سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS) چیست؟

سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS) یک برنامه برنامه کامپیوتری است که برای بهبود توانایی تصمیم گیری یک شرکت استفاده می شود. حجم زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل می کند و بهترین گزینه های ممکن را به سازمان ارائه می دهد.

سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS) چیست

سیستم‌های پشتیبانی تصمیم، داده‌ها و دانش را از حوزه‌ها و منابع مختلف گرد هم می‌آورند تا اطلاعاتی فراتر از گزارش‌ها و خلاصه‌های معمول را در اختیار کاربران قرار دهند. این برای کمک به مردم در تصمیم گیری آگاهانه در نظر گرفته شده است.

اطلاعات معمولی که ممکن است یک برنامه پشتیبانی تصمیم جمع آوری و ارائه کند شامل موارد زیر است:

  • ارقام فروش مقایسه ای بین یک هفته تا هفته بعد؛
  • ارقام درآمد پیش بینی شده بر اساس مفروضات فروش محصول جدید؛ و
  • پیامدهای تصمیمات مختلف

یک سیستم پشتیبانی تصمیم یک برنامه کاربردی اطلاعاتی است که برخلاف یک برنامه کاربردی عملیاتی است. برنامه های کاربردی اطلاعاتی اطلاعات مربوطه را بر اساس منابع مختلف داده در اختیار کاربران قرار می دهند تا از تصمیم گیری با اطلاعات بهتر پشتیبانی کنند. در مقابل، برنامه‌های عملیاتی، جزئیات معاملات تجاری، از جمله داده‌های مورد نیاز برای نیازهای پشتیبانی تصمیم‌گیری یک کسب‌وکار را ثبت می‌کنند.

اجزای سیستم پشتیبانی تصمیم

یک DSS معمولی از سه بخش مختلف تشکیل شده است: پایگاه داده دانش، نرم افزار و رابط کاربری.

دانش محور. پایگاه دانش بخشی جدایی ناپذیر از پایگاه داده سیستم پشتیبانی تصمیم است که حاوی اطلاعاتی از منابع داخلی و خارجی است. این یک کتابخانه از اطلاعات مربوط به موضوعات خاص است و بخشی از یک DSS است که اطلاعات مورد استفاده توسط موتور استدلال سیستم را برای تعیین مسیر عمل ذخیره می کند.

با استفاده از پایگاه دانش در خدمات مشتری و مراکز تماس آشنا شوید.

سیستم نرم افزاری. سیستم نرم افزاری از سیستم های مدیریت مدل تشکیل شده است. یک مدل شبیه سازی یک سیستم دنیای واقعی با هدف درک نحوه عملکرد سیستم و چگونگی بهبود آن است. سازمان ها از مدل هایی برای پیش بینی چگونگی تغییر نتایج با تعدیل های مختلف در سیستم استفاده می کنند.

به عنوان مثال، مدل‌ها می‌توانند برای درک سیستم‌هایی مفید باشند که خیلی پیچیده، بسیار گران یا خطرناک‌تر از آن هستند که به طور کامل در زندگی واقعی کشف شوند. این ایده پشت شبیه‌سازی‌های کامپیوتری است که برای تحقیقات علمی، آزمایش‌های مهندسی، پیش‌بینی آب و هوا و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شود.

همچنین می‌توان از مدل‌ها برای نمایش و کاوش سیستم‌هایی استفاده کرد که هنوز وجود ندارند، مانند یک فناوری جدید پیشنهادی، یک کارخانه برنامه‌ریزی‌شده یا زنجیره تأمین یک کسب‌وکار. کسب‌وکارها همچنین از مدل‌هایی برای پیش‌بینی نتایج تغییرات مختلف در یک سیستم – مانند سیاست‌ها، ریسک‌ها و مقررات – برای کمک به تصمیم‌گیری تجاری استفاده می‌کنند.

رابط کاربری. رابط کاربری امکان ناوبری سیستم را آسان می کند. هدف اصلی رابط کاربری سیستم پشتیبانی تصمیم این است که کاربر بتواند داده های ذخیره شده روی آن را دستکاری کند. کسب و کارها می توانند از رابط برای ارزیابی اثربخشی تراکنش های DSS برای کاربران نهایی استفاده کنند. رابط های DSS شامل پنجره های ساده، رابط های پیچیده منو محور و رابط های خط فرمان می باشد.

سیستم پشتیبانی تصمیم گیری هوشمند (IDSS)

کاربران همچنین می توانند هوش مصنوعی (AI) را در سیستم های پشتیبانی تصمیم بسازند. این هوش مصنوعی که سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری هوشمند (IDSS) نامیده می‌شود، مقادیر زیادی از داده‌ها را استخراج و پردازش می‌کند تا بینش و توصیه‌هایی برای تصمیم‌گیری بهتر ارائه کند. این کار را با تجزیه و تحلیل منابع متعدد داده و شناسایی الگوها، روندها و تداعی ها برای تقلید از قابلیت های تصمیم گیری انسانی انجام می دهد.

IDSS که برای عملی شبیه به یک مشاور انسانی طراحی شده است، داده ها را برای حمایت از تصمیم گیرندگان با شناسایی و عیب یابی مسائل، و ارائه و ارزیابی راه حل های ممکن، جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند. مؤلفه هوش مصنوعی DSS تا حد امکان توانایی های انسانی را تقلید می کند، در حالی که به صورت کارآمدتر اطلاعات را به عنوان یک سیستم رایانه ای پردازش و تجزیه و تحلیل می کند.

IDSS ممکن است شامل قابلیت های پیشرفته ای مانند پایگاه دانش، یادگیری ماشین، داده کاوی و رابط کاربری باشد. نمونه هایی از پیاده سازی IDSS شامل سیستم های تولید انعطاف پذیر یا هوشمند، سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری بازاریابی هوشمند و سیستم های تشخیص پزشکی است.

انواع سیستم های پشتیبانی تصمیم

سیستم‌های پشتیبانی تصمیم را می‌توان به دسته‌هایی تقسیم کرد که هرکدام بر اساس منابع اولیه اطلاعات خود هستند.

DSS مبتنی بر داده

DSS مبتنی بر داده یک برنامه رایانه ای است که بر اساس داده های پایگاه داده های داخلی یا پایگاه های داده خارجی تصمیم گیری می کند. به طور معمول، یک DSS مبتنی بر داده از تکنیک های داده کاوی برای تشخیص روندها و الگوها استفاده می کند و آن را قادر می سازد رویدادهای آینده را پیش بینی کند. کسب و کارها اغلب از DSS های مبتنی بر داده برای کمک به تصمیم گیری در مورد موجودی، فروش و سایر فرآیندهای تجاری استفاده می کنند. برخی از آنها برای کمک به تصمیم گیری در بخش عمومی استفاده می شود، مانند پیش بینی احتمال رفتار مجرمانه در آینده.

DSS مدل محور

سیستم‌های پشتیبانی تصمیم مبتنی بر مدل، که بر اساس یک مدل تصمیم‌گیری اساسی ساخته شده‌اند، با توجه به مجموعه‌ای از پیش تعریف‌شده از نیازهای کاربر سفارشی می‌شوند تا به تجزیه و تحلیل سناریوهای مختلف که این الزامات را برآورده می‌کنند، کمک کنند. به عنوان مثال، یک DSS مبتنی بر مدل ممکن است به برنامه ریزی یا تدوین صورت های مالی کمک کند.

DSS ارتباط محور و گروهی

یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری مبتنی بر ارتباط و گروهی از ابزارهای ارتباطی مختلفی مانند ایمیل، پیام فوری یا چت صوتی استفاده می کند تا به بیش از یک نفر اجازه دهد تا روی یک کار مشابه کار کنند. هدف این نوع DSS افزایش همکاری بین کاربران و سیستم و بهبود کارایی و اثربخشی کلی سیستم است.

DSS دانش محور

در این نوع سیستم پشتیبانی تصمیم، داده‌هایی که سیستم را هدایت می‌کنند در یک پایگاه دانش قرار می‌گیرند که به‌طور مداوم توسط یک سیستم مدیریت دانش به‌روزرسانی و نگهداری می‌شود. یک DSS دانش محور اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهد که با فرآیندهای تجاری و دانش شرکت سازگار است.

DSS مبتنی بر سند

DSS مبتنی بر سند نوعی سیستم مدیریت اطلاعات است که از اسناد برای بازیابی داده ها استفاده می کند. DSS های مبتنی بر سند، کاربران را قادر می سازد تا صفحات وب یا پایگاه های داده را جستجو کنند یا عبارات جستجوی خاصی را بیابند. نمونه‌هایی از اسنادی که توسط یک DSS مبتنی بر سند قابل دسترسی هستند، شامل خط‌مشی‌ها و رویه‌ها، صورتجلسه‌های جلسه و سوابق شرکت است.

نمونه های سیستم پشتیبانی تصمیم

سازمان ها از سیستم های پشتیبانی تصمیم در چندین زمینه مختلف استفاده می کنند، از جمله موارد زیر:

  • مسیریابی GPS برنامه ریزی مسیر GPS نمونه ای از DSS معمولی است. مسیرهای مختلف را با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند مسافت، زمان رانندگی و هزینه مقایسه می کند. سیستم ناوبری GPS همچنین کاربران را قادر می سازد تا مسیرهای جایگزین را انتخاب کرده و آنها را بر روی نقشه نمایش دهند و دستورالعمل های گام به گام ارائه دهند.
  • داشبوردهای ERP داشبوردهای ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) می توانند از یک سیستم پشتیبانی تصمیم برای تجسم تغییرات در فرآیندهای تولید و کسب و کار، نظارت بر عملکرد فعلی کسب و کار در برابر اهداف تعیین شده و شناسایی زمینه های بهبود استفاده کنند. داشبوردهای ERP به صاحبان کسب‌وکار اجازه می‌دهند تصویری از مهم‌ترین اعداد و معیارهای شرکت خود را ببینند.
  • سیستم پشتیبانی تصمیم گیری بالینی سیستم پشتیبانی تصمیم گیری بالینی (CDSS) یک برنامه نرم افزاری است که از الگوریتم های تصمیم گیری پیشرفته برای کمک به پزشکان برای گرفتن بهترین تصمیمات پزشکی استفاده می کند. متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب از این موارد برای تفسیر سوابق بیمار و نتایج آزمایش و محاسبه بهترین برنامه درمانی استفاده می کنند. CDSS در مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به ارائه‌دهندگان کمک کند تا ناهنجاری‌ها را در طول آزمایش‌های خاص شناسایی کنند، و همچنین بیماران را پس از انجام برخی روش‌ها برای تعیین اینکه آیا آنها دارای هرگونه واکنش نامطلوب هستند یا خیر، تحت نظر دارند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا