بازگشت سرمایه (ROI) در کیفیت چیست؟

گواهینامه و اعتباربخشی کیفیت اغلب به عنوان راهی برای بهبود کیفیت محصول، رضایت مشتری و شهرت بازار در نظر گرفته می شود. اما چگونه می توان فهمید که مزایای آن بیشتر از هزینه هاست؟ چگونه بازگشت سرمایه (ROI) گواهینامه کیفیت و اعتبارسنجی را اندازه گیری می کنید؟

بازگشت سرمایه ROI

“چه چیزی در آن برای من؟” سوال غیرمنطقی برای کسی نیست که بپرسد، به خصوص اگر از آنها بخواهید پول خرج کنند. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در یک سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001 سرمایه‌گذاری کند، باید تصوری از هزینه‌های آن داشته باشید و چه مقدار برای سرمایه‌گذاری‌تان برمی‌گردید.

اندازه گیری هزینه های کیفیت شما و بازگشت سرمایه (ROI)

یک راه برای بررسی این موضوع، نگاهی به مدل هزینه کیفیت (CoQ) است که توسط Armand V. Feigenbaum پیشنهاد شده است. مدل او هزینه های کیفیت را به چهار بخش تقسیم می کند:

  • هزینه های پیشگیری: پولی که صرف جلوگیری از بروز مسائلی مانند آموزش، ایجاد استانداردها، طرح های کیفی و غیره می شود.
  • هزینه های ارزیابی: پولی که صرف بررسی فیزیکی و حسابرسی محصولات و سیستم ها می شود.
  • هزینه‌های شکست داخلی: هزینه‌هایی که هنگام وقوع یک شکست در خانه ایجاد می‌شود. ضایعات، دوباره کاری، زمان صرف شده برای جایگزینی محصول و غیره
  • هزینه های شکست خارجی: این هزینه ها معمولاً همه چیز را از هزینه های گارانتی گرفته تا کسب و کار از دست رفته را پوشش می دهند.

به طور کلی پذیرفته شده است که هزینه کردن پول برای پیشگیری بسیار کمتر از پرداختن به یک موضوع پس از ضربه زدن به مشتری است. در اکثر مدل‌ها، پیشنهاد می‌شود که هزینه‌ها برای هر مرحله افزایش می‌یابد، همانطور که از پیشگیری به سمت هزینه‌های شکست خارجی حرکت می‌کنید. بنابراین، رسیدگی به یک موضوع پس از رسیدن به مشتری، 10 برابر بیشتر از زمانی است که آن را در داخل خود متوجه شده بودید، و برای جلوگیری از همان مشکل، یک دهم هزینه برای شما خواهد داشت.

چه مقدار می توانی ذخیره کنی؟

البته مشکل این است که با یک سیستم کیفیت کارآمد از بروز مشکلات در وهله اول جلوگیری می‌کنید، بنابراین هرگز در واقع مزیت آن را نمی‌بینید زیرا مشکل هرگز رخ نمی‌دهد. این می‌تواند برخی از کسب‌وکارها را دچار احساس امنیت کاذب کند و آنها را به این فکر سوق دهد که می‌توانند با صرف هزینه کمتر برای کیفیت در شرایط سخت، هزینه‌ها را کاهش دهند. زمانی که محصول یا خدماتی با کیفیت پایین به دست مشتری می رسد، نتایج این امر می تواند بسیار گران باشد.

البته اگر CoQ را از همان ابتدا اندازه‌گیری کنید، می‌توانید ببینید که چگونه هزینه‌های بیشتر برای پیشگیری و ارزیابی به کاهش هزینه‌های شکست شما کمک می‌کند و به درک درستی از بازگشت سرمایه‌تان منجر می‌شود. می‌توانید ببینید که هزینه‌های بیشتر از قبل باعث کاهش هزینه‌های کیفیت پایین می‌شود.

هر کسب و کاری بسیار متفاوت است و بازگشت سرمایه ای که می توانید در یک صنعت به دست آورید با آنچه در صنعت دیگر به دست می آید بسیار متفاوت خواهد بود. به عنوان یک راهنما، مطالعه اخیر انجام شده از طریق انجمن آمریکایی کیفیت (ASQ) نشان داد که به ازای هر 1 دلاری که برای سیستم مدیریت کیفیت خود خرج می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که 6 دلار درآمد اضافی، 16 دلار کاهش در هزینه ها و 3 دلار افزایش سود داشته باشید. . به طور متوسط، آنها مشاهده کردند که مدیریت کیفیت هزینه ها را 4.8٪ کاهش می دهد.

مطالعه دیگری که توسط مدرسه بازرگانی هاروارد انجام شد نشان داد که شرکت هایی که ISO 9001 را پذیرفته اند دارای مزایای زیر هستند:

  • نرخ بقای بالاتر
  • افزایش فروش
  • رشد اشتغال
  • افزایش دستمزد
  • ضایعات کمتر
  • بهره وری کارگران بهبود یافته است

بنابراین، در حالی که ممکن است پیش‌بینی بازگشت سرمایه (ROI) شما آسان نباشد، می‌توانید مطمئن باشید که سرمایه‌گذاری در سیستم مدیریت کیفیت شما سرمایه‌گذاری مؤثری خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا