ارزیابی تضمین کیفیت تامین کننده (SQA)

تضمین کیفیت تامین کننده (SQA) فرآیندی است که برای اطمینان از اینکه تامین کننده کالاها یا خدماتی را که نیازهای مشتری را برآورده می کند به طور قابل اعتماد عرضه می کند. این فرآیند برای اطمینان از اینکه پیشنهادات تامین کننده با حداقل بازرسی یا اصلاح، الزامات مورد توافق را برآورده می کند، مشارکتی است.

ارزیابی تضمین کیفیت تامین کننده (SQA)

تضمین کیفیت مؤثر باید ترکیبی از ممیزی‌های فرآیند و محصول باشد که کنترل‌های خارجی و داخلی را مدیریت می‌کند و بر مدیریت تأمین‌کننده، انطباق کیفیت محصول از طریق چرخه عمر آن، کیفیت و اثربخشی تولید و تجهیزات و بازرسی‌های قبل از ارسال تمرکز می‌کند. در این مقاله، ما نگاهی سطح بالا به فرآیند کلی SQA خواهیم داشت و ملاحظات کلیدی را که بر اثربخشی آن تأثیر می‌گذارند، مورد بحث قرار می‌دهیم. توجه به این نکته مهم است که در حالی که SQA هم برای محصولات و هم برای خدمات کاربرد دارد، ما موضوع را در اینجا با صحبت کردن فقط در مورد فرآیندهای مربوط به محصول ساده می کنیم.

فرآیند 9 مرحله ای تضمین کیفیت تامین کننده SQA و نحوه اندازه گیری آن

به گفته جوزف موسی جوران، مبشر مشهور مدیریت کیفیت، فرآیند تضمین کیفیت تامین کننده را می توان به 9 مرحله کلیدی به شرح زیر تقسیم کرد:

  1. الزامات کیفی محصول را تعریف کنید
  2. تامین کنندگان موجود برای قطعات لازم را شناسایی و ارزیابی کنید
  3. مطمئن ترین تامین کنندگان را متناسب با نیازهای تولیدی انتخاب کنید
  4. برنامه ریزی مشترک کیفیت را انجام دهید
  5. ایجاد همکاری و همکاری در طول دوره رابطه
  6. تایید انطباق با الزامات و مقررات
  7. تامین کنندگان واجد شرایط را تایید کنید
  8. اجرای طرح های بهبود کیفیت
  9. توسعه و پیاده سازی رتبه بندی-کارت امتیازی تامین کنندگان

در میان این مراحل، معیارهای کلیدی باید به منظور ارزیابی و امتیازدهی به تضمین کیفیت تامین کننده، حتی قبل از تحویل، اعمال شوند. معیارهای رایج عبارتند از: درصد محصولاتی که با مشخصات کیفی مطابقت دارند، درصد محصولاتی که به موقع تحویل داده شده اند و کامل شده اند، و معرفی محصول جدید (NPI) که درصد محصولات جدیدی را که با زمان، حجم و کیفیت مطابقت دارند اندازه گیری می کند.

تضمین کیفیت در یک صنعت رقابتی نه تنها یک الزام است، بلکه دارای مزایای مهمی است که می تواند بر کل فرآیند تولید تأثیر بگذارد. در اینجا فقط چند نمونه از مزایای سطح بالا برای تامین کنندگان آورده شده است:

  • با حذف ضایعات تولید معیوب و به حداقل رساندن نرخ خرابی محصول، صرفه جویی در هزینه را فراهم می کند
  • با ساده کردن فرآیند تضمین کیفیت شبکه جهانی تامین کنندگان یک شرکت، زمان چرخه را کاهش می دهد
  • با بهینه‌سازی رویه‌های تولیدی که با فرآیند تضمین کیفیت مدیریت می‌شوند، زمان عرضه به بازار را کوتاه می‌کند
  • با فرآیندهای ضد خطا و تولید محصولات بدون عیب از شرکت ها در برابر تعهدات محافظت می کند
  • خطر عدم انطباق مقررات و مسئولیت های قانونی شرکت را به حداقل می رساند

تضمین کیفیت تامین کننده در سراسر صنایع

در عصر شبکه های جهانی شده ما، بسیاری از سازمان ها باید به طور مداوم زنجیره تامین را ارزیابی کنند تا نیازهایی فراتر از هزینه را برآورده کنند. به منظور شناسایی فرصت‌های بهبود در زنجیره تامین، سازمان‌ها باید رویکردی مبتنی بر ریسک را به کار گیرند که هم بحرانی بودن تامین‌کننده و هم احتمال شکست تامین‌کننده را بررسی می‌کند. این را می توان با پیاده سازی ریسک استاندارد و ابزار حسابرسی از طریق یک سیستم سازمانی به دست آورد.

سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) و سایر فروشندگان مستقیم کاربر نهایی، کیفیت قطعات دریافتی از تامین کنندگان را مدیریت می کنند و مسئولیت هر گونه مسائل مربوط به کیفیت یا ایمنی مربوط به محصولات خود را بر عهده دارند. به این ترتیب، تامین کنندگان باید کیفیت محصول و تضمین عملکرد را به آن سازمان ها ارائه دهند که می تواند از طریق یک سیستم کیفیت جامع به دست آید. چنین سیستم‌هایی به ارزیابی قطعات یا مواد خامی که از تامین‌کنندگان بالادستی می‌آیند کمک می‌کنند و همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که تمام محصولات نهایی نیازها را برآورده می‌کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا