شرکت های کوچک و متوسط (SME)

شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) چیست؟

شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) کسب‌وکاری هستند که درآمد، دارایی‌ها یا تعدادی کارمند را زیر یک آستانه مشخص نگه می‌دارند. هر کشوری تعریف خاص خود را از اینکه چه چیزی یک شرکت کوچک و متوسط است دارد. معیارهای اندازه خاصی باید رعایت شود و گهگاه صنعتی که شرکت در آن فعالیت می کند نیز در نظر گرفته می شود. با ایران گواه همراه باشید.

شرکت های کوچک و متوسط (SME)

نکات کلیدی در مورد شرکت های کوچک و متوسط

  • شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) کسب‌وکاری هستند که درآمد، دارایی یا تعدادی کارمند زیر یک آستانه مشخص دارند.
  • هر کشوری تعریف خاص خود را از اینکه چه چیزی یک شرکت کوچک و متوسط است دارد.
  • هر کشور همچنین ممکن است دستورالعمل های متفاوتی را در بین صنایع تعیین کند تا تعریف کند که یک کسب و کار کوچک در بخش های مختلف چیست.
  • SME ها نقش مهمی در اقتصاد دارند و تعداد زیادی از مردم را به کار می گیرند و به شکل گیری نوآوری کمک می کنند.
  • دولت‌ها به طور منظم مشوق‌هایی از جمله رفتار مالیاتی مطلوب و دسترسی بهتر به وام‌ها را برای کمک به ادامه کارشان ارائه می‌کنند.

آشنایی با شرکت های کوچک و متوسط (SMEs)

اگرچه در SME های کوچک نقش مهمی در اقتصاد دارند. تعداد آنها به طور قابل توجهی از شرکت های بزرگ بیشتر است، تعداد زیادی از افراد را استخدام می کنند و به طور کلی ماهیت کارآفرینی دارند و به شکل گیری نوآوری کمک می کنند.

شرکت‌های کوچک و متوسط تقریباً در هر صنعتی می‌توانند وجود داشته باشند، اما احتمال بیشتری وجود دارد که در صنایعی باشند که به کارکنان کمتری نیاز دارند و به سرمایه‌گذاری اولیه کمتری نیاز دارند. انواع متداول SMEها شامل شرکت های حقوقی، مطب های دندانپزشکی، رستوران ها یا بارها می شود.

شرکت‌های کوچک و متوسط از شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی جدا می‌شوند، زیرا اساساً متفاوت عمل می‌کنند. شرکت‌های بزرگ و پیچیده ممکن است به سیستم‌های ERP پیشرفته، اتصال بین دفاتر در سراسر جهان یا هزینه‌های سازمانی عمیق‌تری نیاز داشته باشند. از سوی دیگر، SMEها ممکن است دارای محدودیت‌هایی برای پتانسیل صعودی خود باشند، اما همچنین دارای عملیات ساده‌تری هستند.

15 مزیت و عیب کار از راه دور

شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) در سراسر جهان

شرکت های کوچک و متوسط در ایالات متحده

در ایالات متحده، اداره تجارت کوچک (SBA) مشاغل کوچک را بر اساس ساختار مالکیت، تعداد کارمندان، درآمد و صنعت طبقه بندی می کند. به عنوان مثال، در تولید، یک SME شرکتی است با 500 کارمند یا کمتر. در مقابل، مشاغلی که سنگ معدن مس و نیکل استخراج می کنند می توانند تا 1500 کارمند داشته باشند و همچنان به عنوان یک SME شناخته شوند. مانند اتحادیه اروپا، ایالات متحده به طور مشخص شرکت هایی با کمتر از 10 کارمند را به عنوان یک دفتر کوچک / دفتر خانه (SOHO) طبقه بندی می کند.

وقتی صحبت از گزارش مالیاتی می شود، خدمات درآمد داخلی (IRS) مشاغل را به SME دسته بندی نمی کند. در عوض، کسب و کارهای کوچک و افراد خوداشتغال را به یک گروه و مشاغل بزرگ تا متوسط را به گروهی دیگر جدا می کند.

IRS مشاغل کوچک را به عنوان شرکت هایی با دارایی 10 میلیون دلار یا کمتر و مشاغل بزرگ را به عنوان شرکت هایی با دارایی بیش از 10 میلیون دلار طبقه بندی می کند. دفتر وکالت SBA بیش از 32.5 میلیون کسب و کار کوچک در ایالات متحده را در پایان سال 2021 گزارش کرد.

81 درصد از این شرکت ها هیچ کارمندی نداشتند. در اقتصاد ایالات متحده، کسب و کارهای کوچک 99.9 درصد از کل شرکت ها، 99.7 درصد از کل شرکت هایی با کارمندان حقوق بگیر و 97.4 درصد از صادرکنندگان را تشکیل می دهند.

نکته: شرکت‌های کوچک و متوسط به طور نامتناسبی در اختیار مردان سفیدپوست قرار دارند و این امر عدم دسترسی به منابع مالی و کارآفرینی را در نژادها و جنسیت‌ها نشان می‌دهد. به عنوان مثال، گزارش دسامبر 2021 توسط SBA نشان داد که تنها 18.3 درصد از شرکت های کارفرما متعلق به اقلیت ها هستند در حالی که تنها 19.9 درصد از شرکت های کارفرما متعلق به زنان هستند.

شرکت های کوچک و متوسط در کانادا

دولت کانادا آمار صنعت کانادا را تعریف کرده است که بر اساس تعداد کارمندان، نوع شرکتی را که یک کسب و کار تعیین می کند، تعیین می کند.

  • کسب و کارهای خرد 1-4 کارمند دارند.
  • کسب و کارهای کوچک 5-99 کارمند دارند.
  • مشاغل متوسط 100-499 کارمند دارند.
  • کسب و کارهای بزرگ بیش از 500 کارمند دارند.

در سال 2021، مشاغل کوچک 98.1٪ از کل مشاغل کارفرما را در کانادا تشکیل می دادند. کسب‌وکارهای کوچک بیش از 10 میلیون نفر را استخدام می‌کنند که بیش از سه برابر تعداد افرادی است که در مشاغل متوسط به کار گرفته می‌شوند.

SMEها در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا (EU) نیز تعاریفی از اینکه یک شرکت کوچک است و چه چیزی نیست ارائه می دهد. شرکت‌های کوچک به شرکت‌هایی با کمتر از 50 کارمند و شرکت‌های متوسط با کمتر از 250 کارمند گفته می‌شود. علاوه بر شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های خرد نیز وجود دارند که حداکثر 10 کارمند دارند.

همانطور که در سایر کشورها وجود دارد، شرکت های کوچک و متوسط 99 درصد از کل مشاغل در اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند. شرکت های کوچک و متوسط حدود 100 میلیون نفر را استخدام می کنند و بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهند.

شرکت های کوچک و متوسط در چین

سیستم چینی برای طبقه بندی اندازه شرکت های چینی پیچیده است. به طور کلی، شرکت ها بر اساس درآمد عملیاتی، تعداد کارکنان یا کل دارایی های شرکت تعریف می شوند. مثلا:

  • شرکت‌های خرده‌فروشی چینی کوچک هستند اگر بین 10 تا 49 کارمند داشته باشند و درآمد عملیاتی سالانه آنها حداقل یک میلیون دلار باشد.
  • توسعه دهندگان املاک و مستغلات چینی اگر درآمد عملیاتی سالانه بین 1 تا 10 میلیون دلار داشته باشند و مجموع دارایی هایشان بین 20 تا 50 میلیون دلار باشد، کوچک هستند.
  • شرکت های کشاورزی چینی کوچک هستند اگر درآمد عملیاتی سالانه آنها بین 0.5 تا 5 میلیون دلار باشد.

انتظار می رود چین از سال 2021 تا 2025 سرمایه گذاری زیادی در شرکت های کوچک و متوسط خود داشته باشد. شیائو یاکینگ، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین اظهار داشت که انتظار می‌رود این کشور در این مدت 1 میلیون SME و 100000 SME را پرورش دهد که دارای نوآوری هستند.

چه شرکت های پیمانکاری باید اقدام به اخذ طرح طبقه بندی مشاغل نمایند؟

SMEها در کشورهای در حال توسعه

در کشورهای در حال توسعه مانند کنیا، شرکت های کوچک و متوسط با نام MSME، مخفف شرکت های کوچک، کوچک و متوسط شناخته می شوند. در هند، مخفف MSMED یا توسعه شرکت های کوچک، کوچک و متوسط است. علیرغم تفاوت در نامگذاری، کشورها در تفکیک مشاغل بر اساس اندازه یا ساختار مشترک هستند.

بسیاری از افراد در اقتصادهای نوظهور در شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) کار پیدا می کنند. بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OCED)، شرکت های کوچک و متوسط تقریباً 50 درصد از کل اشتغال و 40 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها را تشکیل می دهند.

بانک جهانی تخمین می زند که اکثر مشاغل رسمی در بازارهای نوظهور (7 شغل از 10 شغل) توسط شرکت های کوچک و متوسط ایجاد می شود. با این حال، این مشاغل کوچک اغلب در مقایسه با همتایان کشورهای توسعه یافته خود با چالش های مالی بیشتری روبرو هستند. بانک جهانی تخمین می زند که شرکت های کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه سالانه بیش از 5 تریلیون دلار نیازهای مالی برآورده نشده دارند.

نکته: دفتر نماینده تجاری ایالات متحده تخمین می زند که 30 میلیون SME در ایالات متحده وجود دارد.

اهمیت شرکت های کوچک و متوسط (SMEs)

داده‌های زیادی وجود دارد که تأثیر اقتصادی عظیم SMEها را بر اقتصاد نشان می‌دهد. به ویژه در ایالات متحده، شرکت های کوچک و متوسط با مشارکت به طرق مختلف، نقشی حیاتی در موفقیت اقتصاد کشور ایفا می کنند.

  • کسب و کارهای کوچک 99 درصد کل شرکت ها را در ایالات متحده تشکیل می دهند.
  • کسب و کارهای کوچک 43.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کل کشور را تشکیل می دهند.
  • کسب و کارهای کوچک 39.7 درصد از حقوق و دستمزد خصوصی کل کشور را پرداخت می کنند.
  • کسب و کارهای کوچک 4.8 میلیون شغل جدید بیشتر از سال 1995 تا 2020 در مقایسه با مشاغل بزرگ ایجاد کردند.

کسب‌وکارهای کوچک نیز نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر دارای مزایای متمایز هستند:

  • SME ها اغلب می توانند انعطاف پذیرتر عمل کنند. شرکت‌های بزرگ با فرآیندهای گسترده‌تر که کارکنان بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ممکن است به سختی عمل کنند.
  • شرکت های کوچک و متوسط اغلب حس قوی تری از جامعه به دست می آورند. شعارهایی مانند “فروشگاه محلی” در جهت حمایت از SME هایی است که در سراسر کشور شعبه ندارند.
  • شرکت های کوچک و متوسط تمایل بیشتری به حمایت مالی از جامعه خود دارند. به جای جمع‌آوری درآمد و سرمایه‌گذاری آن در یک فروشگاه جدید در سراسر کشور، شرکت‌های کوچک و متوسط به احتمال زیاد محلی باقی می‌مانند، کسب‌وکار محلی را حفظ می‌کنند، دلارهای مالیاتی محلی را کمک می‌کنند و از تامین‌کنندگان نزدیک خرید می‌کنند.
  • شرکت های کوچک و متوسط ممکن است با تاریخچه ای غنی عجین شده باشند. شرکت‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر نیز ممکن است سابقه طولانی داشته باشند (مخصوصاً اگر از نظر مالی موفق بوده باشند). با این حال، شرکت‌های کوچک و متوسط احتمالاً سنت‌های خانوادگی را حفظ می‌کنند، نحوه انجام کارها توسط نسل‌ها را حفظ می‌کنند و احتمال بیشتری دارد که کسب‌وکار خانوادگی را از بین ببرند.
  • SME ها ممکن است تمرکز محدودتر و مستقیم تری نسبت به کسب و کارهای بزرگ داشته باشند. تصور کنید که اپل در حال توسعه آیفون، آیپد، مک، ساعت اپل، لوازم جانبی و سرویس‌های استریم است، در حالی که اپل کارکنانی برای پشتیبانی از هر یک از این بخش‌ها دارد، یک SME با کارکنان محدود باید دامنه کاری را که ارائه می‌کند محدود کند. به جای تلاش برای حضور گسترده در بازار، شرکت های کوچک و متوسط موفق اغلب خود را عمیقاً در یک بازار هدف کوچکتر ادغام می کنند.

ملاحظات خاص

شرکت های کوچک و متوسط ایالات متحده می توانند به برنامه های آموزشی و کمک مربیگری از اداره کسب و کار کوچک دسترسی داشته باشند. این بینش ها برای کمک به مالکان برای رشد و بقای کسب و کارشان و همچنین هدف قرار دادن مناطق پرخطر و افزایش رعایت مالیات است.

مشوق های دولتی

زندگی به عنوان یک شرکت کوچک و متوسط (SME) همیشه آسان نیست. این کسب‌وکارها معمولاً برای جذب سرمایه برای تأمین مالی تلاش‌های خود تلاش می‌کنند و اغلب در پرداخت مالیات و انجام تعهدات مربوط به مقررات با مشکل مواجه هستند. دولت‌ها اهمیت شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) را در اقتصاد می‌شناسند و به طور منظم مشوق‌هایی از جمله رفتار مالیاتی مطلوب و دسترسی بهتر به وام‌ها را برای کمک به ادامه کارشان ارائه می‌کنند. انواع وام عبارتند از:

  • 7(الف) وام هایی که بخش هایی از کل مبلغ، نرخ بهره سقفی و محدودیت کارمزد را تضمین می کنند.
  • 504 وام قابل استفاده برای دارایی های ثابت بلندمدت که پول را با نرخ ثابت برای مدت طولانی تر وام می دهند.
  • وام های خرد کمتر از 50000 دلار برای کمک به راه اندازی یا گسترش SME.

وام های SME از طریق SBA می تواند بین 500 تا 5.5 میلیون دلار باشد.

سرمایه گذاری در مشاغل کوچک (SBIC)

اداره کسب و کار کوچک همچنین به شرکت های سرمایه گذاری کسب و کارهای کوچک خاص (SBIC) کمک مالی می کند. سپس این SBIC ها می توانند از تخصص خود برای استفاده از وجوه خصوصی برای سرمایه گذاری در مشاغل کوچک استفاده کنند. SBIC ها می توانند بدهی، سهام یا ترکیبی از هر دو را سرمایه گذاری کنند. برای جلب توجه SBIC برای تامین مالی، یک کسب و کار باید حداقل شرایط جهانی زیر را برآورده کند:

  • کسب و کار باید یک تجارت ایالات متحده باشد. حداقل 51 درصد از کارکنان و دارایی های شرکت باید در ایالات متحده باشد.
  • کسب و کار باید با تعریف کسب و کار کوچک مطابقت داشته باشد. این صلاحیت به استانداردهای اندازه SBA اشاره دارد.
  • کسب و کار باید در یک صنعت تایید شده ساکن باشد. صنایع خاصی از جمله زمین های کشاورزی، املاک و مستغلات، و تامین مالی از در نظر گرفتن دریافت بودجه مستثنی هستند.

SME به چه معناست؟

SME مخفف شرکت های کوچک و متوسط است. برخلاف شرکت‌های چندملیتی با مکان‌هایی در سرتاسر جهان، SMEها کسب‌وکارهای بسیار کوچک‌تری هستند که اکثریت مشاغل را در سراسر اقتصاد ایجاد می‌کنند.

نمونه ای از SME چیست؟

در سال 1971، شرکتی به نام استارباکس اولین فروشگاه خود را در بازار تاریخی پیک پلیس سیاتل افتتاح کرد. در آن زمان، ممکن است بتواند ادعا کند که یک SME است. با این حال، با وجود مکان های Starbucks در حال حاضر در سراسر جهان، این شرکت دیگر نمی تواند ادعا کند که کوچک است.

در عوض، کافی شاپ های دیگر می توانند ادعای SME را مطرح کنند. برای مثال، Lighthouse Roasters یک روستر قهوه مستقل و محلی است. با یک آدرس واحد در سیاتل، Lighthouse Roasters یک SME در نظر گرفته می شود.

چند کارمند در مشاغل کوچک تا متوسط استخدام می شوند؟

از سرشماری سال 2019 ایالات متحده (آخرین داده‌های سرشماری ایالات متحده در دسترس تا جولای 2022)، شرکت‌های کارفرمایی با کمتر از 500 کارگر، 46.4 درصد از حقوق و دستمزد بخش خصوصی را به کار گرفته‌اند، در حالی که شرکت‌هایی با کمتر از 100 کارمند، 32.4 درصد را تشکیل می‌دهند.

تعریف کسب و کار کوچک تا متوسط چیست؟

هیچ تعریف مشخصی از کسب و کار کوچک تا متوسط وجود ندارد که بسته به کشور متفاوت است. در ایالات متحده، این تعریف می تواند بسته به صنعت متفاوت باشد. توجه داشته باشید که گارتنر کسب‌وکارهای کوچک را به‌عنوان مشاغلی با کمتر از 100 کارمند، و سایز متوسط را به‌عنوان مشاغلی با 100 تا 999 کارمند توصیف می‌کند.

درصد کسب و کارهای کوچک تا متوسط در ایالات متحده چقدر است؟

تا جولای 2022، جدیدترین داده‌های سرشماری ایالات متحده برای SMEها نشان داد که 6.1 میلیون شرکت کارفرما در شرکت‌های ایالات متحده با کمتر از 500 کارمند، 99.7 درصد از این مشاغل را تشکیل می‌دهند. شرکت هایی با کمتر از 100 کارمند 98.1 درصد را تشکیل می دهند.

نتیجه گیری

شرکت‌های کوچک و متوسط نقشی حیاتی در بسیاری از اقتصادهای سراسر جهان دارند. نوآوری، انعطاف پذیری، خلاقیت، کارایی و محلی بودن آنها، همگی در SME های موفق نقش دارند. از طریق رفتار آگاهانه مصرف‌کننده، کمک‌های دولتی و اتکا به جامعه، شرکت‌های کوچک و متوسط خود را به عنوان بخش مهمی از تجارت تثبیت کرده‌اند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا