سیستم تولید به هنگام (JIT): تعریف، مثال و مزایا و معایب

Just-in-time یا JIT یک روش مدیریت موجودی است که در آن کالاها فقط در صورت نیاز از تامین کنندگان دریافت می شود. هدف اصلی این روش کاهش هزینه های نگهداری موجودی و افزایش گردش موجودی است.

سیتم تولید به هنگام JIT

Just-in-Time (JIT) چیست؟

سیستم موجودی به‌موقع (JIT) یک استراتژی مدیریتی است که سفارشات مواد خام از تامین‌کنندگان را مستقیماً با برنامه‌های تولید همسو می‌کند. شرکت‌ها از این استراتژی موجودی برای افزایش کارایی و کاهش ضایعات با دریافت کالاها فقط در صورت نیاز به فرآیند تولید استفاده می‌کنند که این امر باعث کاهش هزینه‌های موجودی می‌شود. این روش به تولیدکنندگان نیاز دارد که تقاضا را به طور دقیق پیش بینی کنند. با ایران گواه همراه باشید.

نکات کلیدی در مورد تولید به هنگام (JIT) چیست؟

  • سیستم موجودی به موقع (JIT) یک استراتژی مدیریتی است که موجودی را به حداقل می رساند و کارایی را افزایش می دهد.
  • تولید به موقع به سیستم تولید تویوتا (TPS) نیز معروف است، زیرا خودروساز تویوتا این سیستم را در دهه 1970 به کار گرفت.
  • Kanban یک سیستم زمان بندی است که اغلب به همراه JIT برای جلوگیری از ظرفیت بیش از حد کار در فرآیند استفاده می شود.
  • موفقیت فرآیند تولید JIT به تولید ثابت، کیفیت کار بالا، عدم خرابی ماشین آلات و تامین کنندگان قابل اعتماد متکی است.
  • اصطلاحات تولید چرخه کوتاه که توسط موتورولا استفاده می شود و تولید با جریان پیوسته که توسط IBM استفاده می شود مترادف با سیستم JIT هستند.
سیستم کانبان چیست

موجودی به موقع چگونه کار می کند؟

سیستم تولید به هنگام (JIT) موجودی را به حداقل می رساند و کارایی را افزایش می دهد. سیستم های تولید JIT هزینه های موجودی را کاهش می دهند زیرا تولید کنندگان مواد و قطعات مورد نیاز را برای تولید دریافت می کنند و مجبور نیستند هزینه های ذخیره سازی را بپردازند. همچنین در صورت لغو یا انجام نشدن سفارش، موجودی ناخواسته برای تولیدکنندگان باقی نمی‌ماند.

یکی از نمونه‌های سیستم موجودی JIT، تولیدکننده خودرویی است که با سطح موجودی کم کار می‌کند اما به شدت به زنجیره تامین خود برای تحویل قطعات مورد نیاز برای ساخت خودرو بر اساس نیاز خود متکی است. در نتیجه، سازنده قطعات مورد نیاز برای مونتاژ خودرو را تنها پس از دریافت سفارش سفارش می دهد.

برای موفقیت تولید JIT، شرکت ها باید تولید ثابت، کیفیت کار بالا، ماشین آلات کارخانه بدون نقص و تامین کنندگان قابل اعتماد داشته باشند.

نکته: سیستم موجودی JIT در تضاد با استراتژی‌های فقط در مورد است، جایی که تولیدکنندگان موجودی کافی برای داشتن محصولات کافی برای جذب حداکثر تقاضای بازار دارند.

مزایا و معایب سیتم تولید به هنگام JIT

سیستم های موجودی JIT مزایای متعددی نسبت به مدل های سنتی دارند. دوره های تولید کوتاه است، به این معنی که تولید کنندگان می توانند به سرعت از یک محصول به محصول دیگر منتقل شوند. همچنین این روش با به حداقل رساندن نیاز انبار، هزینه ها را کاهش می دهد. شرکت ها همچنین پول کمتری را برای مواد خام خرج می کنند زیرا منابع کافی برای تولید محصولات سفارش داده شده را خریداری می کنند و نه بیشتر.

معایب سیستم های موجودی JIT شامل اختلالات بالقوه در زنجیره تامین است. اگر یک تامین کننده مواد اولیه دچار خرابی شود و نتواند کالا را به سرعت تحویل دهد، ممکن است کل خط تولید متوقف شود. یک سفارش غیرمنتظره ناگهانی برای کالا ممکن است تحویل محصولات نهایی به مشتریان نهایی را به تاخیر بیندازد.

اهمیت just-in-time (تولید به موقع) در صنایع چیست؟

درست به موقع (Just in time) مستلزم برنامه ریزی دقیق کل زنجیره تامین و استفاده از نرم افزار برتر به منظور انجام کل فرآیند تا زمان تحویل است، که باعث افزایش کارایی و حذف دامنه خطا با نظارت بر هر فرآیند می شود. در اینجا برخی از تأثیرات مهم یک سیستم مدیریت موجودی به موقع آورده شده است:

چه شرکت های پیمانکاری باید اقدام به اخذ طرح طبقه بندی مشاغل نمایند؟

کاهش ضایعات موجود

یک استراتژی به موقع، تولید بیش از حد را حذف می کند، که زمانی اتفاق می افتد که عرضه یک کالا در بازار از تقاضا بیشتر باشد و منجر به انباشت موجودی غیرقابل فروش شود. این محصولات غیرقابل فروش به موجودی مرده تبدیل می شوند که باعث افزایش ضایعات و مصرف فضای موجودی می شود. در یک سیستم به‌موقع، شما فقط آنچه را که نیاز دارید سفارش می‌دهید، بنابراین هیچ خطری برای جمع‌آوری موجودی غیرقابل استفاده وجود ندارد.

کاهش هزینه نگهداری محصول در انبار

انبارداری گران است و موجودی اضافی می تواند هزینه های نگهداری شما را دو برابر کند. در یک سیستم به موقع، هزینه های نگهداری انبار به حداقل می رسد. از آنجایی که شما فقط زمانی سفارش می دهید که مشتری شما سفارش دهد، کالای شما قبل از اینکه به دست شما برسد فروخته شده است، بنابراین نیازی به نگهداری اقلام شما برای مدت طولانی نیست. شرکت هایی که از مدل موجودی به موقع پیروی می کنند، می توانند تعداد اقلام موجود در انبار خود را کاهش دهند یا انبارها را به طور کلی حذف کنند.

به سازنده محصول کنترل بیشتری می دهد

در مدل JIT، تولید کننده کنترل کاملی بر فرآیند تولید دارد که بر اساس کشش تقاضا کار می کند. آنها می توانند با افزایش سریع تولید برای یک محصول مورد تقاضا و کاهش تولید برای اقلام با حرکت آهسته به نیازهای مشتریان پاسخ دهند. این باعث می شود مدل JIT انعطاف پذیر باشد و بتواند نیازهای بازار را در حال تغییر برآورده کند. به عنوان مثال، تویوتا تا زمانی که سفارشی دریافت نشود، مواد اولیه را خریداری نمی کند. این به شرکت این امکان را می دهد که حداقل موجودی را حفظ کند، در نتیجه هزینه های خود را کاهش داده و آن را قادر می سازد تا بدون نگرانی از موجودی موجود، به سرعت با تغییرات تقاضا سازگار شود.

نمونه ای از JIT

شرکت تویوتا موتور که به دلیل سیستم موجودی JIT خود مشهور است، قطعات را تنها زمانی سفارش می دهد که سفارشات خودروی جدید دریافت کند. اگرچه شرکت این روش را در دهه 1970 نصب کرد، اما 20 سال طول کشید تا آن را کامل کند.

متأسفانه، سیستم موجودی JIT تویوتا تقریباً باعث توقف این شرکت در فوریه 1997 شد، پس از آتش‌سوزی در تأمین‌کننده قطعات خودرو متعلق به ژاپنی Aisin که ظرفیت آن را برای تولید سوپاپ‌های P برای خودروهای تویوتا از بین برد. از آنجایی که آیسین تنها تامین کننده این قطعه است، تعطیلی چند هفته ای آن باعث شد تویوتا تولید را برای چند روز متوقف کند.

این امر باعث ایجاد یک اثر موجی شد، جایی که سایر تامین کنندگان قطعات تویوتا نیز مجبور به تعطیلی موقت شدند زیرا خودروساز در آن دوره زمانی نیازی به قطعات آنها نداشت. در نتیجه، این آتش سوزی 160 میلیارد ین درآمد برای تویوتا داشت.

نکته: در آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ و تأثیر موج‌دار آن بر اقتصاد و زنجیره تأمین، مواردی مانند ماسک‌های جراحی کاغذی، کاغذ توالت و ضدعفونی‌کننده دست دچار اختلال شدند. این به این دلیل بود که نهاده‌های کارخانه‌ها و انبارهای خارج از کشور نمی‌توانستند به موقع برای پاسخگویی به افزایش تقاضای ناشی از همه‌گیری تحویل داده شوند.

ملاحظات خاص

کانبان یک سیستم برنامه ریزی ژاپنی است که اغلب در ارتباط با تولید ناب و JIT استفاده می شود. تایچی اوهنو، مهندس صنایع تویوتا، کانبان را در تلاش برای بهبود کارایی تولید توسعه داد.

سیستم کانبان با اندازه‌گیری زمان‌های سرب و چرخه در سراسر فرآیند تولید، مناطق مشکل‌دار را برجسته می‌کند، که به شناسایی محدودیت‌های بالای موجودی کار در فرآیند برای جلوگیری از اضافه ظرفیت کمک می‌کند.

پرسش های متداول

دقیقاً منظورتان از «در زمان» چیست؟

سیستم موجودی به‌موقع (JIT) یک استراتژی مدیریتی است که به شرکت اجازه می‌دهد کالاها را تا حد امکان نزدیک به زمانی که واقعاً مورد نیاز است دریافت کند. بنابراین، اگر یک کارخانه مونتاژ خودرو نیاز به نصب کیسه هوا داشته باشد، انباری از کیسه هوا را در قفسه های خود نگه نمی دارد، بلکه آنها را با ورود آن خودروها به خط مونتاژ دریافت می کند.

آیا تولید به موقع پرخطر است؟

مزیت اصلی یک سیستم JIT این است که نیاز شرکت به ذخیره مقادیر زیادی از موجودی را به حداقل می رساند که باعث بهبود کارایی و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها می شود. با این حال، اگر شوک عرضه یا تقاضا وجود داشته باشد، می تواند همه چیز را متوقف کند. به عنوان مثال، در آغاز بحران اقتصادی سال 2020، همه چیز از دستگاه‌های تنفس مصنوعی گرفته تا ماسک‌های جراحی دچار اختلال شد زیرا ورودی‌های خارج از کشور نمی‌توانستند به موقع به مقصد خود برسند تا با افزایش تقاضا مواجه شوند.

چه نوع شرکت هایی از JIT استفاده می کنند؟

سیستم موجودی JIT در بین مشاغل کوچک و شرکت های بزرگ به طور یکسان محبوب است زیرا جریان نقدی را افزایش می دهد و سرمایه مورد نیاز برای اداره تجارت را کاهش می دهد. خرده فروشان، رستوران ها، انتشارات برحسب تقاضا، تولید فناوری و خودروسازی نمونه هایی از صنایعی هستند که از موجودی به موقع بهره مند شده اند.

چه کسی مدیریت موجودی JIT را اختراع کرد؟

JIT به خودروساز ژاپنی Toyota Motor Corporation نسبت داده می شود. مدیران تویوتا در دهه 1970 استدلال کردند که این شرکت می تواند سریعتر و کارآمدتر خود را با تغییرات در روند یا تقاضا برای تغییرات مدل تطبیق دهد اگر موجودی بیشتری را در فروشگاه از آنچه فورا مورد نیاز است نگهداری نکند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا