اهمیت بهداشت و ایمنی شغلی

بهداشت و ایمنی شغلی (OHS) عملی است که با ایمنی، رفاه و رفاه اجتماعی کارگران در همه مشاغل سروکار دارد. از این رو، ایجاد محیط کار ایمن برای کارکنان یک مسئولیت قانونی و انسانی است.

اهمیت بهداشت و ایمنی شغلی, شرح در تصویر

سازمان بین المللی کار (ILO) تخمین می زند که سالانه حدود 2.3 میلیون کارگر در سراسر جهان به دلیل حوادث ناشی از کار با شرایط مرگبار مواجه می شوند، به همین دلیل است که سازمان های بخش دولتی و خصوصی در سراسر جهان به طور فزاینده ای نگران بهبود سلامت و ایمنی شغلی هستند. چه کشورهای توسعه یافته و چه کشورهای در حال توسعه.

سرعت سریع تغییرات تکنولوژیکی و طبیعی، همراه با تداوم شرایط کاری ناایمن و تهدید کننده محیط زیست، توجه را بر الزام ایجاد یک محیط عملیاتی ایمن و سالم و ترویج فرهنگ ایمنی منسجم در محیط کار متمرکز کرده است.

چه کارمند، مدیر یا صاحب کسب و کار باشید، هدف مشترکی دارید، ایجاد یک محل کار ایمن.

همانطور که در مقاله قبلی ذکر شد ISO 45001 می تواند به طور کامل یا جزئی برای بهبود سیستماتیک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی استفاده شود. اما تا زمانی که سیستم مدیریت OH&S یک سازمان با تمام مفاد استاندارد مطابقت نداشته باشد، بدون استثنا، ادعاهای انطباق با این استاندارد معتبر نیستند.

در مورد رسیدگی به حوادث در ISO 45001 بیشتر بخوانید.

چرا بهداشت و ایمنی شغلی مهم است؟

در چندین محیط کاری، عوامل متعددی ممکن است در خطرات سلامتی کارکنان نقش داشته باشند، چه این یک خطر بسیار مورد توجه باشد یا نه، هرگز نباید نادیده گرفته شود. برخی از این عوامل بی اهمیت تر از بقیه هستند، اما با این وجود وجود دارند.

چرا اجرای الزامات OHSAS 18001 برای متقاضیان مهم است؟ شرح در تصویر

در طیف گسترده ای از مشاغل و محیط ها، کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه ای دانشی را در زمینه پیشگیری از آسیب ها و بیماری ها ارائه می دهند. یک تیم چند رشته‌ای که بر روی طرح‌های زیست‌محیطی یا سلامتی، مدیریت افراد دارای معلولیت، پایبندی به مقررات و موارد دیگر کار می‌کند، ممکن است شامل شما شود.

اجرای استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه ای به سازمان ها کمک می کند:

کاهش حوادث محل کار

سازمان ها می توانند از چارچوب ارائه شده توسط ISO 45001 برای یافتن نگرانی های احتمالی ایمنی قبل از ایجاد حادثه استفاده کنند. اگر به خطرات در عملیات خود رسیدگی کنید، کسب و کار شما شگفتی های ناخوشایند کمتری را تجربه خواهد کرد. با این حال، ریسک تنها یکی از جنبه های ISO 45001 است. کارفرمایان می توانند با شناخت خطرات احتمالی، احتمالاتی را برای بهبود ایمنی و بهره وری کشف کنند.

کاهش غیبت و جابجایی کارکنان

با مدیریت موثرتر خطرات بهداشتی و ایمنی در محل کار، می‌توانیم بهتر از کارکنان محافظت کنیم که میزان غیبت و جابجایی کارکنان را کاهش می‌دهد.

افزایش بهره وری

هر زمان که یک کارگر صدمه ببیند و نتواند دوباره کار کند، بهره وری آسیب می بیند. استخدام و آموزش جانشین زمان را از شما می گیرد. علاوه بر این، اگر تجهیزاتی در این رویداد از بین رفتند، ممکن است لازم باشد به طور موقت عملیات را متوقف کنید.

کاهش هزینه حق بیمه

صرفاً با اجرای ISO 45001، یک سازمان می تواند با نشان دادن اینکه اقدامات احتیاطی زیادی برای مدیریت و محافظت از افراد خود انجام می دهد، پایه ای برای جذب حق بیمه کمتر ایجاد کند.

فرهنگ بهداشت و ایمنی مناسب ایجاد کنید

به موجب آن کارکنان تشویق می شوند تا نقش فعالی در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی خود داشته باشند.

تقویت تعهد رهبری برای بهبود فعالانه عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی

این استاندارد خاص ISO تضمین می‌کند که مدیران سطح بالا یا مدیریت ایمنی مسئولیت‌پذیری و مالکیت را دارند. سلامت شغلی و ایمنی کارکنان به طور مداوم در طول زمان با مشارکت رهبری ارشد و رویکردی واضح برای تشخیص خطر افزایش می‌یابد.

افزایش شهرت

اگر مدرن ترین استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی را بپذیرید، شرکت شما به عنوان یک بازیگر برتر صنعت در نظر گرفته می شود و به رسمیت شناخته می شود. این یک استاندارد کیفیت است که در سراسر جهان شناخته شده است و به شما کمک می کند تا شما را از رقبای خود متمایز کنید.

بهبود روحیه کارکنان

به جای مدیریت کیفیت سیستم ها و تجهیزات محل کار به کار گرفته شده، تا حد زیادی بر سلامت جسمی و روانی پرسنل تاکید می شود. هنگام تلاش برای پذیرش ISO 45001 در سازمان، درک این مؤلفه بسیار مهم است زیرا روحیه کارکنان را افزایش می دهد، که تأثیر زیادی بر نرخ فرسایش و حفظ آن دارد.

چرا سازمان ها ملزم به رعایت ایمنی و بهداشت شغلی هستند؟

دریافت گواهینامه ایزو 45001 یا گواهی HSE-MS، دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری که توسط اداره کار استان ها صادر می گردد شرکت ها و پیمانکاران را ملزم به اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی می کند. متقاضیان برای اخذ گواهینامه ISO 45001 معتبر ملزم به رعایت اصول استاندارد ایزو 45001 هستند، بنابراین در بند 6 متن استاندارد ایزو 45001 رعایت ایمنی و بهداشت شغلی تاکید شده است.

ایزو 18001 چیست؟ شرح در تصویر، اخذ گواهینامه ایزو 18001

شرکت های پیمانکاری جهت دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی اداره کار ملزم به حضور در دوره های 8 ساعته ایمنی عمومی کارگری، حضور در دوره 40 ساعته ایمنی عمومی ویژه مسئولین ایمنی و دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک همچنین دوره 20 ساعته ایمنی و بهداشت ویژه کارفرمایان هستند. اخذ گواهینامه دوره های نامبرده به پیمانکاران کمک می کند تا بتوانند اقدام به اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی اداره کار کنند. پرسنل، مسئول ایمنی و کارفرما با حضور در این دوره ها در مورد رعایت و اهمیت بهداشت و ایمنی شغلی آموزش می بیند.

واحدهای تولیدی، کسب وکارها و سازمان ها برای جلوگیری از خطرات محیط کار و حفظ سلامت کارکنان ملزم به رعایت اصول ایمنی و بهداشت شغلی هستند. مزایای اجرای استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه ای برای کارفرمایان در بالا توضیح داده شده است. تمامی موارد اعلام شده و موضوعات این چنینی همانند جلوگیری از گسترش ویروس Covid-19 بین پرسنل در سازمان ها دلیلی بر اهمیت رعایت ایمنی و بهداشت شغلی است.

چگونه می توان رویه های ایمنی و بهداشت حرفه ای را در محیط کار اجرا کرد؟

هر محل کار در معرض خطرات مختلفی قرار دارد، به این معنی که هر خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی در هر سازمان به طور متفاوتی تدوین می شود. به این ترتیب، مهم است که سازمان‌ها اطمینان حاصل کنند که تمام نگرانی‌های ممکن قبل از نهایی کردن و انتشار خط‌مشی‌ها در سازمان، با جزئیات مورد توجه قرار گرفته است.

ایمنی و بهداشت شغلی در محیط کار. شرح در تصویر

یک سازمان مطیع بهداشت و ایمنی شغلی باید با کمک متخصصان آموزش دیده استانداردهای قانونی را رعایت کند. مانند هر پیاده سازی تجاری دیگری، یک سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای نیز می تواند از یک طرح پروژه کامل و یک تیم مجرب بهره مند شود. برای عملکرد مناسب سیستم، همه کارکنان درون سازمان نیاز به ارائه بازخورد و ورودی منظم در مورد سیستم ایمنی و بهداشت شغلی دارند.

از این رو، بررسی و ارتقاء منظم برای نظارت بر پیشرفت سیستم و نقص های احتمالی ضروری است. به روز نگه داشتن سیستم به کارکنان اطمینان می دهد که نیازهای آنها در دستان قابل اعتماد و با ملاحظه رسیدگی می شود.

برای اجرای ایمنی و بهداشت شغلی از چه استانداردی می توان کمک گرفت؟

سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو با همکاری سازمان بین المللی کار (ILO) و موسسه استاندارد بریتانیا، استانداردی تحت عنوان ISO 45001 را تدوین کرده اند. این استاندارد سال 2018 میلادی منتشر شد. سازمان هایی که می خواهند تعهد خود را به ایمنی و بهداشت شغلی نشان دهند می توانند با مطالعه متن فارسی استاندارد ایزو 45001 و اجرای الزامات این استاندارد به بالا بردن سطح ایمنی و بهداشتی سازمان خود کمک کنند. صدور گواهینامه ایزو 45001 می تواند تضمین کننده اجرای الزامات ایمنی و بهداشت شغلی باشد.

مشاغل ایمنی و بهداشت حرفه ای

اگر به دنبال شغلی هستید که بتوانید تفاوت واقعی در زندگی مردم ایجاد کنید، سلامت و ایمنی شغلی راهی است که باید انجام دهید.

سازمان‌ ها به‌طور فزاینده‌ای به دنبال متخصصان بهداشت و ایمنی شغلی هستند که بتوانند این فرآیندها را تسریع کنند، و یافتن چنین متخصصانی با مهارت‌های مناسب همیشه آسان نیست.

با گواهی ISO 45001 ارائه شده توسط PECB، می توانید از رشد شغلی خود در طیف وسیعی از صنایع مانند: بیمارستان ها یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، معدن، جنگلداری، ساخت و ساز، حمل و نقل و غیره. این گواهی می تواند منجر به شغلی در نقش هایی مانند: دستیار ایمنی و بهداشت، مدیر ایمنی و بهداشت شغلی، مسئول ایمنی و بهداشت هماهنگ کننده و غیره شود.

نتیجه

بدون توجه به اندازه سازمان شما، پیاده سازی ISO 45001 مزایای زیادی دارد. سازمان ها زمانی بهتر می توانند علایق کارکنان خود را درک کنند که درک بیشتری از اهمیت بهداشت و ایمنی محیط کار داشته باشند.

پیاده سازی این سیستم چندین مزیت از جمله کاهش هزینه های حادثه، افزایش اثربخشی شرکت، افزایش بهره وری کارکنان و موارد دیگر را ارائه می دهد. در زمینه ارائه خدمات نیز نباید از ایمنی و سلامت محیط کار غافل شد. انگیزه و رضایت شغلی کارکنان که بر بهره وری و حفظ آنها تأثیر می گذارد، به طور قابل توجهی تحت تأثیر سلامت و رفاه آنها است.

به طور کلی، ISO 45001 استاندارد بین المللی بهداشت و ایمنی شغلی با هدف ارائه یک محل کار ایمن و سالم و جلوگیری از احتمال بروز صدمات و بیماری های ناخوشایند است. با مشورت با کارکنان و اجازه دادن به آنها در تعامل، عملکرد در کار باید بهبود یابد.

چرا بهداشت و ایمنی شغلی مهم است؟

عوامل متعددی ممکن است در خطرات سلامتی کارکنان نقش داشته باشند، بنابراین رعایت بهداشت و ایمنی شغلی مهم است چون:
برای کاهش حوادث محل کار مهم است، در کاهش غیبت و جابجایی کارکنان تاثیر ویژه ای دارد، باعث افزایش بهره وری در محیط کار می شود، برای کاهش هزینه حق بیمه مهم است، فرهنگ بهداشت و ایمنی مناسب را در محیط کار به وجود می آورد، باعث تقویت تعهد رهبری برای بهبود فعالانه عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی بین کلیه واحدها می شود، برای برند شما و افزایش شهرت سازمان ها مهم است و باعث بهبود روحیه کارکنان می شود.

برای اجرای ایمنی و بهداشت شغلی از چه استانداردی می توان کمک گرفت؟

سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو با همکاری سازمان بین المللی کار (ILO) و موسسه استاندارد بریتانیا، استانداردی تحت عنوان ISO 45001 را تدوین کرده اند. این استاندارد سال 2018 میلادی منتشر شد. سازمان هایی که می خواهند تعهد خود را به ایمنی و بهداشت شغلی نشان دهند می توانند با مطالعه متن فارسی استاندارد ایزو 45001 و اجرای الزامات این استاندارد به بالا بردن سطح ایمنی و بهداشتی سازمان خود کمک کنند. صدور گواهینامه ایزو 45001 می تواند تضمین کننده اجرای الزامات ایمنی و بهداشت شغلی باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا