ایزو ۲۰۳۸۰ چیست؟ ایزو ویژه استخرهای شنا عمومی

ایزو ۲۰۳۸۰، استانداردی است که مربوط به الزامات ایمنی و روش‌های آزمایش در استخرهای شنای عمومی می‌شود. این استاندارد به بررسی سیستم‌های بینایی کامپیوتری برای تشخیص حوادث غرق شدن در استخرها می‌پردازد.

ایزو ۲۰۳۸۰ چیست؟ ایزو ویژه استخرهای شنا عمومی

کمیته فنی ISO/TC 83 که مسئول ورزش و سایر امکانات و تجهیزات تفریحی است، در سال ۲۰۱۷ ایزو ۲۰۳۸۰ را تدوین کرده است.

آشنایی با ایزو ۲۰۳۸۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، غرق‌شدن را به عنوان فرایند تجربه اختلال تنفسی در نتیجه غوطه‌وری در مایع تعریف می‌کند. اطلاعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که علیرغم وجود ناجیان غریق، غرق‌شدگی در استخرهای شنای عمومی همچنان رخ می‌دهد. به دلایل مختلفی مانند عوامل فیزیولوژیکی، شناختی، معماری، سازمانی و غیره، ناجیان غریق ممکن است در حین مراقبت از شناگران با مشکلاتی مواجه شوند؛ به همین دلیل همواره خطر بالقوه غرق شدن در استخرها وجود دارد.

سیستم‌های بینایی کامپیوتری برای تشخیص حوادث غرق شدگی

به‌طور کلی، ایزو ۲۰۳۸۰ بیان می‌کند که سیستم‌های بینایی کامپیوتری نمی‌توانند افراد را از غرق شدن نجات دهند و برای نجات غریق نیازمند دخالت انسان است. این سیستم‌ها به نجات غریق کمک می‌کنند، به شناگران نظارت می‌کنند و از ایمنی آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند و همچنین با هدف جلوگیری از وقوع حوادث، پیش‌بینی و مداخله زودهنگام انجام می‌دهند.

اما نصب و استفاده از این سیستم‌های بینایی نباید به دلیلی باشد که نظارت انسانی بر استخرها را کاهش دهد، مگر اینکه ارزیابی دقیقی از خطرات نشان دهد که با رعایت مقررات ملی قابل اجرا، امکان‌پذیر است و در عین حفظ ایمنی، این امر صورت گیرد.

روش عملکرد سیستم‌های بینایی کامپیوتری

برای بهبود واقعی پیشگیری از غرق‌شدگی در استخرهای شنای عمومی، سیستم‌های بینایی کامپیوتری طراحی شده‌اند تا به شما در موارد زیر کمک کنند:

۱. اسکن مداوم حوضه استخر: این سیستم قادر است به طور مداوم حوضه استخر را اسکن کند.

۲. تشخیص جسم جامد بدون مسیر: سیستم قادر است جسم جامدی که در کف حوضه استخر بدون مسیر قرار دارد را تشخیص دهد.

۳. فعال‌سازی زنگ هشدار الکترونیکی: بعد از تشخیص جسم جامد، سیستم زنگ هشدار را به صورت الکترونیکی فعال می‌کند.

۴. محدود کردن هشدارهای کاذب: با توانایی تمایز بین توده جامد بی‌حرکت در بالا و زیر سطح آب با استفاده از نور و سایه روی بافت حوضه استخر، سیستم محدودیت هشدارهای کاذب را فراهم می‌کند.

معایب سیستم‌های بینایی کامپیوتری

با توجه به اصول ایزو ۲۰۳۸۰، افراد آموزش‌دیده می‌دانند که نمی‌توانند به طور کامل به چنین سیستمی اعتماد کنند به دلیل:

۱. محدودیت‌های موجود در سیستم که در ایزو ۲۰۳۸۰ آموزش داده شده است.

۲. امکان بروز خطراتی که ممکن است باعث تخریب عملکرد سیستم شود و افراد آموزش‌دیده می‌توانند از آن‌ها مطلع شوند.

سیستم‌های بینایی کامپیوتری به منظور تشخیص حوادث غرق‌شدگی و واکنش سریع‌تر در ثانیه‌های ارزشمند، بر این اصول تمرکز دارند.

محدوده کاربرد

ایزو ۲۰۳۸۰ الزامات حداقل عملیاتی، ایمنی و روش‌های آزمایشی را برای سیستم‌های بینایی کامپیوتری که برای تشخیص حوادث غرق‌شدگی استفاده می‌شوند، توضیح می‌دهد.

این استاندارد برای سیستم‌های استخرهای شنای خانگی و حوضچه‌های با مساحت کمتر از ۱۵۰ متر مربع لازم نیست اعمال شود.

ایزو ۲۰۳۸۰ چیست؟ ایزو ویژه استخرهای شنا عمومی

خلاصه:

علاوه بر اهمیت سازمان ایمنی، استفاده از این ابزارها تنها برای افراد مجاز است که در زمینه عملکرد این سیستم‌ها آموزش‌های قبلی را طبق دستورالعمل سازنده و اپراتور استخرها دریافت کرده‌اند.

اگرچه می‌توان این نوع تجهیزات را برای استخرهای موجود نصب کرد، اما توصیه می‌شود که در مرحله طراحی استخر، به معرفی آن توجه شود.

جهت اخذ و دریافت تمامی گواهینامه های بین المللی ایزو شما می توانید با مرکز مشاوره ایران گواه در تماس باشید. کارشناسان مجرب ما در مرکز مشاوره ایران گواه با ارائه مشاوره رایگان، شما را در انتخاب گواهینامه های ایزو مناسب شرکت و یا سازمان شما یاری می نمایند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا