معرفی استاندارد SFBB (غذای سالم، کسب و کار بهتر)

استاندارد SFBB، مخفف Safer Food, Better Business، به معنای “غذای سالم، کسب و کار بهتر” است. این یک رویکرد عملی برای مدیریت ایمنی مواد غذایی می‌باشد که توسط آژانس استانداردهای غذایی در ژانویه 2006 معرفی شده است. هدف از این سیستم، کمک به کسب‌وکارهای کوچک کترینگ و خرده‌فروشی‌ها مانند رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌ها است تا با مقررات ایمنی مواد غذایی سازگار باشند.

استاندارد SFBB

الزامات مقررات مواد غذایی

طبق این مقررات، هر کسب‌وکار باید کنترل ایمنی مواد غذایی خود را ثبت و مستند کند و نظارت لازم را برای اطمینان از صحت اجرای آن‌ها انجام دهد. میزان مستندات مورد نیاز به نوع غذای تهیه شده و ریسک‌های مرتبط با کسب‌وکار بستگی دارد.

برگه‌های اطلاعاتی SFBB و تمرکز بر چهار ریسک اصلی

برگه‌های اطلاعاتی SFBB، استفاده آسانی دارند و بر کنترل چهار ریسک اصلی در کسب‌وکارهای کترینگ تمرکز دارند:

  1. حذف آلودگی
  2. تمیزکاری
  3. منجمد کردن
  4. پخت و پز

مدیریت و نظارت بر سیستم

این بخش توضیح می‌دهد که چگونه سیستم باید نظارت، ثبت و ضبط شود. این برنامه متناسب با هر کسب‌وکار کترینگ طراحی شده است.

بخش‌های مختلف بسته استاندارد SFBB

هر بسته SFBB به پنج بخش تقسیم می‌شود که شامل برگه‌های اطلاعاتی متعدد با عنوان “روش‌های ایمن” است. این روش‌ها شامل دستورالعمل‌هایی مانند “پخت ایمن غذا” و “گرم کردن مجدد غذا” می‌باشند. کاربران باید تصمیم بگیرند که کدام روش ایمن برای کسب‌وکارشان مناسب است و آن را دنبال کنند. در مجموع حدود بیست روش وجود دارد که چهار اصل اساسی SFBB را پوشش می‌دهند.

بخش مدیریت و نگهداری سوابق

در این بخش، یک دفتر یادداشت ساده روزانه برای نگهداری آسان سوابق تهیه می‌شود. بررسی‌های منظم هر چهار هفته یکبار انجام می‌شود تا از به‌روز بودن سند اطمینان حاصل شود و اجازه می‌دهد تا مشکلات شناسایی و حل شوند.

ایزو ۶۸۲۰

فواید استفاده از سیستم SFBB برای کسب‌وکار شما

اطمینان از رعایت قانون ایمنی مواد غذایی

سیستم SFBB (غذای سالم، کسب‌وکار بهتر) یک بسته مدیریتی ایمنی مواد غذایی را در قالبی آماده و قابل پیگیری فراهم می‌کند. این سیستم به شما تضمین می‌دهد که الزامات قانون ایمنی مواد غذایی را به طور مؤثری رعایت می‌کنید.

سهولت در استفاده و طراحی

SFBB بدون استفاده از اصطلاحات پیچیده فنی طراحی شده و به راحتی قابل تطبیق با هر نوع کسب‌وکار در صنف کترینگ است.

شناسایی و استفاده گسترده در انگلستان

این سیستم در شرکت‌های غذایی سراسر انگلستان به رسمیت شناخته شده و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از SFBB به تولید غذای ایمن کمک می‌کند و نتیجتاً باعث کاهش بازدیدهای بهداشت محیط می‌شود.

هزینه‌های اجرایی SFBB

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های SFBB این است که استفاده از این بسته کاملاً رایگان است. تنها نیازمندی برای استفاده از آن، صرف وقت لازم برای تکمیل هر بخش است.

پس از پیاده‌سازی سیستم SFBB چه اتفاقی می‌افتد؟

نگهداری و بازبینی مستمر

پس از اجرای سیستم SFBB، لازم است که شما و کارمندانتان به طور مداوم به دستورالعمل‌های آن پایبند باشید. این شامل بازبینی دفتر یادداشت روزانه هر ۴ هفته یکبار و ثبت تغییرات عملیاتی مانند تغییر در سبک آشپزی یا استفاده از تجهیزات جدید است.

مدیریت زمان و ثبت‌های روزانه در SFBB

آسانی در پر کردن دفتر یادداشت روزانه

با استفاده از SFBB، پر کردن دفتر یادداشت روزانه تنها کار روزانه‌ای است که نیاز به ثبت دارد و این کار باید تنها دو دقیقه در روز به طول انجامد. نیازی به نگهداری تعداد زیادی از سوابق نیست. با پیروی از روش‌های ایمن، ثبتیات لازم برای تضمین ایمنی غذا در دفتر یادداشت فراهم خواهد شد. تنها در صورت تغییر در روش کسب‌وکار غذایی، نیاز به بازبینی و اصلاحات وجود دارد.

تعریف FSMS چیست؟, شرح در تصویر

اهمیت ثبت دمای یخچال در سیستم SFBB

ضرورت ثبت دمای یخچال

ثبت مکتوب دمای یخچال یک روش مفید برای شناسایی مشکلات احتمالی است. سیستم SFBB از شما می‌خواهد تا دمای یخچال را کنترل کنید. با این حال، ثبت دما فقط در زمان بروز مشکلات و انجام اقدامات اصلاحی ضروری است. با این وجود، اگر هم‌اکنون به طور منظم دمای یخچال و پخت‌وپز را ثبت می‌کنید، توصیه می‌شود که این فرآیند را ادامه دهید.

چگونگی کمک ایران گواه در اجرای تغییرات جدید

پشتیبانی از پیاده‌سازی SFBB

ما در ایران گواه، آماده ارائه کمک و راهنمایی‌های لازم برای پیاده‌سازی و اجرای بسته SFBB هستیم. همچنین در زمینه‌های دیگر ایمنی مواد غذایی، مشاوره و راهنمایی ارائه می‌دهیم.

تصمیم‌گیری برای تغییر به SFBB در صورت داشتن سیستم ایمنی مواد غذایی

ارزیابی نیاز به تغییر به SFBB

اگر شما قبلاً از یک سیستم ایمنی مواد غذایی مستند و رضایت‌بخش استفاده می‌کنید، الزامی برای تغییر به SFBB نیست. با این حال، توصیه می‌شود برای دریافت مشاوره دقیق‌تر با شرکت خود یا ایران گواه تماس بگیرید.

پیامدهای عدم اجرای SFBB

عواقب قانونی و ایمنی در صورت عدم اجرای SFBB

مقررات ایمنی مواد غذایی، اجرای یک سیستم ایمنی مواد غذایی مستند را الزامی می‌کند. SFBB برای کمک به مشاغل غذایی در رعایت این الزامات ایجاد شده است. در صورت عدم اجرای SFBB، در حالی که قانون خاصی برای برخورد با این موضوع در نظر گرفته نشده، اما این امر می‌تواند خطر ارائه غذای ناسالم را افزایش دهد و در صورت بروز مشکل، سازمان‌هایی مانند اداره بهداشت و سازمان غذا و دارو وارد عمل خواهند شد.

تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

مرکز مشاوره ایران گواه یکی از معتبرترین مراجع جهت اخذ گواهینامه های بین المللی ایزو است. برای دریافت گواهینامه های ایزو معتبر از این فرم استفاده کنید و یا در واتس‌اپ پیام دهید.

شماره تماس: 46134156-021

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا