حساب های دریافتنی (accounts receivable) چیست؟

حساب های دریافتنی (AR) آیتمی در دفتر کل (GL) است که بدهی مشتریانی را که کالاها یا خدماتی را به صورت اعتباری خریداری کرده اند به یک تجارت نشان می دهد. در ادامه این مطلب با مرکز مشاوره ایران گواه همراه باشید.

AR برعکس حساب‌های پرداختنی است، یعنی صورت‌حساب‌هایی که یک شرکت باید برای کالاها و خدماتی که از فروشنده می‌خرد بپردازد.

حساب های دریافتنی (accounts receivable) چیست

چرا حساب های دریافتنی مهم است

AR یک بخش حیاتی از ترازنامه است زیرا صورت‌حساب‌هایی را نشان می‌دهد که باید به یک شرکت پرداخت شود و می‌تواند به مراحلی برای جمع‌آوری نیاز داشته باشد.

پرداخت حساب های دریافتنی می تواند بدهی شرکت را کاهش دهد، هزینه های تامین مالی را کاهش دهد و جریان نقدی را بهبود بخشد، که می تواند برای افزایش سود سهام، سرمایه گذاری در Capex (هزینه سرمایه)، افزایش سرمایه ریسک یا ارائه کالاها و خدمات جدید استفاده شود.

فرآیند AR

فرآیند واقعیت افزوده زمانی شروع می‌شود که یک شرکت کالا یا خدماتی را بفروشد و شرایط پرداخت، تخفیف‌ها یا دستورالعمل‌های اعتباری را در یک فاکتور به مشتری شامل می‌شود. هنگامی که پرداخت ها می رسد، رسیدها باید برگردانده شوند و پرداخت باید ثبت شود.

شرکت ها باید قوانین دقیقی برای صدور اعتبار و وصول به موقع بدهی داشته باشند و باید اطلاعات خوبی در مورد مشتریان داشته باشند. برای حفظ حساب های دریافتنی دقیق، پرداخت ها نیز باید به مشتری صحیح و فاکتور دقیق اعمال شود.

یک شرکت ممکن است یک منشی برای AR داشته باشد که وظایفش شامل ردیابی حساب‌ها برای تعیین معوق بودن آنها، فراخوانی مشتریان برای سرعت بخشیدن به پرداخت‌ها، پاسخ به سؤالات مشتریان، نگهداری سوابق دقیق و حسابداری است.

بخش مجموعه های یک شرکت از یک گزارش قدیمی برای ردیابی و فهرست فاکتورهای پرداخت نشده توسط مشتریان و زمان وجود صورتحساب استفاده می کند، معمولاً به صورت افزایشی 30، 60، 90 روزه یا بیشتر. گزارش پیری راهی برای تعیین اینکه آیا یک شرکت کار خوبی در جمع آوری صورت حساب ها و کاهش حساب های دریافتنی انجام می دهد یا خیر.

همچنین، فروشندگان متعددی از جمله Oracle، Workday و SAP، نرم افزاری را برای مدیریت خودکار حساب های دریافتنی و یکپارچه سازی فرآیند با یک سیستم ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) می فروشند.

نسبت گردش حساب های دریافتنی

شرکت‌ها همچنین می‌توانند با تامین مالی AR یا استفاده از صورت‌حساب‌های پرداخت نشده به عنوان دارایی برای دریافت اعتبار، از مطالبات خود استفاده کنند.

در جستجوی کسب اعتبار با پشتوانه پولی که بدهکار است، نسبت گردش حساب های دریافتنی یک شرکت به یک عامل مهم تبدیل می شود. این نسبت تعداد دفعاتی را که یک شرکت میانگین AR خود را در طول یک سال جمع آوری می کند، محاسبه می کند و راهی برای تعیین مهارت شرکت در تبدیل مطالبات به وجه نقد است. برای مثال، یک بانک ممکن است به این نسبت نگاه کند تا احتمال بازپرداخت را تعیین کند یا نرخ بهره را برای وام دادن پول به یک شرکت بر اساس حساب های دریافتنی آن تعیین کند.

فاکتورینگ AR

AR همچنین مهم است زیرا می تواند توسط یک شرکت به یک “عامل” مانند یک بانک یا سایر سرمایه گذاران فروخته شود.

فاکتورینگ یا فروش حساب‌های دریافتنی، پولی را برای شرکت جمع‌آوری می‌کند و جریان نقدی فروشنده را افزایش می‌دهد، اما همچنین شامل پرداخت هزینه‌ای به شرکت فاکتورینگ در ازای پرداخت سریع‌تر حساب‌های دریافتنی است. فاکتور برای AR خود به شرکت اصلی پرداخت می کند و سپس پولی را که باید از مشتریان دریافت می کند.

گاهی اوقات نمی توان صورت حسابی را جمع آوری کرد و یک شرکت GAAP (اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی) را برای لغو بدهی بد اعمال می کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا