گواهینامه ایزو چیست؟ نکته های طلایی در سال 1402

گواهی نامه در لغت فارسی به معنای شهادت نامه یا استشهادیه است، گواهینامه ایزو سند رسمی سازمانهایی است که تایید می کند مستندات و دستورالعمل های استاندارد ایزو تدوین شده را اجرایی کرده اند. گواهی ایزو مستند میکند که سازمان توانسته یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستند سازی تمامی الزامات استاندارد سازی و تضمین کیفیت را اجرایی کرده است.

تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

گواهینامه ایزو یکی از مسائل مهمی که در سال 1402 افراد و مدیران شرکت ها به آن توجه داردند این است گه گواهینامه ایزو چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا مفاهیم مرتبط به آن از جمله سازمان استاندارد بین المللی یا ISO، استاندارد، و گواهینامه را بشناسیم.

سازمان بین المللی ایزو استانداردها را برای تضمین کیفیت، ایمنی، کارایی محصول، کیفیت ارائه خدمات و سیستم ها ایجاد می کند. بنابراین، گواهینامه ایزو در بسیاری از زمینه های صنعت، غذا، خدمات از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی وجود دارد. استاندارد ایزو برای اطمینان از سازگاری ایجاد شده اند.

سازمان بین المللی استاندارد سازی یا International Organization for Standardization یک سازمان بین المللی است که وظیفه آن تعیین استانداردهای فنی و صنعتی است.

هدف اصلی این سازمان تعیین استانداردهایی است که در سطح جهانی قابل قبول و اجرا باشند، تا فرآیندها، محصولات، خدمات و سیستم‌ها را بهبود دهند و تسهیل‌کننده تبادل داده‌ها و همکاری بین کشورها باشند.

استانداردهای ISO معمولاً توسط تیم‌های تخصصی در سراسر دنیا و در زمینه‌های مختلف توسعه داده می‌شوند. این استانداردها می‌توانند در موارد مختلفی از جمله مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست، ایمنی و بهداشت شغلی، تجهیزات الکترونیکی و بسیاری زمینه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرند. این استانداردها به عنوان یک مرجع فنی برای افراد، سازمان‌ها و کشورها مورد استفاده قرار می گیرند.

حال، با دانستن این مفاهیم کلی می توانیم به این بپردازیم که گواهینامه ایزو چیست؟

گواهینامه ایزو iso چیست؟ نکته های طلایی در سال 1402

گواهینامه ایزو چیست؟

پاسخ به اینکه گواهینامه ایزو چیست ساده است: گواهینامه، به معنی تاییدیه انجام موفقیت آمیز کاری است. بنابراین گواهینامه ایزو، تاییدیه ای است که نشان می دهد سازمان توانایی مطابقت با الزامات استاندارد را داشته است، و در واقع این الزامات را در سازمان به اجرا گذاشته است.

گواهی نامه در لغت فارسی به معنای شهادت نامه یا استشهادیه است، گواهینامه ایزو سند رسمی سازمانهایی است که تایید می کند مستندات و دستورالعمل های استاندارد ایزو تدوین شده را اجرایی کرده اند. گواهی ایزو مستند میکند که سازمان توانسته یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستند سازی تمامی الزامات استاندارد سازی و تضمین کیفیت را اجرایی کرده است.

سازمان بین المللی ایزو استانداردها را برای تضمین کیفیت، ایمنی، کارایی محصول، کیفیت ارائه خدمات و سیستم ها ایجاد می کند. بنابراین، گواهینامه ایزو در بسیاری از زمینه های صنعت، غذا، خدمات از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی وجود دارد. استاندارد ایزو برای اطمینان از سازگاری ایجاد شده اند.

دریافت گواهینامه ایزو به این معنا است که توسط یک شرکت مستقل حسابرسی (ممیزی) شده اید و نشان داده اید کسب و کار شما مطابق با الزامات آخرین استانداردهای کیفیت تعریف شده توسط سازمان ایزو است. گواهی ISO بیان کننده موضوع است که فرآیندهای کاری شما به طور موثر در حال اجرا هستند و با بهترین شیوه های بین المللی سازگار است.

حال که دانستید گواهینامه ایزو چیست بهتر است با چگونگی دریافت آن نیز آشنا شوید.

چگونه می توان گواهینامه ایزو دریافت کرد؟

به طور ساده اینطور می توان گفت که برای دریافت گواهینامه ایزو می بایست الزامات استاندارد مورد نظر را در سازمان خود پیاده سازی کنید. پس از آن ممیز مرجع صدور باید پیاده سازی الزامات استاندارد مورد نظر توسط شما را در سازمان تایید کند.

سطح سخت گیری در ممیزی، در مراجع صدور متفاوت است بنابراین برای ساده سازی کار پیشنهاد می کنیم به یک شرکت مشاور ایزو مراجعه کنید. اینگونه مطمئن خواهید شد همواره مورد حمایت خواهید بود. شرکت مشاوره دهنده به شما در مراحل مختلفی مانند آموزش کارکنان، مستند سازی، پیاده سازی الزامات استاندارد و انجام ممیزی داخلی پیش از انجام ممیزی مرجع صدور، کمک خواهد کرد.

ایزو ۳۰۴۰۰ ISO 30400 استاندارد مدیریت منابع انسانی 3

مرکز مشاوره ایران گواه با بیش از 10 سال سابقه در این حوزه، شما را از مراحل اولیه مستند سازی و پیاده سازی تا دریافت گواهینامه استاندارد مورد نظر شما یاری می کند. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید ما محتوای کامل تری در ارتباط با اخذ گواهینامه ایزو داریم که می توانید آن را مطالعه کنید.

اکنون، حتما از خود می پرسید که مدت اعتبار گواهینامه ایزو چقدر است؟ برای اطلاع از مدت زمان اعتبار گواهینامه ایزو با ما همراه شوید.

اعتبار گواهینامه ایزو چقدر است؟

گواهینامه ایزو صادر شده توسط مرجع معتبر صادرکننده ایزو دارای سه سال اعتبار است. شما باید سالیانه گواهینامه ایزو خود را تمدید نمایید تا برای استعلام مشکلی نداشته باشید. تفاوتی ندارد مرجع صدور تحت اعتبار IAF باشد یا یک مرجع خصوصی گواهینامه ایزو شما را صادر کرده باشد. ممکن است شما از خود سوال کنید که، چرا اعتبار گواهینامه ایزو سه سال است؟.

هنگامی که یک سازمان گواهینامه ISO دریافت می کند، برای 3 سال اعتبار دارد. الزامات استاندارد ایزو ایجاد شده برای صدور گواهینامه باید به طور منظم حفظ شود تا تطبیق آنها با الزامات تعریف شده سازمان بین المللی ایزو تایید شود، و به اهداف مورد نظر دست یابد.

 مستندات ایزو باید هم برای بهبود مستمر و هم برای تمدید مجدد حفظ شود. همچنین، مرجع صدور گواهی یا ثبت کننده باید در مدت 3 سال بررسی های دوره ای را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که سیستم حفظ شده و ریشه در فرآیندها و رویه های سازمان دارد.

دریافت گواهینامه ایزو برای سازمان ها و اجرای الزامات استاندارد ایزو یک حرکت  مداوم است و نه یک حالت پایانی. برای شرکت ‌های دارای گواهی، بهبود مستمر و حفظ انطباق، مسیری دشوارتر از صدور گواهینامه برای اولین بار است. اما، این را می توان با مدیریت تغییرات در اسناد و فرآیندها با استفاده از یک سیستم مدیریت کیفیت سازمانی ساده کرد.

نمایندگی‌های برجسته صادرکننده گواهینامه ISO و شرکت های مشاور معمولاً در تهران فعالیت دارند. اگر گواهینامه معتبری مورد نیاز دارید، می‌بایست هزینه مربوط به ممیزی را به این نهادهای تاییدشده در تهران پرداخت نمایید.

گواهینامه ایزو iso چیست؟ نکته های طلایی در سال 1402
ISO Registration Certificate

گواهی نامه ISO برای شرکت ها: 9 گواهینامه معروف

استانداردهای سیستم مدیریتی که توسط سازمان ISO تهیه و انتشار یافته‌اند، مهمترین استانداردهای ایزو محسوب می‌شوند. از این میان، استاندارد ایزو 9001 یکی از پرطرفدارترین استانداردهای تدوین شده توسط سازمان ISO است و بسیاری از شرکت‌ها با اخذ گواهینامه ایزو 9001 خدمات مدیریت کیفیت خود را تضمین می‌نمایند.

سایر گواهینامه‌های استاندارد ایزو که شرکت‌ها و تجارت‌ها می‌توانند به آن‌ها درخواست صدور داشته باشند، عبارتند از:

  • ایزو 9001 (خدمات مدیریت کیفیت)
  • ایزو 14001 (سیستم مدیریت محیط‌زیست)
  • ایزو 45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) که جایگزین OHSAS 18001 شده است
  • ایزو 13485 (سیستم مدیریت تجهیزات پزشکی)
  • ایزو 50001 (سیستم مدیریت انرژی)
  • ایزو 29001 (سیستم کیفیت تجهیزات برای صنایع نفت و گاز)
  • ایزو 22000 (سیستم مدیریت ایمنی صنایع غذایی)
  • ایزو 27001 (سیستم مدیریت امنیت اطلاعات)
  • ایزو 31000 (سیستم مدیریت ریسک) و سایر استانداردها.

نحوه استعلام گواهینامه ایزو چگونه است؟

تمامی گواهینامه های ایزو صادر شده در ایران دارای کد استعلام هستند. برخی از گواهینامه های ایزو QR-Code ثبت شده دارند. راحت ترین مسیر برای استعلام گواهینامه ایزو مراجعه به QRCode ثبت شده در گواهینامه است. شما با خواندن بارکد ثبت شده در گواهینامه می توانید مستقیم وارد قسمت اطلاعات سازمان ثبت شده یا سایت مرجع صدور گواهینامه ایزو شوید.

چنانچه گواهینامه ایزو صادر شده معتبر باشد، شما باید توسط سایت IAF اقدام به استعلام شرکت یا استعلام کد رهگیری ثبت شده در گواهینامه نمایید. شما نیز می توانید به گواهینامه ایزو دریافتی مراجعه کنید، آدرس سایت شرکت صادرکننده ایزو در گواهینامه درج شده است.

ممکن است مرجع صدور گواهینامه توسط انجمن IAF تایید نشده باشد، شما توسط یک شرکت خصوصی غیر IAF اقدام به دریافت ایزو کرده اید. بنابراین، گواهینامه ایزو صادر شده در سایت IAF قابل رهیابی نیست.

گواهینامه ایزو iso چیست؟ نکته های طلایی در سال 1402

پرسش های متداول در ارتباط با گواهینامه ایزو

نحوه استعلام گواهینامه ایزو چگونه است؟

برای استعلام گواهینامه ایزو دریافتی، می‌بایست به وب‌سایت معتبر نهاد مرجع صادرکننده گواهینامه ISO مراجعه کنید. اغلب، اطلاعات مربوط به صادرکننده گواهینامه در سند گواهی ISO ذکر شده است. با بازدید از وب‌سایت و وارد کردن شماره رجیستری موجود بر روی گواهینامه، می‌توانید فرآیند استعلام گواهینامه ایزو را انجام دهید.

مدت اعتبار گواهینامه ISO چقدر است؟

کلیتاً، تمامی گواهینامه‌های ISO پس از صدور، به مدت سه سال اعتبار دارند. با این حال، در سالی یکبار، متقاضیان باید ممیزی تجدیدنظری را طی کرده و گواهینامه ISO خود را برای سال بعد تمدید نمایند. بدین ترتیب، گواهینامه ISO با دوره‌ای سه ساله همراه بوده و نیاز به تمدید سالانه دارد.

فرآیند تمدید گواهینامه ISO چگونه انجام می‌شود؟

برای تمدید گواهینامه ISO، باید به نهاد مرجع صادرکننده گواهینامه ISO مراجعه نمایید. اگرچه، اگر از زمان صدور گواهینامه ISO سه سال گذشته باشد، امکان دارد صادرکننده گواهینامه را تغییر داده و گواهینامه ISO خود را از نهاد دیگری تجدید کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا