سوگیری شناختی چیست؟

سوگیری شناختی یک فرآیند فکری سیستماتیک است که ناشی از تمایل مغز انسان به ساده‌سازی پردازش اطلاعات از طریق فیلتری از تجربیات و ترجیحات شخصی است. فرآیند فیلتر کردن یک مکانیسم مقابله ای است که مغز را قادر می سازد تا مقادیر زیادی از اطلاعات را به سرعت اولویت بندی و پردازش کند. در حالی که مکانیسم موثر است، محدودیت های آن می تواند باعث ایجاد خطا در فکر شود. با ایران گواه همراه باشید.

سوگیری شناختی چیست

اساساً سوگیری های شناختی به انسان کمک می کند تا میانبرهای ذهنی را برای کمک به مسیریابی زندگی روزمره بیابد، اما اغلب ممکن است باعث تفسیرها و قضاوت های غیرمنطقی شود.

سوگیری های شناختی اغلب از مشکلات مربوط به حافظه، توجه و سایر اشتباهات ذهنی ناشی می شود. آنها اغلب فرآیندهای تصمیم گیری ناخودآگاهی هستند که بدون اینکه عمداً بدانند تحت تأثیر قرار گرفتن افراد را آسان می کند. فرآیند فیلتر کردن و مکانیسم مقابله ای که برای پردازش سریع مقادیر زیادی از اطلاعات استفاده می شود، اکتشافی نامیده می شود.

سوگیری شناختی به عنوان یک مفهوم برای اولین بار توسط آموس تورسکی و دانیل کانمن در سال 1972 معرفی شد. ممکن است نتوان به طور کامل استعداد مغز را برای انتخاب میانبرها از بین برد، اما درک وجود سوگیری ها می تواند هنگام تصمیم گیری مفید باشد.

انواع سوگیری شناختی

فهرستی از سوگیری‌های شناختی که به طور پیوسته در حال تکامل است، طی شش دهه اخیر تحقیق در مورد قضاوت و تصمیم‌گیری انسان در روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی اجتماعی و اقتصاد رفتاری شناسایی شده است. آنها شامل موارد زیر است:

  • تعصب بازیگر- ناظر. تمایل فرد به اعتبار دادن موقعیت خود به دلایل بیرونی در حالی که رفتارهای دیگران را به علل درونی نسبت می دهد.
  • تعصب لنگر انداختن. تمایل مغز برای تکیه بیش از حد به اولین اطلاعاتی که در هنگام تصمیم گیری دریافت می کند.
  • سوگیری توجهی تمایل فرد به توجه به یک شی یا ایده واحد در حالی که از دیگران منحرف می شود.
  • تعصب در دسترس بودن تمایل مغز به این نتیجه گیری که یک نمونه شناخته شده بیش از آنچه که در واقعیت وجود دارد، نماینده کل است.
  • اکتشافی در دسترس بودن تمایل به استفاده از اطلاعاتی که به سرعت در هنگام تصمیم گیری بر اساس آینده به ذهن می رسد.
  • اثر باند واگن. تمایل مغز به این نتیجه‌گیری که چیزی باید مطلوب باشد زیرا دیگران آن را می‌خواهند.
  • نقطه کور تعصب. تمایل مغز به تشخیص تعصب دیگران اما نه خود.
  • توهم خوشه ای. تمایل مغز به دیدن الگویی که در واقع دنباله ای تصادفی از اعداد یا رویدادهاست.
  • سوگیری تایید. تمایل مغز به ارزش گذاری اطلاعات جدیدی که از ایده های موجود پشتیبانی می کند.
  • اثر دانینگ-کروگر. تمایل فردی با دانش یا صلاحیت محدود در یک زمینه خاص برای دست بالا گرفتن مهارت های خود در آن زمینه.
  • اثر اجماع کاذب تمایل یک فرد به اینکه دیگران چقدر با آنها موافق هستند، بیش از حد برآورد کند.
  • افکت کادربندی تمایل مغز برای رسیدن به نتایج متفاوت هنگام بررسی اطلاعات یکسان، بسته به نحوه ارائه اطلاعات.
  • تثبیت عملکردی تمایل به اینکه اشیا را فقط در یک راه خاص مورد استفاده قرار دهند.
  • گروهی فکر کن تمایل مغز به ارزش گذاری برای اجماع.
  • اثر هاله. تمایل به تأثیر یک فرد در یک حوزه برای تأثیرگذاری بر عقیده در حوزه دیگر.
  • تعصب پسینی تمایل به تفسیر وقایع گذشته به عنوان قابل پیش بینی تر از آنچه در واقع بودند.
  • اثر اطلاعات غلط تمایل به اطلاعاتی که پس از یک رویداد ظاهر می شود تا در حافظه یک رویداد اصلی تداخل ایجاد کند.
  • سوگیری منفی تمایل مغز به این که ناخودآگاه به رویدادهای منفی اهمیت بیشتری نسبت به رویدادهای مثبت بدهد.
  • تعصب نزدیکی سوگیری نزدیکی تمایل ناخودآگاه به رفتار ترجیحی با افرادی است که از نظر فیزیکی نزدیک هستند. یک کارگر فیزیکی که به دلیل قرار گرفتن در مجاورت مافوق خود برای افزایش حقوق در برابر یک کارگر راه دور در نظر گرفته می شود، نمونه ای از تعصب نزدیکی است.
  • سوگیری اخیر تمایل مغز به اینکه ناخودآگاه به آخرین اطلاعاتی که در مورد یک موضوع دریافت کرده است، ارزش بیشتری قائل شود.
  • تعصب خود خدمتی تمایل فرد به مقصر دانستن نیروهای خارجی در هنگام وقوع رویدادهای بد، اما به خود اعتبار زمانی که اتفاقات خوب رخ می دهد.
  • اثر هزینه غرق شده همچنین مغالطه هزینه غرق شده نامیده می شود، این تمایل مغز برای ادامه سرمایه گذاری در چیزی است که به وضوح کار نمی کند تا از شکست جلوگیری کند.
  • سوگیری بقا. تمایل مغز به تمرکز بر نتایج مثبت به نفع نتایج منفی. یک پدیده مرتبط، اثر شترمرغ است که در آن افراد به صورت استعاری سر خود را در شن فرو می‌کنند تا از اخبار بد جلوگیری کنند.

علائم و اثرات سوگیری

از آنجایی که سوگیری شناختی اغلب یک فرآیند ناخودآگاه است، تشخیص سوگیری در فردی غیر از خودش برای فرد آسان تر است. با این حال، برخی از راه‌های تشخیص سوگیری عبارتند از:

  • اگر فردی موفقیت را به خود نسبت دهد، در حالی که موفقیت های دیگران را به شانس نسبت می دهد.
  • اگر فردی فرض کند که دانش خود در مورد موضوعی بیش از آنچه در واقع دارد، دارد.
  • اگر فردی اصرار داشته باشد که به جای خود عوامل بیرونی را سرزنش کند.
  • اگر یک فرد فقط به آنچه که عقاید او را تأیید می کند توجه دارد. و
  • اگر فردی فرض کند که همه نظرات خود را دارند.

افراد باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا از این نشانه ها دوری کنند، زیرا همه آنها – به میزان پایه – بر نحوه تفسیر آن شخص از دنیای اطراف خود تأثیر می گذارند. حتی اگر فردی عینی، منطقی باشد و بتواند محیط اطراف خود را به دقت ارزیابی کند، باز هم باید مراقب هرگونه سوگیری شناختی ناخودآگاه جدید باشد.

تأثیر سوگیری شناختی بر تجزیه و تحلیل داده های توسعه نرم افزار

سوگیری‌های شناختی می‌توانند با تغییر دیدگاه‌های جهان یا تأثیرگذاری بر کار افراد، تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، در زمینه فنی، سوگیری های شناختی می تواند بر تجزیه و تحلیل داده های نرم افزار و مدل های یادگیری ماشین تاثیر بگذارد.

آگاهی از این که چگونه سوگیری انسانی می تواند تحلیل ها را مبهم کند، اولین قدم مهم برای جلوگیری از وقوع آن است. در حالی که ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانند به مدیران کسب‌وکار در تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده کمک کنند، هنوز انتخاب داده‌هایی که باید تجزیه و تحلیل شوند به عهده انسان است. به همین دلیل است که برای مدیران کسب‌وکار مهم است که درک کنند که سوگیری‌های شناختی که هنگام انتخاب داده‌ها رخ می‌دهد، می‌تواند باعث شود که ابزارهای دیجیتالی مورد استفاده در تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده و تجزیه و تحلیل تجویزی نتایج نادرستی ایجاد کنند.

به عنوان مثال، تحلیلگران داده می‌توانند از مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده بدون بررسی داده‌ها برای سوگیری استفاده کنند، که می‌تواند منجر به نتایج غیرمنتظره شود. این سوگیری ها همچنین می تواند بر اقدامات توسعه دهنده تأثیر بگذارد. برخی از نمونه‌های سوگیری شناختی که می‌توانند به‌طور ناخواسته بر الگوریتم‌ها تأثیر بگذارند عبارتند از: کلیشه‌سازی، اثر bandwagon، پرایمینگ، ادراک انتخابی و سوگیری تأیید.

سوگیری شناختی همچنین می‌تواند منجر به سوگیری یادگیری ماشین شود، که پدیده‌ای است که زمانی رخ می‌دهد که یک الگوریتم به دلیل مفروضاتی که در فرآیند یادگیری ماشین ایجاد می‌شود، نتایج تعصب‌آمیز سیستمی تولید می‌کند. سوگیری یادگیری ماشینی اغلب از داده های ضعیف یا ناقص ناشی می شود که منجر به پیش بینی های نادرست می شود. سوگیری ممکن است توسط افرادی که سیستم‌های یادگیری ماشین را طراحی و آموزش می‌دهند، معرفی شود، زیرا این الگوریتم‌ها می‌توانند سوگیری‌های شناختی ناخواسته توسعه‌دهندگان را منعکس کنند. برخی از انواع نمونه‌ای از سوگیری‌ها که بر یادگیری ماشین تأثیر می‌گذارند عبارتند از تعصب پیش داوری، سوگیری الگوریتم، سوگیری نمونه، سوگیری اندازه‌گیری و سوگیری حذف.

نکاتی برای غلبه بر تعصب و جلوگیری از آن

برای جلوگیری از سوگیری شناختی و سایر انواع سوگیری ناشی از آن، سازمان ها باید داده های مورد استفاده برای آموزش مدل های یادگیری ماشین را به دلیل عدم جامعیت بررسی کنند.

دانشمندان داده‌ای که الگوریتم‌ها را توسعه می‌دهند باید نمونه‌های داده را به گونه‌ای شکل دهند که تعصب الگوریتمی و سایر انواع سوگیری یادگیری ماشین را به حداقل برساند و تصمیم‌گیرندگان باید زمان مناسب یا نامناسب بودن استفاده از فناوری یادگیری ماشین را ارزیابی کنند. داده‌هایی که حول افراد می‌چرخند باید نماینده نژادها، جنسیت‌ها، پیشینه‌ها و فرهنگ‌های مختلف باشد که می‌تواند تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرد.

آگاهی و حکمرانی خوب دو روش اصلی هستند که می توانند به جلوگیری از سوگیری یادگیری ماشینی کمک کنند. این بدان معنی است که اقدامات زیر باید انجام شود:

  • داده های آموزشی مناسب باید انتخاب شود.
  • سیستم ها باید آزمایش و تایید شوند تا اطمینان حاصل شود که نتایج منعکس کننده سوگیری نیستند.
  • سیستم ها باید هنگام انجام وظایف خود نظارت شوند.
  • باید از ابزارها و منابع اضافی مانند ابزار What-If گوگل یا جعبه ابزار منبع باز AI Fairness 360 IBM استفاده شود.

سازمان‌ها می‌توانند سوگیری را با استفاده از اقدامات خودکار و انسانی کاهش دهند، اما ممکن است نتوانند همه آن را حذف کنند. اما همه تعصبات ذاتاً مضر نیستند. برای مثال، سوگیری الگوریتمی، فرآیندی است که یک الگوریتم برای تعیین نحوه مرتب‌سازی و سازمان‌دهی داده‌ها استفاده می‌کند. مهم است که اطمینان حاصل شود که نوع سوگیری ذاتاً مضر نیست و برای کار در دست منطقی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا