حاکمیت داده (data governance) چیست و چرا اهمیت دارد؟

حاکمیت داده (DG) فرآیند مدیریت در دسترس بودن، قابلیت استفاده، یکپارچگی و امنیت داده ها در سیستم های سازمانی، بر اساس استانداردها و سیاست های داده داخلی است که استفاده از داده ها را نیز کنترل می کند. حاکمیت داده موثر تضمین می کند که داده ها سازگار و قابل اعتماد هستند و مورد سوء استفاده قرار نمی گیرند. این امر به طور فزاینده‌ای حیاتی است زیرا سازمان‌ها با مقررات جدید حفظ حریم خصوصی داده‌ها روبه‌رو می‌شوند و بیشتر و بیشتر بر تجزیه و تحلیل داده‌ها برای کمک به بهینه‌سازی عملیات و هدایت تصمیم‌گیری تجاری تکیه می‌کنند.

حاکمیت داده (data governance) چیست و چرا اهمیت دارد؟

یک برنامه حاکمیت داده که به خوبی طراحی شده است معمولاً شامل یک تیم حاکمیتی، یک کمیته راهبری که به عنوان بدنه حاکم عمل می کند و گروهی از مباشران داده است. آنها برای ایجاد استانداردها و خط مشی های حاکم بر داده ها و همچنین رویه های اجرایی و اجرایی که عمدتاً توسط متولیان داده انجام می شود، با یکدیگر همکاری می کنند. در حالت ایده‌آل، مدیران اجرایی و سایر نمایندگان عملیات تجاری یک سازمان، علاوه بر تیم‌های مدیریت فناوری اطلاعات و داده، در آن شرکت می‌کنند.

نیکولا آسکام مشاور مستقل در یک پست وبلاگی در ژانویه 2022 نوشت، در حالی که حاکمیت داده جزء اصلی یک استراتژی کلی مدیریت داده است، سازمان ها باید بر روی مزایای تجاری مورد انتظار برنامه حاکمیتی تمرکز کنند تا بتوانند موفق شوند. اریک هیرشهورن، مدیر ارشد داده در بانک نیویورک ملون، در جلسه ای در کنفرانس جهانی دیجیتالی Enterprise Data World 2022 به همین نکته اشاره کرد. او گفت: «نتایج نمی تواند فقط حکمرانی خوب باشد. “نتایج باید راه اندازی کسب و کارهای بهتر باشد.”

این راهنمای جامع برای حاکمیت داده بیشتر توضیح می‌دهد که چیست، چگونه کار می‌کند، مزایای تجاری که ارائه می‌کند، بهترین شیوه‌ها و چالش‌های حاکم بر داده‌ها. همچنین مروری بر نرم‌افزار حاکمیت داده و فناوری‌های مرتبط خواهید داشت که می‌توانند به فرآیند حاکمیت کمک کنند. در سراسر راهنما، لینک‌ها به مقاله‌های مرتبطی اشاره می‌کنند که موضوعات مورد بررسی را با عمق بیشتری پوشش می‌دهند.

چرا حاکمیت داده مهم است

بدون حاکمیت داده موثر، تناقضات داده ها در سیستم های مختلف در سراسر یک سازمان ممکن است حل نشود. به عنوان مثال، نام مشتریان ممکن است در سیستم‌های فروش، تدارکات و خدمات مشتری متفاوت باشد. این می‌تواند تلاش‌های یکپارچه‌سازی داده‌ها را پیچیده کند و مسائل مربوط به یکپارچگی داده‌ها را ایجاد کند که بر دقت هوش تجاری (BI)، گزارش‌دهی سازمانی و برنامه‌های تحلیلی تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، خطاهای داده ممکن است شناسایی و رفع نشوند، که بر BI و دقت تجزیه و تحلیل تأثیر می گذارد.

حاکمیت ضعیف داده همچنین می تواند ابتکارات انطباق مقرراتی را مختل کند. این می‌تواند برای شرکت‌هایی که نیاز به پیروی از قوانین فزاینده حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها، مانند GDPR اتحادیه اروپا و قانون حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده کالیفرنیا (CCPA) دارند، مشکلاتی ایجاد کند. یک برنامه حاکمیت داده سازمانی معمولاً شامل توسعه تعاریف رایج داده و قالب‌های داده استاندارد است که در همه سیستم‌های تجاری اعمال می‌شود و سازگاری داده‌ها را برای استفاده‌های تجاری و مطابقت افزایش می‌دهد.

اهداف و مزایای حاکمیت داده

هدف کلیدی حاکمیت داده، تجزیه سیلوهای داده در یک سازمان است. چنین سیلوهایی معمولاً زمانی ایجاد می‌شوند که واحدهای تجاری منفرد سیستم‌های پردازش تراکنش جداگانه را بدون هماهنگی متمرکز یا معماری داده‌های سازمانی مستقر کنند. هدف حاکمیت داده، هماهنگ کردن داده ها در آن سیستم ها از طریق یک فرآیند مشترک، با مشارکت سهامداران از واحدهای تجاری مختلف است.

یکی دیگر از اهداف حاکمیت داده اطمینان از استفاده صحیح از داده ها است، هم برای جلوگیری از وارد کردن خطاهای داده به سیستم ها و هم برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از داده های شخصی در مورد مشتریان و سایر اطلاعات حساس. این امر می‌تواند با ایجاد سیاست‌های یکسان در مورد استفاده از داده‌ها، همراه با رویه‌هایی برای نظارت بر استفاده و اجرای سیاست‌ها به صورت مداوم انجام شود. علاوه بر این، حاکمیت داده می تواند به ایجاد تعادل بین شیوه های جمع آوری داده ها و الزامات حفظ حریم خصوصی کمک کند.

علاوه بر تجزیه و تحلیل دقیق تر و انطباق با مقررات قوی تر، مزایای حاکمیت داده شامل بهبود کیفیت داده ها است. کاهش هزینه های مدیریت داده؛ و افزایش دسترسی به داده های مورد نیاز برای دانشمندان داده، سایر تحلیلگران و کاربران تجاری. در نهایت، حاکمیت داده می تواند با دادن اطلاعات بهتر به مدیران، به بهبود تصمیم گیری تجاری کمک کند. در حالت ایده آل، این منجر به مزیت های رقابتی و افزایش درآمد و سود خواهد شد.

چه کسی مسئول حاکمیت داده است؟

در اکثر سازمان ها افراد مختلفی در فرآیند حاکمیت داده ها مشارکت دارند. این شامل مدیران تجاری، متخصصان مدیریت داده و کارکنان فناوری اطلاعات و همچنین کاربران نهایی است که با حوزه های داده مربوطه در سیستم های یک سازمان آشنا هستند. اینها شرکت کنندگان کلیدی و مسئولیت های اصلی حکومتی آنها هستند.

افسر ارشد داده. مدیر ارشد داده (CDO) – اگر وجود داشته باشد – اغلب مدیر ارشد اجرایی است که بر یک برنامه حاکمیت داده نظارت می کند و مسئولیت سطح بالایی برای موفقیت یا شکست آن بر عهده دارد. نقش CDO شامل تأمین تأییدیه، تأمین مالی و کارکنان برای برنامه است. ایفای نقش اصلی در تنظیم آن؛ نظارت بر پیشرفت آن؛ و در داخل به عنوان مدافع آن عمل می کند. اگر سازمانی CDO نداشته باشد، یکی دیگر از مدیران C-suite معمولاً به عنوان حامی اجرایی عمل می کند و همان وظایف را انجام می دهد.

مدیر و تیم حاکمیت داده. در برخی موارد، CDO یا یک مدیر اجرایی معادل – برای مثال مدیر مدیریت داده های سازمانی – ممکن است مدیر برنامه حاکمیت داده عملی نیز باشد. در برخی دیگر، سازمان ها یک مدیر حاکمیت داده یا رهبری خاص را برای اجرای برنامه منصوب می کنند. در هر صورت، مدیر برنامه معمولاً سرپرست تیم مدیریت داده است که به طور تمام وقت روی برنامه کار می کند. گاهی اوقات به طور رسمی به عنوان دفتر حاکمیت داده شناخته می شود، فرآیند را هماهنگ می کند، جلسات و جلسات آموزشی را هدایت می کند، معیارها را ردیابی می کند، ارتباطات داخلی را مدیریت می کند و سایر وظایف مدیریتی را انجام می دهد.

کمیته حاکمیت داده با این حال، تیم حاکمیت معمولاً تصمیمات خط‌مشی یا استانداردی نمی‌گیرد. این مسئولیت کمیته یا شورای مدیریت داده است که عمدتاً از مدیران تجاری و سایر صاحبان داده تشکیل شده است. این کمیته خط مشی اساسی حاکمیت داده و خط مشی ها و قوانین مرتبط را در مورد مواردی مانند دسترسی و استفاده از داده، به علاوه رویه های اجرای آنها تأیید می کند. همچنین اختلافات، مانند اختلاف نظر بین واحدهای تجاری مختلف بر سر تعاریف و قالب های داده را حل می کند.

مباشرهای داده مسئولیت های مباشر داده شامل نظارت بر مجموعه داده ها برای مرتب نگه داشتن آنها است. آنها همچنین مسئول اطمینان از اجرای خط‌مشی‌ها و قوانین تایید شده توسط کمیته حاکمیت داده‌ها و پیروی کاربران نهایی از آنها هستند. معمولاً کارکنانی که از دارایی‌ها و حوزه‌های داده‌ای خاص آگاهی دارند، برای انجام نقش سرپرستی داده‌ها منصوب می‌شوند. این یک شغل تمام وقت در برخی شرکت ها و یک موقعیت نیمه وقت در برخی دیگر است. همچنین می تواند ترکیبی از مباشران داده های IT و کسب و کار باشد.

معماران داده، مدل سازان داده و تحلیلگران و مهندسان کیفیت داده معمولاً بخشی از فرآیند حاکمیت هستند. علاوه بر این، کاربران تجاری و تیم های تجزیه و تحلیل باید در مورد سیاست های حاکمیت داده و استانداردهای داده آموزش ببینند تا بتوانند از استفاده از داده ها به روش های اشتباه یا نامناسب اجتناب کنند. می‌توانید درباره نقش‌ها و مسئولیت‌های حاکمیت داده و نحوه ساختار یک برنامه حاکمیتی در مقاله مرتبط توسط نویسنده فناوری، جورج لاتون، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اجزای چارچوب حاکمیت داده

چارچوب حاکمیت داده شامل خط‌مشی‌ها، قوانین، فرآیندها، ساختارهای سازمانی و فناوری‌هایی است که به عنوان بخشی از یک برنامه حاکمیتی ایجاد می‌شوند. همچنین مواردی مانند بیانیه ماموریت برنامه، اهداف آن و چگونگی سنجش موفقیت آن، و همچنین مسئولیت های تصمیم گیری و مسئولیت پذیری برای عملکردهای مختلف که بخشی از برنامه خواهد بود را بیان می کند. چارچوب حاکمیت یک سازمان باید مستند شده و در داخل به اشتراک گذاشته شود، بنابراین برای همه درگیر – از قبل – روشن است که چگونه برنامه کار خواهد کرد.

در بخش فناوری، نرم افزار حاکمیت داده می تواند برای خودکارسازی جنبه های مدیریت یک برنامه حاکمیتی استفاده شود. در حالی که ابزارهای حاکمیت داده یک جزء چارچوب اجباری نیستند، اما از مدیریت برنامه و گردش کار، همکاری، توسعه سیاست‌های حاکمیتی، مستندات فرآیند، ایجاد کاتالوگ داده‌ها و سایر عملکردها پشتیبانی می‌کنند. آنها همچنین می توانند در ارتباط با کیفیت داده، مدیریت ابرداده و ابزارهای مدیریت داده اصلی (MDM) استفاده شوند.

اجرای حاکمیت داده

حاکمیت داده باید یک ابتکار استراتژیک برای سازمان ها باشد. دونالد فارمر، مدیر مشاور TreeHive Strategy، در مقاله‌ای در مورد ایجاد استراتژی حاکمیت داده، مجموعه‌ای از مراحل را توصیه کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • شناسایی دارایی های داده و فرآیندهای حاکمیت غیررسمی موجود؛
  • افزایش سواد داده ای و مهارت های کاربران نهایی؛ و
  • تصمیم بگیرید که چگونه موفقیت یک برنامه حکومتی را اندازه گیری کنید.

قبل از اجرای چارچوب حاکمیت داده، گام دیگری که Farmer به آن اشاره کرده است، شناسایی مالکان یا متولیان دارایی‌های داده‌های مختلف در یک شرکت و مشارکت دادن آنها – یا جانشین‌های تعیین‌شده – در برنامه حاکمیتی است. سپس CDO، حامی اجرایی یا مدیر مدیریت داده اختصاصی، رهبری ایجاد ساختار برنامه را بر عهده می‌گیرد، برای تیم مدیریت داده‌ها کار می‌کند، سرپرستان داده را شناسایی می‌کند و کمیته حاکمیت را رسمی می‌کند.

پس از ایجاد ساختار، کار واقعی حاکم بر داده ها آغاز می شود. خط‌مشی‌های حاکمیت داده و استانداردهای داده باید همراه با قوانینی که نحوه استفاده از داده‌ها توسط پرسنل مجاز را تعریف می‌کند، توسعه یابد. به‌علاوه، مجموعه‌ای از کنترل‌ها و روش‌های حسابرسی برای اطمینان از انطباق مداوم با سیاست‌های داخلی و مقررات خارجی و تضمین استفاده از داده‌ها به روشی ثابت در بین برنامه‌ها مورد نیاز است. تیم حاکمیتی همچنین باید مستند کند که داده ها از کجا می آیند، کجا ذخیره می شوند و چگونه از سوء استفاده و حملات امنیتی محافظت می شوند.

ابتکارات حاکمیت داده معمولاً شامل عناصر زیر نیز می شود:

  • نقشه برداری و طبقه بندی داده ها نگاشت داده ها در سیستم ها به مستندسازی دارایی های داده و نحوه جریان داده ها در یک سازمان کمک می کند. سپس مجموعه‌های داده‌های مختلف را می‌توان بر اساس عواملی مانند اینکه آیا حاوی اطلاعات شخصی یا سایر داده‌های حساس هستند طبقه‌بندی کرد. طبقه‌بندی‌ها بر نحوه اعمال سیاست‌های حاکمیت داده برای مجموعه‌های داده‌های فردی تأثیر می‌گذارند.
  • واژه نامه کسب و کار. واژه نامه کسب و کار شامل تعاریفی از اصطلاحات و مفاهیم تجاری است که در یک سازمان استفاده می شود – به عنوان مثال، چه چیزی یک مشتری فعال را تشکیل می دهد. با کمک به ایجاد یک واژگان مشترک برای داده های تجاری، واژه نامه های تجاری می توانند به تلاش های حاکمیتی کمک کنند.
  • کاتالوگ داده. کاتالوگ‌های داده، فراداده‌ها را از سیستم‌ها جمع‌آوری می‌کنند و از آن برای ایجاد فهرست فهرست‌بندی شده از دارایی‌های داده‌های موجود استفاده می‌کنند که شامل اطلاعات مربوط به اصل داده، توابع جستجو و ابزارهای همکاری است. اطلاعات مربوط به سیاست های حاکمیت داده و مکانیسم های خودکار برای اجرای آنها نیز می تواند در کاتالوگ ها گنجانده شود. در مقاله ای از آن ماری اسمیت، معاون آموزش و متدولوژیست ارشد شرکت مشاوره مدیریت داده EWSolutions، مراحل کلیدی ساخت کاتالوگ داده را بخوانید.

بهترین شیوه ها برای مدیریت ابتکارات حاکمیت داده

از آنجایی که حاکمیت داده معمولاً محدودیت هایی را در نحوه مدیریت و استفاده از داده ها اعمال می کند، می تواند در سازمان ها بحث برانگیز شود. یکی از نگرانی‌های رایج در میان تیم‌های مدیریت داده و فناوری اطلاعات این است که در صورت هدایت برنامه‌های مدیریت داده، توسط کاربران تجاری به عنوان «پلیس داده» دیده می‌شوند. برای ترویج خرید کسب‌وکار و جلوگیری از مقاومت در برابر سیاست‌های حاکمیتی، مدیران باتجربه حاکمیت داده و مشاوران صنعت توصیه می‌کنند که برنامه‌ها مبتنی بر کسب‌وکار باشند و صاحبان داده‌ها درگیر باشند و کمیته حاکمیت داده تصمیم‌گیری در مورد استانداردها، سیاست‌ها و قوانین داشته باشد.

آموزش و آموزش در مورد حاکمیت داده یکی از اجزای ضروری ابتکارات است، به ویژه برای آشنایی کاربران تجاری و تحلیلگران داده با قوانین استفاده از داده، الزامات حفظ حریم خصوصی و مسئولیت خود آنها برای کمک به حفظ یکنواخت مجموعه داده ها. ارتباط مداوم با مدیران شرکت ها، مدیران تجاری و کاربران نهایی در مورد پیشرفت برنامه حاکمیت داده نیز از طریق ترکیبی از گزارش ها، خبرنامه های ایمیل، کارگاه ها و سایر روش های اطلاع رسانی ضروری است.

ارتباطات و آموزش بخشی از مجموعه ای از هفت روش برتر حاکمیت داده است که توسط Farmer در مقاله دوم بیان شده است. برخی از موارد دیگر شامل اعمال قوانین امنیت داده و حفظ حریم خصوصی تا حد امکان به سیستم منبع، اعمال سیاست های حاکمیتی مناسب در هر سطح از سازمان و بازنگری سیاست های حاکمیتی به طور منظم است.

Saul Judah، تحلیلگر گارتنر، یک رویکرد حاکمیت داده تطبیقی را توصیه می‌کند که سیاست‌ها و سبک‌های مختلف حاکمیتی را برای فرآیندهای تجاری فردی اعمال می‌کند. او همچنین این هفت پایه را برای مدیریت موفقیت آمیز برنامه های داده و تجزیه و تحلیل فهرست کرده است:

  • تمرکز بر ارزش کسب و کار و نتایج سازمانی؛
  • توافق داخلی در مورد مسئولیت پذیری داده ها و حقوق تصمیم گیری؛
  • یک مدل حکومتی مبتنی بر اعتماد که بر اصل و نسب داده ها و سرپرستی تکیه دارد.
  • تصمیم گیری شفاف که بر اساس مجموعه ای از اصول اخلاقی است.
  • مدیریت ریسک و امنیت داده به عنوان اجزای اصلی حاکمیت.
  • آموزش و آموزش مداوم، با مکانیسم هایی برای نظارت بر اثربخشی آنها؛ و
  • فرهنگ مشارکتی و فرآیند حکومتداری که مشارکت گسترده را تشویق می کند.

انجمن‌های حرفه‌ای که بهترین شیوه‌ها را در فرآیندهای حاکمیت داده ترویج می‌کنند شامل DAMA International و سازمان حرفه‌ای مدیریت داده‌ها هستند. مؤسسه حاکمیت داده، سازمانی که در سال 2003 توسط مشاور وقت گوئن توماس تأسیس شد، یک قالب چارچوب حاکمیت داده و دستورالعمل‌های متنوعی در مورد بهترین شیوه‌های حاکمیتی منتشر کرده است. برخی از اطلاعات به صورت آشکار در وب سایت آن در دسترس است، در حالی که سایر مطالب فقط برای اعضای پولی قابل دسترسی هستند. راهنمایی مشابه در جاهای دیگر نیز موجود است — به عنوان مثال، در کتابخانه آنلاین DataManagementU که توسط EWSolutions نگهداری می شود.

چالش های حاکمیت داده

اغلب، مراحل اولیه در تلاش‌های حاکمیت داده می‌تواند سخت‌ترین باشد، زیرا بخش‌های مختلف یک سازمان معمولاً دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به موجودیت‌های داده‌های کلیدی، مانند مشتریان یا محصولات دارند. این تفاوت ها باید به عنوان بخشی از فرآیند حاکمیت داده حل شود – برای مثال، با توافق بر روی تعاریف و قالب های داده مشترک. این می تواند یک تعهد دشوار و نادرست باشد، به همین دلیل است که کمیته حاکمیت داده ها به یک رویه حل اختلاف روشن نیاز دارد.

سایر چالش‌های رایجی که سازمان‌ها در مورد حاکمیت داده با آن مواجه هستند، شامل موارد زیر است.

ارزش تجاری خود را نشان می دهد. بدون مستندسازی اولیه از مزایای تجاری مورد انتظار یک طرح حاکمیت داده، تأیید، تأمین مالی و حمایت از آن می تواند مشکل باشد. Askham در پست وبلاگ ژانویه 2022 خود گفت که مدیران کسب و کار می خواهند بدانند در ابتدای یک برنامه حکومتی چه چیزی برای آنها وجود دارد. او نوشت: “اگر نمی توانید به آن پاسخی بدهید که آنها واقعاً به آن علاقه مند هستند و برای آنها سودمند است، آنها علاقه ای نخواهند داشت.”

به طور مداوم، نشان دادن ارزش کسب و کار مستلزم توسعه معیارهای قابل اندازه گیری، به ویژه در بهبود کیفیت داده ها است. این می‌تواند شامل تعداد خطاهای داده‌ای که به صورت فصلی حل می‌شوند و درآمدهای حاصله یا صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از آنها باشد. سایر معیارهای رایج کیفیت داده ها، دقت و میزان خطا را در مجموعه داده ها و ویژگی های مرتبط، مانند کامل بودن و سازگاری داده ها، اندازه گیری می کنند. درباره روابط نزدیک بین حاکمیت داده و کیفیت داده، به علاوه انواع دیگر معیارهایی که می توانند برای نشان دادن ارزش یک برنامه حاکمیتی نیز استفاده شوند، بیشتر بخوانید.

پشتیبانی از تجزیه و تحلیل سلف سرویس. تغییر به سمت سلف سرویس BI و تجزیه و تحلیل، با قرار دادن داده‌ها در دست کاربران بیشتر در سازمان‌ها، چالش‌های جدید حاکمیت داده را ایجاد کرده است. برنامه‌های حاکمیتی باید اطمینان حاصل کنند که داده‌ها برای کاربران سلف‌سرویس دقیق و در دسترس هستند، اما همچنین اطمینان حاصل کنند که این کاربران – تحلیلگران تجاری، مدیران اجرایی و دانشمندان داده‌های شهروندی، در میان دیگران – از داده‌ها سوء استفاده نمی‌کنند یا حریم خصوصی و امنیت داده‌ها را نقض نمی‌کنند. محدودیت های. جریان داده هایی که برای تجزیه و تحلیل بلادرنگ استفاده می شوند، این تلاش ها را پیچیده تر می کند.

مدیریت کلان داده استقرار سیستم‌های کلان داده همچنین نیازها و چالش‌های جدید حاکمیتی را اضافه می‌کند. برنامه‌های حاکمیت داده به طور سنتی بر روی داده‌های ساخت‌یافته ذخیره‌شده در پایگاه‌های اطلاعاتی رابطه‌ای متمرکز بودند، اما اکنون باید با ترکیبی از داده‌های ساختاریافته، بدون ساختار و نیمه‌ساختارمندی که محیط‌های کلان داده معمولاً شامل می‌شوند، و همچنین انواع پلتفرم‌های داده، از جمله سیستم‌های Hadoop و Spark، سروکار داشته باشند. پایگاه های داده NoSQL و ذخیره سازی اشیاء ابری. همچنین، مجموعه‌ای از کلان داده‌ها اغلب به شکل خام در دریاچه‌های داده ذخیره می‌شوند و سپس در صورت نیاز برای استفاده‌های تحلیلی فیلتر می‌شوند و مدیریت داده‌ها را پیچیده‌تر می‌کنند.

ارکان کلیدی حاکمیت داده

برنامه های حاکمیت داده توسط چندین جنبه دیگر از فرآیند کلی مدیریت داده ها پشتیبانی می شود. مهمتر از همه، این جنبه ها شامل موارد زیر است:

  • نظارت بر داده ها همانطور که قبلاً بحث شد، یک مباشر داده مسئول بخشی از داده های یک سازمان است. متولیان داده همچنین به پیاده سازی و اجرای سیاست های حاکمیت داده کمک می کنند. اغلب، آن‌ها کاربران تجاری با اطلاعاتی هستند که در حوزه‌های خود متخصص موضوع هستند. مباشران داده با تحلیلگران کیفیت داده، مدیران پایگاه داده و سایر متخصصان مدیریت داده همکاری می کنند. آنها همچنین با واحدهای تجاری برای شناسایی نیازها و مسائل داده کار می کنند.
  • کیفیت داده. بهبود کیفیت داده ها یکی از بزرگترین نیروهای محرک در پشت فعالیت های حاکمیت داده است. صحت، کامل بودن و سازگاری داده‌ها در بین سیستم‌ها، نشانه‌های مهم طرح‌های حاکمیتی موفق هستند. پاکسازی داده، که به عنوان پاکسازی داده نیز شناخته می‌شود، خطاها و ناسازگاری‌های داده‌ها را برطرف می‌کند، و همچنین نمونه‌های تکراری عناصر داده مشابه را برای هماهنگ کردن نحوه فهرست‌بندی مشتریان یا محصولات در سیستم‌های مختلف، مرتبط و حذف می‌کند. ابزارهای کیفیت داده، این قابلیت‌ها را از طریق توابع پروفایل داده، تجزیه و تطبیق، از جمله ویژگی‌های دیگر، فراهم می‌کنند. در مقاله ای از کریس فوت، استراتژیست ارشد و مشاور در ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات RadixBay، نکاتی را در مورد مدیریت تلاش های بهبود کیفیت داده دریافت کنید.
  • استاد مدیریت داده ها MDM یکی دیگر از رشته های مدیریت داده است که ارتباط نزدیکی با فرآیندهای حاکمیت داده دارد. ابتکارات MDM یک مجموعه اصلی از داده‌ها را در مورد مشتریان، محصولات و سایر نهادهای تجاری ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که داده‌ها در سیستم‌های مختلف در سراسر یک سازمان سازگار هستند. در نتیجه، MDM به طور طبیعی با حاکمیت داده همخوانی دارد. با این حال، مانند برنامه های حاکمیتی، تلاش های MDM می تواند به دلیل تفاوت بین بخش ها و واحدهای تجاری در مورد نحوه قالب بندی داده های اصلی، بحث و جدل در سازمان ها ایجاد کند. علاوه بر این، پیچیدگی MDM پذیرش آن را در مقایسه با حاکمیت داده محدود کرده است. اما ترکیب این دو منجر به تغییر به سمت پروژه های MDM در مقیاس کوچکتر شده است که توسط اهداف حاکمیت داده هدایت می شوند.

حاکمیت داده همچنین با حاکمیت اطلاعات مرتبط است، که به طور گسترده بر نحوه استفاده کلی از اطلاعات در یک سازمان تمرکز دارد. در سطح بالا، حاکمیت داده را می توان به عنوان جزئی از حاکمیت اطلاعات در نظر گرفت، اما عموماً آنها به عنوان رشته های جداگانه با اهداف مشابه در نظر گرفته می شوند. توضیحی در مورد تفاوت حاکمیت داده و اطلاعات در مقاله لاتون دریافت کنید.

موارد استفاده از حاکمیت داده

حاکمیت داده موثر در قلب مدیریت داده های مورد استفاده در سیستم های عملیاتی و همچنین BI و برنامه های تحلیلی است که توسط انبارهای داده، مارت های داده و دریاچه های داده تغذیه می شوند. همچنین جزء مهمی از ابتکارات تحول دیجیتال است و می‌تواند به سایر فرآیندهای شرکتی مانند مدیریت ریسک، مدیریت فرآیند کسب‌وکار، و ادغام و تملک کمک کند.

همانطور که استفاده از داده ها همچنان در حال گسترش است و فن آوری های جدید ظهور می کند، حاکمیت داده احتمالاً کاربرد گسترده تری را شاهد خواهد بود. به عنوان مثال، تلاش‌هایی برای اعمال فرآیندهای حاکمیت داده در الگوریتم‌های یادگیری ماشین و سایر ابزارهای هوش مصنوعی در حال انجام است. همچنین، نقض‌های داده‌های پرمخاطب و قوانینی مانند GDPR و CCPA، ایجاد حفاظت از حریم خصوصی در سیاست‌های حاکمیت داده را به بخش مرکزی تلاش‌های حاکمیتی تبدیل کرده‌اند.

فروشندگان و ابزارهای حاکمیت داده

ابزارهای حاکمیت داده از فروشندگان مختلف در دسترس هستند. این شامل فروشندگان عمده فناوری اطلاعات، مانند Oracle، SAP و SAS Institute Inc.، و همچنین متخصصان مدیریت داده مانند Alation، ASG Technologies، Ataccama، Collibra، Informatica، OneTrust، Precisely، Quest Software، Semarchy، Syniti و Talend می شود. در بیشتر موارد، ابزارهای حاکمیتی به عنوان بخشی از مجموعه‌های بزرگ‌تر ارائه می‌شوند که ویژگی‌های مدیریت ابرداده و عملکرد داده‌ها را نیز در خود جای داده است.

بسیاری از پلتفرم‌های مدیریت داده و مدیریت ابرداده شامل نرم‌افزار کاتالوگ داده نیز می‌شوند. همچنین به عنوان یک محصول مستقل از Alation، Alex Solutions، Atlan، Data.world، Hitachi Vantara، IBM، OvalEdge و بسیاری از فروشندگان دیگر و همچنین رهبران بازار پلتفرم ابری AWS، Google و Microsoft در دسترس است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا