کمربند مشکی شش سیگما

افرادی که با متدولوژی های شش سیگما تجربه دارند و کمربند سبز شش سیگما را دارند، ممکن است بخواهند برای پیشرفت به سطح بعدی گام بردارند. این به معنای دستیابی به کمربند مشکی شش سیگما است. کسی که کمربند مشکی دارد باید بتواند با تخصص درباره فلسفه ها و اصول شش سیگما بحث و توضیح دهد. آنها همچنین باید امتحان کمربند سیاه شش سیگما را بگذرانند و قبول شوند.

کمربند مشکی شش سیگما

در حالی که اکثر کمربندهای سبز به سمت کمربند سیاه پیش نمی روند، این یک گام مهم برای کسانی است که به دنبال تبدیل شدن به مدیران یا رهبران سطح بالاتر در شرکتی هستند که فلسفه شش سیگما را پذیرفته است.

الزامات کمربند مشکی شش سیگما

دستیابی به کمربند مشکی شش سیگما چیزی است که برای اکثر افراد سال ها طول می کشد، اگر آنها بدون هیچ نوع تجربه شش سیگما شروع کنند. آنها نه تنها برای قبولی در امتحان باید دانش کسب کنند، بلکه باید کمربند سبز و تجربه لازم برای در نظر گرفتن کمربند مشکی را نیز داشته باشند.

کمربند سبز شش سیگما

قبل از اینکه هر کسی بتواند حتی برای امتحان کمربند سیاه کار کند، ابتدا باید روی کسب گواهینامه کمربند سبز خود تمرکز کند. این به خودی خود یک دستاورد بزرگ است و رسیدن به آن ممکن است چندین ماه یا حتی سال ها طول بکشد.

کسانی که کمربند سبز دارند می توانند تصمیم بگیرند که روند تبدیل شدن به یک کمربند سیاه را آغاز کنند. این مستلزم آن است که آنها پروژه های اضافی را تکمیل کنند، به عنوان رهبر عمل کنند و امتحان کمربند سیاه را پشت سر بگذارند.

تجربه کاری و پروژه ای

کمربندهای سبز شش سیگما که می خواهند به سطح کمربند سیاه پیش بروند، باید چندین پروژه را با موفقیت رهبری کنند. در بیشتر موارد، این کاری است که می تواند به عنوان بخشی از کار عادی آنها انجام شود، زیرا آنها تقریباً همیشه برای شرکت های شش سیگما کار می کنند.

یافتن مناطقی که در آن مشکلات یا انواع دیگر زباله در یک شرکت وجود دارد و سپس قرار دادن آن در فرآیندهای شش سیگما، به عنوان یک پروژه برای تبدیل شدن به یک کمربند سیاه واجد شرایط خواهد بود. پروژه ها باید یا توسط کمربند سیاه اصلی تایید شده یا سایر نهادهایی که به عنوان مراکز آموزشی شش سیگما واجد شرایط هستند، تجزیه و تحلیل شوند. اگر پروژه ها الزامات را برآورده کنند و نتایج مثبت باشد، برای دستیابی به کمربند سیاه حساب می شود.

گواهینامه کمربند مشکی

یک آزمون گواهینامه وجود دارد که برای دستیابی به کمربند مشکی شش سیگما باید در آن شرکت کنید و قبول کنید. این گواهینامه طیف وسیعی از موضوعات شش سیگما از جمله طرح‌های فاکتوریل، داده‌های اندازه نمونه، طرح‌های بهینه‌سازی، طرح‌های بلوک، برنامه‌ریزی DOE، آناووا تودرتو، ارائه پروژه، تئوری حد مرکزی و موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

اکثر افرادی که مایل به شرکت در آزمون گواهینامه کمربند مشکی هستند، می خواهند در نوعی کلاس آموزشی رسمی شرکت کنند. این اغلب توسط یک مرکز آموزشی یا یک دانشگاه ارائه می شود که در آن تمام موضوعات کمربند سیاه به طور عمیق پوشش داده می شود.

زمانی که به دنبال کمربند مشکی هستید، ممکن است ابتدا در آزمون گواهینامه شرکت کنید، یا ابتدا پروژه های لازم را تکمیل کنید. صرف نظر از اینکه این کار به چه ترتیبی انجام می شود، فرد در واقع کمربند مشکی را نخواهد داشت تا زمانی که هر دو تکمیل شوند.

مزایای کمربند مشکی شش سیگما

کسانی که به کمربند مشکی شش سیگما دست می یابند از مزایای بسیاری برخوردار خواهند شد و شرکتی که در آن کار می کنند نیز مزایای بسیاری را مشاهده خواهد کرد. این مزایا علاوه بر مزایای دریافت گواهینامه کمربند سبز خواهد بود و واقعاً می‌تواند به ارتقای یک شرکت یا حرفه شخصی به سطح بعدی کمک کند.

  • رضایت مشتری – شرکت هایی که از افراد دارای گواهینامه کمربند مشکی استفاده می کنند نقص ها و خطاهای بسیار کمتری خواهند داشت که می تواند به افزایش رضایت و وفاداری مشتری کمک کند.
  • حقوق – کسانی که کمربند مشکی شش سیگما دارند تقاضای بالایی دارند و اغلب می توانند حقوقی دریافت کنند که به طور قابل توجهی بالاتر از حقوقی است که دیگران در موقعیت های مشابه دریافت می کنند.
  • توانایی های رهبری – افرادی که دارای کمربند سیاه هستند، پروژه ها را به عنوان بخش عمده ای از کار خود رهبری می کنند، که به ایجاد مهارت های رهبری با کیفیت کمک می کند.
  • مربیان – دارندگان کمربند مشکی اغلب به عنوان مربی برای کسانی که به تازگی با شش سیگما شروع کرده اند و همچنین دارندگان کمربند سبز عمل می کنند. این باعث افزایش رضایت شغلی می شود و همچنین به نفع شرکت است.
  • اثربخشی استراتژی متقابل – مهارت هایی که افراد دارای کمربند مشکی دارند نه تنها در شش سیگما، بلکه در اکثر استانداردهای کارایی دیگر مانند Lean و سایر استانداردها نیز مفید است.

دنبال کردن کمربند مشکی شش سیگما برای فرد، شرکت و حتی سایر کارمندان شاغل در شرکت که از تخصص آنها بهره مند می شوند، مهم است. اگرچه این موفقیت آسانی نیست، اما ارزش تلاش را دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا