استاندارد ایزو 29184 نسخه 2020 چیست؟

استاندارد ایزو 29184 منتشر شد! این استاندارد که توسط ISO / IEC در زمینه فناوری اطلاعات – اطلاعیه‌ها و رضایت حریم خصوصی آنلاین تهیه شده است، برای همه کسانی که نگران حریم خصوصی آنلاین هستند، اهمیت بالایی دارد.

ایزو 29184 نسخه 2020

دغدغه‌های فزاینده حریم خصوصی

در دنیای امروز که فناوری نقش مهمی در زندگی ما دارد، ما بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر در ارتباط هستیم. رشد سریع ارتباطات در خانه‌ها و دفاتر، عمدتاً با استفاده از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی، به جمع‌آوری و پردازش داده‌های شخصی ما از جمله داده‌های جغرافیایی و بیومتریک منجر شده است. این موضوع فرصت‌هایی برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا از این داده‌ها برای بازاریابی استفاده کنند، گاهی اوقات بدون رضایت کاربران.

نگرانی‌ها در مورد استفاده از داده‌های شخصی

افراد زمانی که از نوع و میزان اطلاعات جمع‌آوری شده توسط شرکت‌ها آگاه می‌شوند، اغلب ناراضی هستند. نگرانی‌ها درباره سوء استفاده از اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی آنلاین رو به افزایش است.

ایزو 29184:2020، که رسماً با عنوان “فناوری اطلاعات – اطلاعیه‌های حریم خصوصی آنلاین و رضایت” شناخته می‌شود، یک استاندارد توسعه‌یافته برای رسیدگی به نگرانی‌های رو به افزایش درباره حریم خصوصی در فضای دیجیتال است. این استاندارد بخشی از تلاش گسترده‌تر توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) و کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) برای تعیین نرم‌های جهانی برای امنیت اطلاعات، امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی است. در اینجا جنبه‌های بیشتری از ایزو 29184:2020 آورده شده است:

هدف و دامنه کاربرد

  • هدف: هدف اصلی ایزو 29184:2020، ایجاد دستورالعمل‌ها برای طراحی و پیاده‌سازی اطلاعیه‌های حریم خصوصی آنلاین و مکانیسم‌های دریافت رضایت کاربر است.
  • دامنه کاربرد: این استاندارد برای انواع سازمان‌هایی که با داده‌های شخصی سر و کار دارند و از پلتفرم‌های آنلاین برای تعامل با کاربران استفاده می‌کنند، قابل اجرا است. شامل مختلف رسانه‌های دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌های موبایلی، و دیگر خدمات آنلاین می‌شود.

اصول اساسی ایزو 29184

  • شفافیت: این استاندارد بر اهمیت فراهم کردن اطلاعیه‌های حریم خصوصی واضح، مختصر و به راحتی قابل دسترسی تأکید دارد. این اطلاعیه‌ها باید به کاربران اطلاع دهند که چه داده‌های شخصی جمع‌آوری می‌شوند، چگونه استفاده، ذخیره و به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  • رضایت کاربر: این استاندارد چارچوبی برای دریافت رضایت کاربر تعریف می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که رضایت به طور آزادانه، مشخص و آگاهانه داده شود. همچنین به نیاز برای مکانیسم‌های ساده برای کاربران جهت پس گرفتن رضایت خود اشاره دارد.
  • کمینه‌سازی داده‌ها: تشویق به جمع‌آوری تنها داده‌های شخصی ضروری مورد نیاز برای اهداف مشخص شده.
اخذ گواهینامه ایزو 25010

دستورالعمل‌های اجرایی

  • ملاحظات طراحی: دستورالعمل‌هایی برای طراحی اطلاعیه‌های حریم خصوصی ارائه می‌دهد و پیشنهاد می‌کند که این اطلاعیه‌ها کاربرپسند، به راحتی قابل مرور و به زبان ساده نوشته شوند.
  • مکانیسم‌های رضایت پویا: استاندارد راهنمایی‌هایی برای توسعه مکانیسم‌های رضایت پویا ارائه می‌دهد که می‌توانند به متناسب با زمینه‌های مختلف و ترجیحات کاربر تطبیق یابند.
  • پیروی قانونی: به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با مقررات مختلف بین‌المللی حفاظت از داده‌ها مانند GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها) در اتحادیه اروپا، مطابقت داشته باشند.

تأثیر و مزایا

  • افزایش حفاظت از حریم خصوصی: با پیروی از این استاندارد، سازمان‌ها می‌توانند حریم خصوصی کاربران خود را بهتر حفاظت کنند و اعتماد و اطمینان ایجاد کنند.
  • اهمیت جهانی: از آنجایی که با قوانین مختلف بین‌المللی حفاظت از داده‌ها همراه است، به سازمان‌ها در دستیابی به پیروی جهانی کمک می‌کند.
  • مدیریت ریسک: در مدیریت ریسک‌های مرتبط با نقض حریم خصوصی و سوء استفاده از داده‌های شخصی کمک می‌کند.

چالش‌ها و ملاحظات

  • پیچیدگی اجرا: اجرای مؤثر دستورالعمل‌ها می‌تواند پیچیده باشد، به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMEs).
  • تطبیق فناوری: استاندارد به تطبیق مداوم با فناوری در حال تکامل و الگوهای رفتاری کاربر نیاز دارد.

ایزو 29184:2020 گام مهمی به سوی افزایش حریم خصوصی آنلاین و کنترل کاربر بر داده‌های شخصی خود است. این بخشی از مجموعه‌ای گسترده‌تر از استانداردها است که در مجموع به دنبال ایجاد محیط دیجیتالی امن‌تر و محترمانه‌تر در قبال حریم خصوصی هستند.

تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

مرکز مشاوره ایران گواه یکی از معتبرترین مراجع جهت اخذ گواهینامه های بین المللی ایزو است. برای دریافت گواهینامه های ایزو معتبر از این فرم استفاده کنید و یا در واتس‌اپ پیام دهید.

شماره تماس: 46134156-021

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا