نظارت و اندازه گیری در ISO 45001

استاندارد ISO 45001 راهنمایی در مورد شاخص هایی ارائه می دهد که معمولاً می توانند برای اندازه گیری معیارها مورد استفاده قرار گیرند، مانند: روش مقایسه. اگر حوادث بر اساس شدت، فراوانی و وقوع اندازه گیری شوند، واضح است که سنجش عملکرد در حال حاضر و آینده می تواند یک روش استاندارد باشد.

نظارت و اندازه گیری در ISO 45001

نظارت و اندازه گیری در ISO 45001

یک سازمان با وجود برنامه ریزی و استقرار سیستم های مختلف برای اطمینان از رعایت تمامی الزامات مربوط به سلامت و ایمنی، با بسیاری از مسائل مرتبط با سلامت و ایمنی مواجه است. مسائلی مانند شکایات بهداشتی بیش از حد انتظار، حوادث منجر به صدمات جدی، غیبت که بر کار و تحویل به مشتریان تأثیر می‌ گذارد و بسیاری از مشکلات دیگر از این قبیل در برخی از زمان‌ ها باعث نگرانی سازمان می‌ شوند. این مسائل منجر به عدم رضایت یا انگیزه پایین کارگر می شود و ممکن است بر تحویل کار/خدمات به مشتریان تأثیر بگذارد و در نتیجه رضایت مشتری کمتر شود.

برای یک سازمان مهم است که همه این موارد را پیگیری کند. برای انجام این کار، یک سازمان نیاز به نظارت، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی فرآیندها دارد تا مطمئن شود که این فرآیندها موثر، کافی و مناسب هستند. ISO 45001 در مورد این موضوع در بند ارزیابی عملکرد صحبت می کند. استاندارد ایزو 45001 بند 9.1 نظارت، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل در مورد موضوع صحبت می کند و یکی از الزاماتی و مستنداتی که متقاضیان باید برای اخذ گواهینامه ایزو 45001 ارائه دهند همین موضوع است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد متن استاندارد ISO 45001:2018 لطفاً مقاله “متن فارسی استاندارد ایزو 45001” را مطالعه کنید.

الزامات نظارت و اندازه گیری در ISO 45001

الزامات اندازه گیری و نظارت باید بر اساس ریسک و بحرانی بودن فرآیند تصمیم گیری شود. اندازه گیری ها باید در راستای اهداف OH&S تعیین شده برای سازمان باشد. الزامات اندازه گیری و نظارت باید الزامات استاندارد، الزامات قانونی و سایر الزامات را در نظر بگیرد. برخی از نمونه ها می تواند باشد:

ایمنی کارگاه و 8 قانون مربوط به آن
  • رعایت بهداشت کارکنان، نظارت بر محیط کار.
  • پیشرفت در اعلامیه های سیاست، دستیابی به هدف و بهبود مستمر.
  • سطوح شایستگی کارگران.
  • شکاف در انطباق با الزامات قانونی، در صورت وجود.
  • استانداردها و کدها.
  • الزامات بیمه.

هنگامی که الزامات اندازه گیری و نظارت خود را شناسایی کردید، باید سیستم هایی را برای جمع آوری و تجمیع این اقدامات ایجاد کنید. برای انجام این کار، باید معیارهایی را برای مقایسه این اندازه گیری ها تعریف کنید. این معیارها می‌تواند بر خلاف معیارهای صنعت یا کدها و اهداف سازمان باشد. وسایل اندازه گیری یا ابزارهایی را ایجاد کنید که برای انجام این اندازه گیری ها لازم است. همراه با روش‌ های جمع‌ آوری و تجمیع، روش‌ هایی برای بررسی معتبر بودن نتایج اندازه‌ گیری‌ها ایجاد کنید.

تحلیل و ارزیابی

5 چرا 1

تجزیه و تحلیل فرآیند بررسی داده ها برای تعیین روابط و روندها است. برای نتیجه گیری از داده ها می توانید از ابزارهای آماری مختلفی مانند تجزیه و تحلیل پارتو، تجزیه و تحلیل استخوان ماهی، تجزیه و تحلیل 5-چرا و غیره استفاده کنید.

ارزیابی برای اطمینان از کفایت، تناسب و اثربخشی الزامات بهداشتی و ایمنی انجام می شود. این فعالیت اغلب به فعالیت های نظارتی مربوط می شود. شکایات بهداشت حرفه ای، نظارت بر محیط کار و نظارت بر سلامت کارگران از جمله عناصری هستند که در یک سازمان باید تحت نظر قرار گیرند.

نتایج تجزیه و تحلیل و ارزیابی باید برای انجام اقداماتی برای حذف علل ریشه ای استفاده شود که دلیل بازخورد منفی یا اندازه گیری فراتر از اهداف تعیین شده است.

ارائه تحلیل روند در جلسات بررسی مدیریت و شناسایی نیاز به بهبود در سیستم مدیریت OH&S از طریق ارزیابی این فرآیندها.

تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده ها ممکن است تعدادی از زمینه های نگرانی یا خطر را مشخص کند. اقدامات کافی باید به طور پیشگیرانه انجام شود تا اطمینان حاصل شود که این خطرات یا مشکلات به اندازه کافی قبل از رسیدن به سطوح شدید و مقابله با آنها دشوار است، مورد توجه قرار می گیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا