مرجع صدور گواهینامه ایزو در ایران – 2 نهاد معتبر IAF و NACI

مرجع صدور گواهینامه ایزو در ایران به طور کلی دو دسته CB های معتبر تحت اعتبار انجمن IAF و CB های خصوصی که عموماً تحت اعتبار IAFCB یا ASCB فعالیت می کنند، هستند. دقت کنید که فقط CB هایی گواهینامه ایزو معتبر و بین المللی صادر می کنند که تحت اعتبار انجمن IAF هستند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو در ایران – اخذ ایزو 100% معتبر و قابل استعلام

مرجع صدور گواهینامه ایزو در ایران باید مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) یا انجمن اعتبار سنجی IAF باشد. برای اخذ ایزو معتبر متقاضیان باید شناسایی کنند چه مراجعی یا CB هایی توسط این دو نهاد معتبر تایید شده اند. آیا گواهینامه ایزو قابل استعلام در سایت های دیگر همانند ASCB معتبر است؟، یا اینکه چگونه باید سطح اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو در ایران را بررسی کنید.

مرجع صدور گواهینامه ایزو یک سازمان معتبر تضمین و صدور گواهی است که طبق دستورالعمل ها و الزامات مطابق با ISO 17021–1:2015 ارزیابی انطباق – الزامات برای نهادهایی که ممیزی و گواهی سیستم های مدیریت را ارائه می دهند، کار می کند. برای دریافت گواهینامه ایزو و تایید سیستم مدیریت موثر، سیستم مدیریت پیاده‌سازی شده باید با مجموعه الزامات ذکر شده در استانداردهای ISO (مثلا ISO 9001:2015) مطابقت داشته باشد.

سپس مرجع صدور گواهینامه ایزو سیستم مدیریت شما را بررسی می کند و اطمینان حاصل می کند که سیستم مطابق با الزامات ISO است و گواهی مبنی بر همسویی سازمان با الزامات ISO و حفظ سیستم مدیریت را به شما ارائه می دهد. بنابراین، برای اطمینان از سیستم مدیریت مناسب، دریافت تاییدیه از مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر ضروری است.

سازمان ISO مرجع صدور گواهینامه ایزو را اینگونه معرفی می کند

فهرست استانداردهای ISO 5000-7999

گواهی ایزو می تواند ابزار مفیدی برای افزایش اعتبار باشد، برای نشان دادن اینکه محصول یا خدمات شما انتظارات مشتریان را برآورده می کند. برای برخی از صنایع، صدور گواهینامه ایزو یک الزام قانونی یا قراردادی است.

سازمان ISO گواهینامه ایزو صادر نمی کند، ما در ISO استانداردهای بین المللی مانند ایزو 9001 و ایزو 14001 را توسعه می دهیم، اما در صدور گواهینامه آنها دخالتی نداریم و گواهی صادر نمی کنیم. این کار توسط نهادهای صدور گواهینامه خارجی انجام می شود، بنابراین یک شرکت یا سازمان نمی تواند توسط ISO تأیید شود.

راهنمایی سازمان ایزو جهت انتخاب مرجع صدور ایزو

سازمان ایزو شما را راهنمایی می کند برای اعتبارسنجی و انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو به سایت International Accreditation Forum CertSearch مراجعه کنید. برای مطالعه مقاله تدوین شده توسط سازمان ISO جهت نحوه بررسی اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو اینجا کلیک نمایید.

اما مرجع صدور گواهینامه ایزو در ایران کیست و چه شرکت های اعتبار لازم برای صدور گواهینامه ایزو را دارند. اینکه سازمان ها چگونه می توانند اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو را بررسی کنند یکی از دغدغه های مهم متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو است که ما سعی کرده ایم توسط این مقاله به آن بپردازیم.

مرجع صدور گواهینامه ایزو در ایران کیست؟

برای اخذ ایزو معتبر اولین نکته ای که متقاضیان باید توجه کنند این است که، آیا CB صادر کننده ایزو توسط سازمان اعتباربخشی کشور خودش براساس استاندارد ISO 17021 تایید شده است. اگر تایید شده است آیا CB می تواند استاندارد ایزو درخواستی شما را صادر نماید. بررسی اعتبار CB صادرکننده ایزو خیلی سخت نیست فقط کافی است این مقاله را تا انتها دنبال کنید و کلیپ ها را با دقت نگاه کنید.

شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر باید چند شاخصه اصلی داشته باشند که در زیر به آنها می پردازیم.

1. توسط انجمن IAF تایید شده باشد

CBهای صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر باید توسط انجمن اعتباربخشی IAF تایید شده باشند. در حال حاضر حدود 1358 Certification Bodies توسط این انجمن تایید شده اند. چنانچه شما اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده باشید باید بتوانید گواهی خود را در سایت IAFcertsearch استعلام کنید.

برای آگاهی بیشتر کلیپ زیر را مشاهده کنید.

نحوه اعتبارسنجی مرجع صدور گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF چگونه است؟

2. توسط نهاد اعتباربخشی داخلی تایید شده باشد

برای اخذ ایزو معتبر شما ابتدا باید بررسی کنید تا آگاه شوید که آیا شرکت صادر کننده ایزو براساس استاندارد ISO 17021 تایید شده است. اگر تایید شده چه سازمانی آن را تایید کرده است.

انجمن IAF نهادهای اعتباربخشی در هر کشور را تعیین و تایید کرده است. به نهادهای اعتباربخشی اختصاراً AB گفته می شود. مثلاً نهاد اعتبار بخشی کشور ایران، مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یا NACI است که توسط IAF تایید شده است. دقت کنید که مرجع صدور گواهینامه ایزو باید توسط NACI ایران تایید شده باشد.

هر کشور عضو IAF ممکن است یک یا چند نهاد اعتباربخشی داشته باشد مثلاً نهاد اعتبار بخشی آلمان DAKKS، برای کشور ایالات متحده امریکا IAS، برای کشور انگلستان UKAS و … است. پس بنابراین مرجع صدور ایزو که اختصاراً CB نامیده می شود باید توسط AB کشور خودش تایید شده باشد.

مثال

شما بایک شرکت صادر کننده ایزو صحبت می کنید و درخواست خود مبنی بر اخذ گواهینامه ایزو را اعلام می کند. شرکت اعلام می کند گواهینامه ایزو از مرجع TUV (توف آلمان) صادر می شود. اولین کاری که باید انجام دهید اینکه سایت مرجع صادرکننده ایزو را بررسی کنید و از مشاور بخواهید سایت استعلام گواهینامه ایزو را در اختیار شما قرار دهد.

سپس مطلع باشید سازمان اعتباربخشی آلمان چه AB ای است. وارد سایت AB کشور آلمان شوید و ببینید آیا مرجع صادر کننده ایزو مورد تایید AB کشور آلمان است و اگر است آیا شرکتی را به عنوان نماینده صدور گواهینامه ایزو در ایران معرفی کرده است. و از همه مهمتر سایتی که باید گواهینامه را پس از اخذ ایزو استعلام بگیرید چه سایتی است.

برای شناسایی CBهای معتبر صادر کننده گواهینامه ایزو تحت اعتبار NACI ایران کلیپ زیر را مشاهده کنید.

اعتبار سنجی نهادهای صادر کننده ایزو تحت اعتبار NACI مرکز ملی تایید صلاحیت ایران

چه شرکت هایی در ایران گواهینامه ایزو صادر می کنند؟

شرکت هایی که توسط انجمن IAF یا مرکز ملی تایید صلاحیت ایران تایید شده اند می توانند گواهینامه ایزو معتبر را صادر کنند و شرکت هایی که سازمان های اعتباردهنده خصوصی همانند ASCB یا IAFCB در ایران ایجاد شده اند گواهینامه ایزو قابل استعلام را ارائه می کنند اما گواهینامه صادر شده فاقد اعتبار بین المللی است.

ما بالا در مورد اعتبارسنجی مرجع صدور گواهینامه ایزو صحبت کرده ایم و با مستندات به شما نشان دادیم مرجع اصلی صدور گواهینامه ایزو باید توسط انجمن IAF یا نهاد اعتباربخشی کشور خودش تایید شده باشد. اما در ایران انجمن های خصوصی ایجاد شده اند که به مشتری القاء می کنند گواهینامه ایزو تحت اعتبار ASCB معتبر است و می خواهند سطح اعتبار ASCB را با IAF یکسان نشان دهند.

شرکت های بیشماری در تهران، سمنان، اهواز، اصفهان، مشهد، تبریز و استان های دیگر ثبت شده اند و ادعا دارند گواهینامه ایزو معتبر و قابل استعلام صادر می کنند. بعضی از این شرکت ها اعلام می کنند گواهینامه هایی که داخل سایت ASCB استعلام شود معتبر هستند و برخی دیگر سایت های دیگر را معرفی کنند.

این ممکن است شما را سردرگم کند. بهترین پیشنهاد این است که شما با یک شرکت مشاور ایزو جهت انتخاب مرجع صدور ایزو مشورت کنید. شرکت ایران گواه می تواند به عنوان مشاور ایزو شرکت های صادر کننده ایزو را به شما معرفی نماید.

مدیر کنترل کیفیت - شرح وظایف و شرایط استخدام

مزایای اخذ گواهینامه ایزو توسط ایران گواه

  • شرکت ایران گواه مرجع صدور گواهینامه ایزو نیست بنابراین بدون حساسیت شما را راهنمایی می کند براساس درخواستی که دارید بهترین مرجع را جهت اخذ ایزو انتخاب کنید.
  • اخذ ایزو معتبر در کوتاه ترین زمان ممکن.
  • دریافت گواهی ایزو برای حضور در مناقصات در کمترین زمان ممکن.
  • اخذ گواهینامه ایزو معتبر و قابل استعلام با کمترین هزینه ممکن.
  • ارائه کلیه مستندات ایزو درخواستی (دقت کنید مستندات ارائه شده کپی پیست نبوده و مربوط به شرکت شما است).
  • آزموزش رایگان جهت استقرار و پیاده سازی مستندات برای سه جلسه اول.
  • پشتیبانی و پیگیری جهت تمدید سالیانه گواهینامه های ایزو دریافت شده.

نتیجه

صدها مرجع صدور گواهینامه ISO در اطراف شما وجود دارد، اما چگونه می خواهید بهترین را انتخاب کنید؟ چگونه در مورد انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو تصمیم می گیرید؟ پاسخ ساده است، کافی است چک کنید که آیا مرجع صادر کننده ایزو توسط سازمان اعتبار بخشی کشور خودش و انجمن اعتبارسنجی IAF تایید شده است یا خیر.

به منظور تأیید اعتبار هر مرجع صدور گواهینامه ایزو، باید جزئیات اعتباربخشی و اعتبار نهاد تأیید صلاحیت (AB) که توسط انجمن بین المللی اعتباربخشی [IAF] به رسمیت شناخته شده است، تأیید شود.  برخی از نهادهای معتبر اعتباربخشی معروف؛ UKAS، IAS، NABCB، EGAC، EIAC، DAKKS، NACI ایران و …

پرسش های متداول

مرجع صدور گواهینامه ایزو در ایران کیست؟

مرجع صدور گواهینامه ایزو در ایران به طور کلی دو دسته CB های معتبر تحت اعتبار انجمن IAF و CB های خصوصی که عموماً تحت اعتبار IAFCB یا ASCB فعالیت می کنند، هستند. دقت کنید که فقط CB هایی گواهینامه ایزو معتبر و بین المللی صادر می کنند که تحت اعتبار انجمن IAF هستند.

چه شرکت هایی در ایران گواهینامه ایزو صادر می کنند؟

شرکت هایی که توسط انجمن IAF یا مرکز ملی تایید صلاحیت ایران تایید شده اند می توانند گواهینامه ایزو معتبر را صادر کنند و شرکت هایی که سازمان های اعتباردهنده خصوصی همانند ASCB یا IAFCB در ایران ایجاد شده اند گواهینامه ایزو قابل استعلام را ارائه می کنند اما گواهینامه صادر شده فاقد اعتبار بین المللی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا