دستورالعمل عمومی ایمنی محصول اتحادیه اروپا (Directive 2001/95/EU)

در این مقاله از مرکز مشاوره ایران گواه به دستورالعمل عمومی ایمنی محصول اتحادیه اروپا می پردازیم.

دستورالعمل عمومی ایمنی محصول اتحادیه اروپا

آشنایی با دستورالعمل عمومی ایمنی محصول اتحادیه اروپا

کالاهای مصرفی که خارج از حیطه نشان CE قرار دارند، باید الزامات دستورالعمل عمومی ایمنی محصول اتحادیه اروپا (Directive 2001/95/EU) را رعایت کنند. این دستورالعمل در مواردی که مقررات خاص ایمنی برای دسته‌های خاص محصول وجود ندارد اعمال می‌شود. این محصولات نیازی به نشان گذاری CE ندارند اما باید شرایط عمومی ایمنی را قبل از ورود به بازار اتحادیه اروپا رعایت کنند.

تعهدات تولیدکنندگان در راستای ایمنی محصول

تولیدکنندگان موظف هستند که فقط محصولات ایمن را در بازار عرضه کنند، که ایمنی آن‌ها بر اساس استانداردهای اروپایی ارزیابی می‌شود. در صورتی که استانداردهای ملی مشخصی وجود نداشته باشد، ایمنی محصول براساس توصیه‌های کمیسیون اروپا، کدهای ایمنی مربوطه و وضعیت کنونی هنر و تکنولوژی ارزیابی می‌شود. همچنین، تولیدکنندگان باید اطلاعات کافی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند تا آنها بتوانند در مورد استفاده ایمن از محصول تصمیم گیری کنند.

نقش توزیع‌کنندگان در تضمین ایمنی محصول

توزیع‌کنندگان نیز باید به اطمینان از انطباق محصول با الزامات ایمنی کمک کنند، به‌ویژه اگر محصولاتی را عرضه می‌کنند که می‌دانند با این الزامات مطابقت ندارند.

الزامات نماد CE و اعلامیه انطباق در دستورالعمل

دستورالعمل عمومی ایمنی محصول نیازی به درج نشان CE یا صدور اعلامیه انطباق اتحادیه اروپا ندارد، اما این به معنای عدم الزام به رعایت دستورالعمل نیست. تولیدکنندگان موظف به پیروی از این دستورالعمل هستند.

گواهینامه CE محصولات ساختمانی

نقش شرکت صدور گواهینامه در ایمنی محصول

شرکت ایران گواه می‌تواند در ارزیابی و بازرسی کامل ایمنی محصولات، مطابق با دستورالعمل عمومی ایمنی محصول اتحادیه اروپا (Directive 2001/95/EU)، کمک رسانی کند. این خدمات شامل موارد زیر است:

  • دسته‌بندی تحقیق برای تعیین الزامات مربوطه؛
  • آزمون‌های انطباق محصول بر اساس استانداردهای اروپایی؛
  • تدوین و تأیید پرونده‌های فنی؛
  • تهیه و چک کردن دستورالعمل‌های کاربر؛
  • تدوین و تأیید اعلامیه انطباق.

فرایند ایمنی عمومی محصول

دستورالعمل عمومی ایمنی محصول، الزامات قانونی برای اپراتورهای اقتصادی (تولید کننده، وارد کننده، توزیع‌کننده) را مشخص می‌کند. روند مرحله به مرحله برای تولیدکنندگان به شرح زیر است:

  1. طبقه‌بندی محصول: تعیین اینکه آیا محصول در محدوده دستورالعمل ایمنی عمومی قرار می‌گیرد؛
  2. طبقه‌بندی اپراتور اقتصادی: تعیین نقش اپراتور اقتصادی در ارتباط با دستورالعمل؛
  3. روش انطباق: انجام تست‌های محصول، تضمین انطباق مستمر، شناسایی محصول و اپراتور اقتصادی، ارائه دستورالعمل و ایمنی، و ایجاد رویه‌های اصلاحی؛
  4. پرونده‌های فنی: تهیه نقشه‌ها و مدارک فنی؛
  5. اعلامیه انطباق: تهیه اظهارنامه ای که انطباق محصول با دستورالعمل را تأیید می‌کند.

توجه: مراحل ۴ و ۵ براساس دستورالعمل عمومی ایمنی محصولات الزامی نیستند و بیشتر به دستورالعمل‌های خاص و مقررات مربوط به نشان CE مربوط می‌شوند.

تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

مرکز مشاوره ایران گواه یکی از معتبرترین مراجع جهت اخذ گواهینامه های بین المللی ایزو است. برای دریافت گواهینامه های ایزو معتبر از این فرم استفاده کنید و یا در واتس‌اپ پیام دهید.

شماره تماس: 46134156-021

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا