زنجیره تامین: از مواد خام تا انجام سفارش

یک زنجیره تامین شامل هر مرحله ای است که در رساندن محصول یا خدمات نهایی به مشتری دخیل است. این مراحل ممکن است شامل تامین منابع مواد خام، انتقال آنها به تولید، سپس انتقال محصولات نهایی به مرکز توزیع یا فروشگاه خرده فروشی باشد که در آنجا به مصرف کننده تحویل داده شود.

زنجیره تامین

زنجیره تامین شبکه ای از افراد و شرکت هایی است که در ایجاد یک محصول و تحویل آن به مصرف کننده نقش دارند. پیوندهای زنجیره با تولید کنندگان مواد اولیه آغاز می شود و زمانی پایان می یابد که ون محصول نهایی را به کاربر نهایی تحویل دهد.

مدیریت زنجیره تامین یک فرآیند حیاتی است زیرا یک زنجیره تامین بهینه منجر به هزینه های کمتر و چرخه تولید کارآمدتر می شود. شرکت ها به دنبال بهبود زنجیره تامین خود هستند تا بتوانند هزینه های خود را کاهش دهند و رقابتی باقی بمانند.

زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تامین شبکه ای از افراد و شرکت هایی است که در ایجاد یک محصول و تحویل آن به مصرف کننده نقش دارند. پیوندهای زنجیره با تولید کنندگان مواد اولیه آغاز می شود و زمانی پایان می یابد که محصول نهایی را به کاربر نهایی تحویل دهد. با ایران گواه همراه باشید.

مدیریت زنجیره تامین یک فرآیند حیاتی است زیرا یک زنجیره تامین بهینه منجر به هزینه های کمتر و چرخه تولید کارآمدتر می شود. شرکت ها به دنبال بهبود زنجیره تامین خود هستند تا بتوانند هزینه های خود را کاهش دهند و رقابتی باقی بمانند.

سوگیری نزدیکی همه چیزهایی که باید بدانید

نکات کلیدی در مورد زنجیره تامین چیست؟

  • زنجیره تامین شبکه ای از شرکت ها و افرادی است که در تولید و ارائه یک محصول یا خدمات مشارکت دارند.
  • اجزای یک زنجیره تامین شامل تولیدکنندگان، فروشندگان، انبارها، شرکت های حمل و نقل، مراکز توزیع و خرده فروشان است.
  • وظایف یک زنجیره تامین شامل توسعه محصول، بازاریابی، عملیات، توزیع، مالی و خدمات مشتری است.
  • امروزه بسیاری از زنجیره های تامین در مقیاس جهانی هستند.
  • مدیریت موثر زنجیره تامین منجر به کاهش هزینه ها و چرخه تولید سریعتر می شود.

آشنایی با زنجیره تامین

یک زنجیره تامین شامل هر مرحله ای است که برای رساندن محصول یا خدمات نهایی به مشتری دخیل است. این مراحل ممکن است شامل تامین منابع مواد خام، انتقال آنها به تولید، سپس انتقال محصولات نهایی به مرکز توزیع یا فروشگاه خرده فروشی باشد که در آنجا به مصرف کننده تحویل داده شود.

نهادهای درگیر در زنجیره تامین شامل تولیدکنندگان، فروشندگان، انبارها، شرکت های حمل و نقل، مراکز توزیع و خرده فروشان می باشند.

زنجیره تامین زمانی شروع به کار می کند که یک کسب و کار سفارشی از مشتری دریافت کند. بنابراین، کارکردهای اساسی آن شامل توسعه محصول، بازاریابی، عملیات، شبکه های توزیع، امور مالی و خدمات مشتری است.

زمانی که مدیریت زنجیره تامین موثر باشد، می تواند هزینه های کلی شرکت را کاهش داده و سودآوری آن را افزایش دهد. اگر یک حلقه شکسته شود، می تواند بقیه زنجیره را تحت تأثیر قرار دهد و می تواند هزینه بر باشد.

مدل های اصلی زنجیره تامین کدامند؟

انواع بسیاری از مدل های زنجیره تامین موجود است. مدلی که یک شرکت انتخاب می کند به نحوه ساختار شرکت و نیازهای خاص آن بستگی دارد. در اینجا چند نمونه هستند:

  • مدل جریان پیوسته: این مدل زنجیره تامین سنتی برای شرکت‌هایی که محصولات مشابهی را با تغییرات کمی تولید می‌کنند، به خوبی کار می‌کند. محصولات باید تقاضای بالایی داشته باشند و نیاز به طراحی مجدد کمی داشته باشند. این عدم نوسان به این معنی است که مدیران می توانند زمان تولید را ساده کرده و کنترل دقیقی بر موجودی داشته باشند. در مدل جریان پیوسته، مدیران به منظور جلوگیری از تنگناهای تولید، باید به طور مرتب مواد خام را پر کنند.
  • مدل زنجیره سریع: این مدل برای شرکت هایی که محصولات را بر اساس آخرین روندها به فروش می رسانند، بهترین کار را دارد. کسب‌وکارهایی که از این مدل استفاده می‌کنند باید محصولات خود را سریعاً به بازار عرضه کنند تا از روند حاکم استفاده کنند. آنها باید به سرعت از ایده به نمونه اولیه به تولید به مصرف کننده حرکت کنند. فست مد نمونه ای از صنعتی است که از این مدل زنجیره تامین استفاده می کند.
  • مدل انعطاف پذیر: شرکت هایی که کالاهای فصلی یا تعطیلات را تولید می کنند اغلب از مدل انعطاف پذیر استفاده می کنند. این شرکت ها افزایش تقاضا برای محصولات خود را تجربه می کنند و به دنبال آن دوره های طولانی مدت کم یا بدون تقاضا هستند. مدل انعطاف پذیر تضمین می کند که آنها می توانند به سرعت برای شروع تولید آماده شوند و به محض کاهش تقاضا به طور موثر خاموش شوند. برای اینکه سودآور باشند، باید در پیش بینی نیاز خود به مواد اولیه، موجودی و نیروی کار دقیق باشند.
سوگیری یادگیری ماشین سوگیری هوش مصنوعی

بهترین شیوه های مدیریت زنجیره تامین چیست؟

در اینجا برخی از بهترین شیوه هایی که در سیستم های مدیریت زنجیره-تامین موفق دیده می شود آورده شده است:

  • آنها از بهبود مستمر حمایت می کنند.
  • هدف آنها افزایش سرعت است.
  • آنها همکاری بین مشاغل فردی در زنجیره تامین را تشویق می کنند.
  • آنها به دنبال فناوری های جدیدی هستند که فرآیندهای آنها را بهبود می بخشد.
  • آنها معیارهایی دارند که به کارکنان اجازه می دهد موفقیت یا شکست هر مرحله در زنجیره-تامین را اندازه گیری کنند.

مدیریت زنجیره تامین در مقابل مدیریت لجستیک تجاری چیست؟

اصطلاحات مدیریت زنجیره تامین (SCM) و مدیریت لجستیک تجاری – یا به سادگی، لجستیک – اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، لجستیک در واقع یک حلقه در زنجیره-تامین است.

لجستیک به برنامه ریزی و کنترل جابجایی و نگهداری کالاها و خدمات از مبدا تا مقصد نهایی می پردازد.

مدیریت لجستیک موفق تضمین می کند که هیچ تاخیری در تحویل در هیچ نقطه ای از زنجیره وجود ندارد و محصولات و خدمات در شرایط خوبی تحویل می شوند. این به نوبه خود به کاهش هزینه های شرکت کمک می کند.

جریان هزینه های تولید چیست؟

سیستم های زنجیره-تامین کارآمد هر قطعه از محصول را در زمانی که مورد نیاز است، در جایی که مورد نیاز است، دریافت می کند. این به معنای کنترل جریان هزینه های تولید است.

جریان هزینه های تولید بیشتر مربوط به مشاغلی است که محصولاتی را تولید می کنند که به قطعات مختلف زیادی از فروشندگان زیادی نیاز دارند. به عنوان مثال، یک تولید کننده لباس ممکن است نیاز به تحویل پارچه، زیپ، تزئینات و نخ داشته باشد تا همه به طور همزمان به دستشان برسد. اگر برخی از لوازم خیلی زود به دستشان برسد، باید با هزینه شرکت ذخیره شوند. اگر برخی دیر بیایند، ماشین ها در حالی که منتظر هستند بیکار می مانند.

تامین کنندگان قابل اعتماد کلیدی هستند

یک فرآیند مدیریت زنجیره تامین کارآمد به تامین کنندگان قابل اعتماد نیاز دارد. این بدان معنی است که آنها محصولی را تولید می کنند که با مشخصات سازنده مطابقت دارد و آن را به موقع تحویل می دهد.

برای مثال فرض کنید که XYZ Furniture مبلمان گران‌قیمت تولید می‌کند و یک تامین‌کننده دستگیره‌های فلزی و سایر ملحقات را فراهم می‌کند. اجزای فلزی باید دوام داشته باشند تا سالها دوام بیاورند. آنها باید با طراحی و کیفیت مشخص شده توسط سازنده مطابقت داشته باشند و باید همانطور که در نظر گرفته شده است کار کنند.

یک تامین کننده قابل اعتماد سفارش سازنده را تکمیل می کند و قطعات را به موقع ارسال می کند.

آیا زنجیره تامین باعث تورم می شود؟

افزایش کارایی زنجیره تامین نقش مهمی در مهار تورم داشته است. با افزایش کارایی در انتقال محصولات از نقطه A به نقطه B، هزینه های انجام این کار کاهش می یابد که هزینه نهایی را برای مصرف کننده کاهش می دهد. در حالی که کاهش تورم اغلب منفی تلقی می شود، کارایی زنجیره تامین یکی از معدود نمونه هایی است که در آن چیز خوبی است.

با افزایش جهانی شدن، کارایی زنجیره تامین بهینه‌تر می‌شود، که فشار را بر قیمت نهاده‌ها حفظ می‌کند.

COVID-19 چگونه بر زنجیره تامین تأثیر گذاشت؟

یکی از شدیدترین مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری COVID-19 آسیب به زنجیره تامین بود. اثرات آن تقریباً هر بخش از اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد.

عرضه انواع محصولات به دلیل محدودیت های دائمی در حال تغییر در مرزهای ملی و پشتیبان گیری طولانی مدت در بنادر با تاخیر مواجه شد.

در همان زمان، تقاضا برای محصولات به طور ناگهانی تغییر کرد. کمبودها زمانی ایجاد شد که مصرف کنندگان اقلام ضروری مانند دستمال توالت و شیر خشک کودک را احتکار کردند. ماسک‌ها، دستمال‌های تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده‌های دست ناگهان مورد تقاضا قرار گرفتند. کمبود تراشه های کامپیوتری، تحویل طیف وسیعی از محصولات از لوازم الکترونیکی گرفته تا اسباب بازی ها و خودروها را به تاخیر انداخت.

تغییر اولویت ها

یک نظرسنجی در اواخر سال 2020 توسط Ernst & Young از 200 مدیر ارشد زنجیره تامین به سه یافته اساسی اشاره کرد:

این بیماری همه گیر تأثیر منفی عمیقی داشت که 72 درصد از مدیران زنجیره تامین به آن اشاره کردند. شرکت های عرضه کننده خودرو و صنعتی آسیب بیشتری دیدند.

«دیدن» اولویت اصلی است و این کلمه به معنای واقعی کلمه است. مدیران می‌خواهند روی افزودن فناوری‌هایی مانند حسگرها تمرکز کنند که به آنها دید بهتری از سفارش‌هایشان در طول فرآیند می‌دهد.

همه گیری انتقال به دیجیتالی شدن را تسریع کرد، به طوری که اکثر افراد مورد بررسی گفتند که تحول دیجیتال همراه با افزایش اتوماسیون در چند سال آینده تسریع خواهد شد.

مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین (SCM) نظارت و کنترل بر تمام فعالیت های مورد نیاز یک شرکت برای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی است که سپس به کاربران نهایی فروخته می شود.

SCM کنترل متمرکزی را برای مراحل برنامه ریزی، طراحی، ساخت، موجودی و توزیع مورد نیاز برای تولید و فروش محصولات یک شرکت فراهم می کند.

هدف مدیریت زنجیره تامین بهبود کارایی از طریق هماهنگ کردن تلاش‌های نهادهای مختلف در زنجیره تامین است. این می تواند منجر به دستیابی یک شرکت به مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود شود که هر دو می تواند منجر به افزایش فروش و درآمد شود.

مراحل یک زنجیره تامین چیست؟

مراحل کلیدی در زنجیره تامین عبارتند از:

  • برنامه ریزی فرآیندهای موجودی و تولید برای اطمینان از متعادل بودن عرضه و تقاضا.
  • تولید یا تامین مواد مورد نیاز برای ایجاد محصول نهایی.
  • مونتاژ قطعات و تست محصول.
  • بسته بندی محصول برای ارسال یا نگهداری در موجودی تا تاریخ بعدی.
  • حمل و نقل و تحویل محصول نهایی به توزیع کننده، خرده فروش یا مصرف کننده.
  • ارائه پشتیبانی خدمات مشتری برای اقلام برگشتی.

نمونه ای از زنجیره تامین چیست؟

یک زنجیره با تامین مواد خام آغاز می شود، خواه استخراج الماس، پخت چرم یا تولید ورق فلز باشد.

این اولین قدم در این فرآیند است. از آنجا، مواد خام به یک عمده‌فروش منتقل می‌شود، که آنها را به صورت دسته‌ای به تولیدکنندگان می‌فروشد. پس از تحویل، سازنده از مواد برای ایجاد یک محصول استفاده می کند که سپس به خرده فروش تحویل می شود. در نهایت به یک مصرف کننده فروخته می شود.

این تصویر بزرگ است، اما توجه داشته باشید که هر مرحله از فرآیند به دلیل نیاز به آماده سازی، بسته بندی، حمل و باز کردن محصول در هر یک از مقصدهای متوالی آن پیچیده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا