ایزو 21001 و مؤسسات آموزشی

ایزو 21001 و مؤسسات آموزشی

در این مقاله به ایزو 21001 و مؤسسات آموزشی خواهیم پرداخت. اگر اصلاً با مفهوم گواهینامه ISO آشنا هستید، احتمالاً در مورد مشاغل و صنایع بزرگ به آن فکر می کنید. اینها محیط هایی هستند که در آنها مدیریت کیفیت و استانداردسازی شیوه ها می تواند بیشترین اهمیت را داشته باشد. و مطمئناً، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) مجموعه های بی شماری از استانداردها را ارائه کرده است که به نفع عملیات در تجارت و صنعت است. با این حال، فعالیت ISO منحصر به این مناطق نیست. همچنین می‌تواند در زمینه‌های دیگری که اغلب آن را در نظر نمی‌گیریم مفید باشد – مانند آموزش.

مطمئناً در سال 2018 ما شاهد اعلام ISO 21001 بودیم که به عنوان مجموعه ای جدید از استانداردها برای “سیستم های مدیریت سازمان آموزشی” طراحی شده است. این اولین استاندارد مدیریت بین‌المللی برای حوزه آموزش شد و قرار بود به طور یکسان به نفع مؤسسات آموزشی و فراگیران باشد.

ایزو 21001 و مؤسسات آموزشی

برای کاوش بیشتر در ISO 21001 و معنای آن برای بخش آموزش، در اینجا چند نکته خاص در مورد استانداردها و افراد و مؤسساتی که بر آنها تأثیر می گذارد، آورده شده است.

اولین استانداردهای مدیریت سازمان آموزشی

ذکر این نکته مهم است که این الزاماً اولین مجموعه استانداردهای اعمال شده در آموزش نیست. با این حال، برخی دیگر قطبی تر شده اند. قابل توجه ترین آزمون های استانداردی است که در سراسر ایالات متحده برای کمک به تعیین صلاحیت دانش آموزان برای آموزش عالی استفاده می شود. اینها برای مدت طولانی وجود داشته‌اند، و اگرچه به ایجاد روشی آسان‌تر برای ارزیابی و قرار دادن دانش‌آموزان کمک می‌کنند، اما استدلال‌های رایجی وجود دارد که نشان می‌دهد واقعاً برای آموزش مضر هستند.

مقاله‌ای در مورد آزمایش توسط استاد دانشگاه پیتسبورگ راه‌های متعددی را بیان کرد که از طریق آنها تست استاندارد می‌تواند مشکل‌ساز باشد، از جمله نکاتی مانند اینکه آمادگی آزمون زمان یادگیری را از بین می‌برد. که دانش محتوا به نفع استراتژی تست کاهش می یابد. و مدارسی که شهرت ضعیفی در آزمون دارند در واقع منابع خود را از دست می دهند.

این بدان معنا نیست که استانداردسازی شیوه ها در آموزش لزوماً بد است. در عوض، باید به این نکته اشاره کرد که نمونه‌هایی از استانداردسازی وجود دارد که برخی از آن‌ها مشکوک هستند. با این حال، ISO 21001 اولین استاندارد جهانی در نوع خود برای مدیریت واقعی سازمان های آموزشی است.

مزایای ISO 21001

درک کامل استانداردهای ISO از بیرون ممکن است دشوار باشد. جزئیات در واقع همیشه حتی برای کسانی که مستقیماً از استانداردهای گفته شده استفاده نمی کنند در دسترس نیست. با این حال، در حال حاضر، اطلاعات کافی در مورد ISO 21001 در دسترس است که می توانیم مزایای کلیدی آن را با کمی وضوح مورد بحث قرار دهیم.

نوشته‌ای توسط Code Acts In Education یکی از بررسی‌های دقیق‌تر استانداردها را ارائه می‌کند و 11 مزیت خاص را که در واقع در یک «پاورپوینت توضیحی» درباره ISO 21001 فهرست شده‌اند، برجسته می‌کند. این موارد شامل، اما محدود به موارد زیر نیست: ماموریت، چشم انداز، اهداف و برنامه های اقدام؛ آموزش فراگیر و عادلانه برای همه؛ یادگیری شخصی تر و پاسخگویی به نیازهای آموزشی ویژه؛ فرآیندهای سازگار و ابزارهای ارزیابی؛ مدل هایی برای بهبود؛ و افزایش اعتبار سازمان آموزشی. به طور خلاصه، ISO 21001 برای استانداردسازی کامل کسب و کار آموزش طراحی شده است – از اهداف، روش‌ها و تنظیمات.

دستورالعمل برای مربیان

از بیرون که نگاه می کنیم، ما به تدریس بیشتر به عنوان یک مهارت آموخته شده فکر می کنیم تا یک کار مداوم. یعنی ما تصور می کنیم که معلمان خود را آموزش می دهند، آموزش می بینند، مدرک می گیرند و سپس به سادگی یک کار را تا زمانی که صلاح بدانند انجام دهند. از نظر فنی این دقیق است، اما حقیقت موضوع این است که معلمان باید ظرفیت سازگاری را داشته باشند.

این در واقع چیزی است که به طور فزاینده ای در آموزش واقعی معلمان نیز تاکید می شود. همانطور که دانشگاه مریویل برای دانشجویانی که قصد دریافت دکترای آنلاین در آموزش را دارند، آموزش معلمان مشتاق برای آموزش باید “توانایی های رهبری و دیدگاه برای رویارویی با چالش های امروز – و فردا” را بیاموزند. این روش دیگری برای گفتن این است که معلمان اکنون آموزش می بینند تا با سازگاری رهبری کنند و آماده پذیرش و بهره برداری از تغییرات باشند.

استانداردهای ISO 21001 با این تأکید فزاینده بر سازگاری با ارائه راهنمایی های بیشتر برای موقعیت های مختلف، دست به دست هم می دهند. در حالی که معلمان و رهبران آموزشی هنوز باید بتوانند به تنهایی خود را تطبیق دهند و در یافتن راه حل برای مشکلات جدید خلاق باشند، ISO 21001 طرحی برای بسیاری از تغییراتی که ممکن است ایجاد شود ارائه می دهد.

زمین بازی یکنواخت برای زبان آموزان

به اندازه کافی جالب توجه است، یکی دیگر از جنبه های مهم استانداردهای ISO 21001 برای مؤسسات آموزشی – چه در محیط های مدرسه و چه در جاهای دیگر – این است که آنها می توانند حتی به زمین بازی برای زبان آموزان کمک کنند. با توجه به مثال فوق الذکر از آزمون استاندارد به عنوان یک مدل آموزشی استاندارد موجود که در واقع می تواند منجر به انصاف کمتر بین فراگیران شود، این تقریباً طعنه آمیز است.

از آنجایی که ISO 21001 دستورالعمل‌هایی را برای سناریوهای بسیار مرتبط با نحوه مدیریت آموزش و نحوه برخورد و مدیریت یادگیرندگان ایجاد می‌کند، امید این است که به مرور زمان استانداردها منجر به اکوسیستم آموزشی یکنواخت‌تر شوند. این بدان معنا نیست که هر مؤسسه و مربی باید یکسان باشد یا حتی به یک شکل تدریس کند. اما مشکلات خاص باید به طور مشابه مورد توجه قرار گیرند، به طوری که به یک یادگیرنده که در یک محیط معین با مشکل مواجه است، فرصت کمتری برای غلبه بر مشکل نسبت به دانش آموز دیگری که با وضعیت مشابه در یک موسسه دیگر مواجه است، داده نمی شود.

دیدن اینکه ISO 21001 در نهایت چه تاثیری بر موسسات آموزشی در طول زمان می‌گذارد بسیار جذاب خواهد بود. با گذشت کمتر از دو سال از در دسترس بودن استانداردها، برای تصمیم گیری کمی زود است. اما اقدامات و مزایای بالقوه ذکر شده در بالا روشن می کند که چرا استانداردهایی مانند این ارزش کاوش را دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا