گواهینامه روش خوب توزیع (GDP) + 4 فرآیند مهم

گواهینامه روش خوب توزیع (GDP) چیست؟ در این مقاله از مرکز مشاوره ایران گواه با گواهینامه روش خوب توزیع (GDP) بیشتر آشنا شوید.

گواهینامه روش خوب توزیع

تحولات در صنایع مختلف و نقش گواهینامه روش خوب توزیع (GDP)

صنایع هر روز در حال تحول هستند و صنایع عمده‌ای نظیر منسوجات، ارتباطات از راه دور، مواد شیمیایی، داروسازی، بیوتکنولوژی، فرآوری مواد غذایی، فولاد، تجهیزات حمل و نقل، سیمان، معدن، نفت، ماشین‌آلات و نرم‌افزار می‌باشند. با رشد سریع اقتصاد و فناوری، GDP به یکی از محبوب‌ترین استانداردها در بین سازمان‌ها تبدیل شده است.

تعریف و اهمیت روش خوب توزیع (GDP)

روش خوب توزیع (GDP)، مخفف Good Distribution Practices، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که برای توزیع محصولات پزشکی (دارویی) به منظور استفاده انسانی به کار می‌رود. GDP یک سیستم مبتنی بر کیفیت است و به عنوان مجموعه‌ای از بهترین شیوه‌های جهانی در حمل و نقل شناخته می‌شود.

اهمیت اخذ گواهینامه GDP برای شرکت‌های لجستیک

امروزه اخذ گواهینامه GDP ارزش بالایی دارد و مورد استقبال گسترده شرکت‌های لجستیک قرار گرفته است، زیرا ضروری است که خطرات مربوط به کیفیت محصول و ایمنی به حداقل برسند. سازمان‌ها برای رسیدن به این هدف باید به روزرسانی‌های لازم در رویکردهای تجاری خود را اعمال کنند. این شامل داشتن سیستم‌های مدیریت کیفیت (ایزو ۹۰۰۱)، مدیریت ایمنی (ایزو ۴۵۰۰۱) و GMP می‌باشد.

الزامات و تاثیرات جهانی GDP

در بسیاری از کشورها، پیروی از الزامات GDP برای تدارکات دارویی اغلب ضروری است. در حالی که صدور گواهینامه GDP به صورت جهانی الزامی نیست، شرکت‌های دارویی مستقر در اتحادیه اروپا باید مقررات مربوط به گواهینامه GDP را رعایت کنند.

متن فارسی استاندارد ایزو 14224

تعریف گواهینامه روش خوب توزیع (GDP)

آیا صدور گواهینامه GDP منحصراً در مورد توزیع دارویی اعمال می‌شود؟ بله، گواهینامه GDP (روش خوب توزیع)، منحصراً در توزیع داروها اعمال می‌شود.

پارامترهای موثر بر گواهینامه GDP

مدیریت کیفیت و ایمنی محصولات پزشکی در هنگام توزیع یک چالش برای صنایع به ویژه سازمان‌های دارویی است. نهادهای صدور گواهینامه GDP به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا گواهینامه GDP را اخذ کنند. در ادامه، به برخی پارامترهای مهم که بر کل زنجیره توزیع تأثیر می‌گذارند، اشاره می‌شود.

فرآیندهای مهم در توزیع دارویی

  1. دریافت: محصولات پزشکی در حین دریافت باید با دقت کنترل شوند تا در فرآیندهای بارگیری و تخلیه آسیبی به آن‌ها وارد نشود. با اخذ و مشاوره GDP، ارائه خدمات بهتری امکان‌پذیر می‌شود.
  2. انبارداری: ذخیره‌سازی محصولات دارویی یک چالش بزرگ است. داروها در انواع مختلف مانند قرص، شربت و تزریقات قابل استفاده و ذخیره‌سازی هستند و هر کدام نیاز به روش ذخیره‌سازی متفاوتی دارند. اخذ گواهینامه GDP در اعمال بهترین شیوه‌های ذخیره‌سازی کمک‌کننده است.
  3. کنترل دما: دما نقش کلیدی در حفظ کیفیت محصولات پزشکی دارد. خدمات صدور گواهینامه GDP رهنمودهای موثری را برای کنترل دما ارائه می‌دهند.
  4. حمل و نقل: این موضوع بسیار مهم در زنجیره تأمین محصولات دارویی است. باید تضمین شود که حمل و نقل محصولات به گونه‌ای انجام شود که کیفیت آن‌ها تحت تأثیر قرار نگیرد. خدمات حسابرسی GDP حمل و نقل ایمن و مطمئن را تضمین می‌کنند.

نتیجه‌گیری

گواهینامه GDP سرمایه‌گذاری ارزشمندی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در کل چرخه توزیع، ایمنی و کیفیت را تضمین نمایند. این گواهینامه دستورالعملی برای توزیع محصولات دارویی است و بر اعمال بهترین روش‌ها تاکید دارد.

تصویر فردی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو معتبر کرده است

مرکز مشاوره ایران گواه یکی از معتبرترین مراجع جهت اخذ گواهینامه های بین المللی ایزو است. برای دریافت گواهینامه های ایزو معتبر از این فرم استفاده کنید و یا در واتس‌اپ پیام دهید.

شماره تماس: 46134156-021

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا