مستمر در مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در زمان COVID-19 اطمینان حاصل شود. این رویکرد تضمین می‌کند که سازمان‌ها قادر به واکنش نشان دادن به تغییرات در شرایط همه‌گیری باشند.

توسعه و تأیید ISO / PAS 45005

ISO / PAS 45005 توسط کمیته فنی ISO / TC 283، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، با دبیرخانه‌ای که توسط BSI، عضو ISO برای انگلستان اداره می‌شود، توسعه یافته است. این استاندارد به عنوان یک ابزار کلیدی برای کمک به سازمان‌ها در مدیریت ایمنی و بهداشت کارکنان در دوران همه‌گیری شناخته می‌شود.

تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

مرکز مشاوره ایران گواه یکی از معتبرترین مراجع جهت اخذ گواهینامه های بین المللی ایزو است. برای دریافت گواهینامه های ایزو معتبر از این فرم استفاده کنید و یا در واتس‌اپ پیام دهید.

شماره تماس: 46134156-021

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا