نمونه هایی از فرآیندهای موجودی به موقع؟

نمونه هایی از فرآیندهای موجودی به موقع؟: سیستم موجودی به‌موقع (JIT) یک استراتژی مدیریتی است که به شرکت اجازه می‌دهد کالاها را تا حد امکان نزدیک به زمانی که واقعاً مورد نیاز است دریافت کند. بنابراین، اگر یک کارخانه مونتاژ خودرو نیاز به نصب کیسه هوا داشته باشد، انباری از کیسه هوا را در قفسه های خود نگه نمی دارد، بلکه آنها را با ورود آن خودروها به خط مونتاژ دریافت می کند.

موجودی به موقع

نمونه هایی از فرآیندهای موجودی به موقع: فرآیند سفارش موجودی به‌موقع یا JIT از دهه 1970 وجود داشته است، اما نمونه‌های جدیدتر نشان می‌دهند که وقتی یک کسب‌وکار سفارش می‌کند فقط در صورت نیاز، چقدر کارآمدتر می‌تواند کار کند. شرکت هایی که در استفاده از روش های به موقع موفق هستند، موجودی را به حداقل می رساند، کارایی را به حداکثر می رساند و سودآوری را افزایش می دهد.

سیستم موجودی JIT در بین مشاغل کوچک و شرکت های بزرگ محبوب است زیرا استفاده کارآمدتری از سرمایه در گردش را فراهم می کند و جریان نقدی را افزایش می دهد. سیستم JIT می تواند به ویژه برای کسب و کارهای کوچکی که تازه شروع به کار کرده اند مفید باشد. می تواند میزان سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار را کاهش دهد. شرکت ها پول کمتری را در موجودی بلااستفاده می بندند و به فضای ذخیره سازی کمتری نیاز دارند. بدیهی است که استفاده از این نوع روش موجودی تنها در صورتی کار می کند که یک شرکت دارای سیستم مدیریت موجودی کارآمد و تامین کنندگان قابل اعتماد باشد.

در این مقاله، نمونه‌های مختلفی از نحوه اجرای استراتژی موجودی JIT توسط شرکت‌ها – چه بزرگ و چه کوچک- را بررسی می‌کنیم. با ایران گواه همراه باشید.

نکات کلیدی در مورد نمونه هایی از فرآیندهای موجودی به موقع

  • سیستم موجودی به‌ موقع (JIT) یک استراتژی مدیریتی است که شرکت را قادر می‌سازد تا کالاها را تا حد امکان نزدیک به زمانی که واقعاً مورد نیاز است دریافت کند.
  • یکی از مزایای اصلی سیستم موجودی JIT این است که نیاز شرکت به ذخیره مقادیر زیادی از موجودی را به حداقل می رساند و در نتیجه کارایی را بهبود می بخشد و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ایجاد می کند.
  • سیستم موجودی JIT در بین مشاغل کوچک و شرکت های بزرگ به طور یکسان محبوب است زیرا جریان نقدی را افزایش می دهد و میزان سرمایه مورد نیاز برای اداره تجارت را کاهش می دهد.
  • خرده فروشان، رستوران ها، انتشارات برحسب تقاضا، تولید فناوری و خودروسازی نمونه هایی از صنایعی هستند که از موجودی به موقع بهره مند شده اند.
سیتم تولید به هنگام JIT

نمونه هایی از فرآیند موجودی به موقع (JIT).

خرده فروشان

بسیاری از خرده فروشان بازار انبوه از استراتژی های موجودی به موقع JIT استفاده می کنند تا هزینه های موجودی خود را به حداقل برسانند و مقادیر زیادی کالا را در زمان مناسب به مشتریان خود ارائه دهند. برای مثال، خرده‌فروش‌های بزرگ تارگت (TGT) و Walmart Inc. (WMT) برنامه‌ریزی می‌کنند که کالاهای فصلی خود را درست در زمانی که تقاضا برای اقلام خاص افزایش می‌یابد، برسد. با نزدیک شدن به پایان فصل و کاهش تقاضا، قفسه ها خالی می شوند تا جایی برای اقلام فصل بعد باز شود.

حتی خرده فروشان کوچکتر نیز می توانند از روش موجودی به موقع JIT برای ساده سازی فرآیند تحویل استفاده کنند. به عنوان مثال، شرکتی که مبلمان اداری را به بازار عرضه می کند، اما آن را تولید نمی کند، ممکن است مبلمان را تنها زمانی از سازنده سفارش دهد که مشتری خرید کند. سازنده آن را مستقیماً به مشتری تحویل می دهد. خرده‌فروش در هزینه‌های ذخیره‌سازی موجودی صرفه‌جویی کرده است.

Burger King

فرنچایزرهای Burger King موجودی قابل توجهی از مواد تشکیل دهنده همبرگر را همیشه در دسترس نگه می دارند، اما یک همبرگر فقط زمانی پخته می شود که سفارش داده شود. این باعث صرفه جویی در ضایعات می شود و به زنجیره برای تازگی غذای خود حق رجزخوانی می دهد.

Apple Inc.

تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، 16 سال تجربه مدیریت عرضه را که با کار در IBM و Compaq Computers به دست آورده بود، به نمایش گذاشت تا فرآیند تولید اپل را به طور کامل اصلاح کند. کوک که در سال 1998 به عنوان مدیر عامل اپل (COO) شروع به کار کرد، شرکت را از تولید خارج کرد و انبارها و کارخانه های اپل را در سراسر جهان تعطیل کرد. او در عوض تصمیم گرفت که روابط به موقع با پیمانکاران تولید مستقل برقرار کند، که بسیاری از آنها در چین واقع شده اند، جایی که نیروی کار و هزینه کالا بسیار ارزان تر است.

بهبود زنجیره تامین کوک مدت زمانی که موجودی اپل در ترازنامه شرکت می ماند را کاهش داد که از ماه ها به روزها می گذشت. کوک این تغییرات را عاملی کلیدی در رشد و سودآوری اپل می داند.

انتشارات درخواستی

انتشار بر اساس تقاضا نمونه بارز روش موجودی JIT است و در بین ناشران مستقل و مشاغل خود ناشر محبوب شده است. نسخه‌های خطی اصلی کتاب‌ها در دسترس هستند، اما متون فقط در صورت نیاز چاپ و جمع‌آوری می‌شوند که خرده‌فروشی انجام شود. این امر بازدهی کتابفروشی و خمیر بیهوده موجودی فروخته نشده را کاهش می دهد.

چه شرکت های پیمانکاری باید اقدام به اخذ طرح طبقه بندی مشاغل نمایند؟

جایی که سیستم موجودی JIT آغاز شد

و البته، سیستم موجودی JIT را می توان در خودروسازی پیدا کرد، جایی که برای اولین بار توسط شرکت تویوتا موتور (TM) توسعه یافت. مدیران معتقد بودند که شرکت می‌تواند سریع‌تر و کارآمدتر با تغییرات در روند یا تقاضا برای تغییرات مدل سازگار شود، در صورتی که موجودی بیشتری را در فروشگاه نگهداری نکند.

علاوه بر این، مدیران تویوتا متوجه شدند که پر کردن قطعات یا کالاهای نهایی تنها زمانی مقرون به صرفه تر است که برای تولید روزانه یا سفارشات خرده فروشی معلق نیاز داشته باشند. این بدان معناست که یک تولید کننده به انباری پر از شیشه جلو و ترمز نیاز ندارد. می توانست آن قطعات را ساعت ها قبل از برنامه ریزی برای استفاده در خطوط مونتاژ تحویل دهد. و می تواند قطعات را بلافاصله قبل از برنامه ریزی برای نصب به ایستگاه مونتاژ مناسب تحویل دهد.

نکته: کانبان، که کلمه ژاپنی برای “نشانه” است، یک سیستم کنترل موجودی به موقع است که توسط تویوتا توسعه یافته است که به کارمندان اجازه می دهد به سرعت سیگنال دهند که زمان سفارش محموله های جدید است.

ملاحظات خاص

در حالی که مزایای JIT به خوبی مستند شده است، همه گیری COVID-19 نقاط ضعف این روش را آشکار کرده است. از آنجایی که تجارت به دلیل قرنطینه ها و ممنوعیت های مسافرتی مختل شده بود، شرکت ها مدیریت زنجیره تامین آن را بسیار دشوار دانسته اند.

شرکت ها مجبور شده اند در استراتژی JIT خود تجدید نظر کنند، زیرا ثابت شده است که قادر به تطبیق با شرایطی نیستند که در آن خود تامین کنندگان به دلیل افزایش تقاضا یا مشکلات حمل و نقل تحت فشار هستند.

در حالی که همه‌گیری قطعاً باعث بسیاری از مشکلات زنجیره تامین شده است، این صنعت می‌تواند با متعهد شدن به رویکردی سازگارتر و نوآورانه‌تر برای JIT از خود در برابر بلایای آینده محافظت کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا