پایداری کسب و کار (business sustainability) چیست؟

پایداری کسب و کار، همچنین به عنوان پایداری شرکت شناخته می شود، مدیریت نگرانی های زیست محیطی، اجتماعی و مالی توسط یک شرکت برای اطمینان از موفقیت مسئولانه، اخلاقی و مداوم است.

پایداری کسب و کار (business sustainability) چیست

در فرهنگ سنتی شرکت‌ها، نگرانی‌های اجتماعی و محیطی اغلب در تضاد با اهداف مالی تلقی می‌شوند. به عنوان مثال، کاهش منابع طبیعی تجدیدناپذیر یک عمل پایدار نیست. با این حال، از آنجا که جایگزین‌های سبزتر معمولاً نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید در زیرساخت‌ها هستند، اتکای مداوم به سوخت‌های فسیلی کم‌هزینه‌ترین گزینه کوتاه‌مدت برای استفاده از انرژی است.

با این حال، در دراز مدت، سبز شدن می‌تواند پایداری شرکت را با کاهش هزینه‌های انرژی، ردپای کربن و ریسک‌های تجاری مرتبط با آب و هوا افزایش دهد. به طور مشابه، سرمایه‌گذاری در شیوه‌های مسئولیت‌پذیر اجتماعی و اخلاقی ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشد، اما منجر به افزایش استخدام، برندسازی و روابط عمومی – و در نهایت، افزایش سودآوری شود.

چرا پایداری کسب و کار مهم است؟

پایداری کسب و کار به حل یا کاهش چالش های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از طریق مدیریت استراتژیک منابع شرکت کمک می کند. به دنبال بهبود اثرات یک شرکت بر دنیای بیرونی است. در مقابل، کسب و کار باعث ایجاد حسن نیت با مشتریان، کارکنان، اعضای جامعه، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان می شود.

علاوه بر این، یک برنامه پایداری کسب و کار می تواند هزینه ها را کاهش داده و سلامت مالی بلندمدت سازمان را ارتقا دهد. اگر شرکتی برای برق، آب و سایر منابع کمتر هزینه کند، می تواند سود را افزایش دهد. به طور مشابه، ابتکارات پایداری یک شرکت ممکن است با ارتقاء جایگاه آن در جامعه و در میان کارکنان، به بهبود نتایج تجاری کمک کند.

به شرکت ها توصیه می شود که به طور منظم اهداف پایداری را منتشر کرده و پیشرفت خود را در رسیدن به آنها گزارش دهند. این شفافیت به کارمندان و افراد خارجی کمک می کند تا درک کنند که چگونه کسب و کار به یک اقتصاد جهانی پایدار کمک می کند. علاوه بر این، این گزارش های پیشرفت به حفظ اعتماد با ذینفعان کمک می کند.

علاوه بر این، اهداف و اهداف پایداری کسب‌وکار به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به تعهدات خود نسبت به منافع اصلی تجاری مانند کارایی عملیاتی و ارزش سهامداران وفادار بمانند. پایداری کسب و کار در سایر جنبش‌های تجاری مانند کایزن، فلسفه بهبود مستمر که هدف آن کاهش ضایعات در تولید و فرآیندهای تجاری از طریق تمرکز بر افزایش کنترل کیفیت و بهره‌وری است، گنجانده شده است. تلاش‌های پایداری همچنین به ایجاد زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیرتر با افزایش کارایی و مدیریت بهتر هزینه‌ها کمک می‌کند.

3 نوع پایداری چیست؟

خواسته های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی سه رکن پایداری کسب و کار محسوب می شوند. در دنیای شرکت ها، گاهی اوقات به آنها به عنوان خط پایانی سه گانه، چارچوبی متمرکز بر پایداری برای ارزیابی تأثیر اجتماعی و زیست محیطی یک شرکت و ارزش کلی اقتصادی که ایجاد می کند، یاد می شود. این یک انحراف از مفهوم سنتی خط پایین است که همه تلاش ها را از نظر تأثیر کوتاه مدت آنها بر سود ارزیابی می کند.

سه رکن اصلی پایداری به شرح زیر است:

  1. پایداری زیست محیطی بیشترین توجه را از سوی کسب و کارها به خود جلب می کند. شرکت‌ها را ملزم می‌کند که روی بهبود کارایی انرژی در مراکز داده و سایر امکانات و کاهش ردپای کربن، ضایعات بسته‌بندی و مصرف آب، از جمله دیگر مسائل زیست‌محیطی تمرکز کنند.
  2. پایداری اجتماعی بر مسئولیت اجتماعی شرکت ها و کسب و کاری است که مشتریان، جامعه اطراف، کارمندان و سرمایه گذاران می خواهند از آن حمایت کنند. به شرکت‌هایی که پایداری اجتماعی را تمرین می‌کنند توصیه می‌شود که شیوه‌های کار منصفانه را اتخاذ کنند و در روابط بلندمدت با جامعه سرمایه‌گذاری کنند، از جمله اقدامات دیگر.
  3. پایداری اقتصادی بر سودآوری بلندمدت کسب‌وکار تمرکز دارد و شامل فعالیت‌هایی مانند حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک، انطباق با مقررات، شیوه‌های تجاری اخلاقی و شفافیت حسابداری است.

این سه دسته معمولاً با نام اختصاری ESG – یا محیطی، اجتماعی و حاکمیتی نامیده می شوند. ESG چارچوب دیگری است که به شرکت ها کمک می کند تا شیوه های تجاری، پیشرفت و ریسک ها و فرصت های مرتبط را به عنوان بخشی از تلاش های پایداری کسب و کار مستند کنند. سپس کسب و کارها می توانند موفقیت خود را در این زمینه ها با استفاده از معیارهای مختلف ESG اندازه گیری کرده و نتایج را به صورت عمومی گزارش کنند. آژانس‌های رتبه‌بندی ESG از افشا و سایر داده‌ها برای دادن امتیاز ESG به شرکت‌ها استفاده می‌کنند، که سرمایه‌گذاران و سایر سهامداران می‌توانند در ارزیابی سازمان‌ها در نظر بگیرند.

چگونه یک استراتژی تجاری پایدار ایجاد کنیم

در حالی که هیچ راه درستی برای تمرین توسعه کسب و کار پایدار وجود ندارد، سازمان ها می توانند بهترین شیوه های زیر را اجرا کنند:

  • انطباق آدرس شرکت ها باید به الزامات انطباق در مورد مدیریت زباله، آلودگی و بهره وری انرژی و همچنین مقررات مربوط به حاکمیت شرکتی مانند قانون Sarbanes-Oxley در ایالات متحده و مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا توجه داشته باشند. عدم رعایت این مقررات می تواند منجر به جریمه های مالی و آسیب به اعتبار شود که می تواند حفظ یک تجارت را دشوار کند.
  • استراتژی کلی کسب و کار را با پایداری هماهنگ کنید. کسب‌وکارها باید بدانند که برخلاف روش‌های سنتی تفکر، پایداری با سود بالاتر یا مزیت رقابتی نسبت به رقبای تجاری در تضاد نیست. پایداری – اجتماعی، محیطی و شرکتی – برای موفقیت بلندمدت ضروری است. کسب و کارها باید تلاش کنند تا از انطباق فراتر رفته و از پایداری برای مزیت رقابتی خود استفاده کنند.
  • نتایج و بازگشت سرمایه را کمی کنید. کسب‌وکارها باید بازده سرمایه‌گذاری‌های پایدار را تعیین کنند تا ردیابی پیشرفت آسان‌تر شود. به عنوان مثال، در ابتکارات پایداری مبتنی بر انطباق، مقررات معمولاً یک چارچوب از پیش تعیین شده را برای کمک به کسب و کارها در اندازه گیری پیشرفت خود ترسیم می کنند. چارچوب ها و استانداردهای مختلف گزارش ESG نیز برای استفاده در دسترس هستند. به طور کلی برای کسب و کارها دشوارتر است که به طور مستقل چارچوبی را که پایداری را اندازه گیری می کند، با هدف دستیابی به مزیت رقابتی پس از برآورده شدن الزامات انطباق در سطح پایه، دشوارتر است.
  • فعال باشید. زمینه های بالقوه بهبود را پیش بینی کنید و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل قابل مشاهده، آنها را در استراتژی پایداری بگنجانید. در حالی که اکثر شرکت ها اهمیت پایداری را درک می کنند، همه آنها فعال نیستند.
  • شفاف باشید افشای استراتژی پایداری یک شرکت باید با هیئت مدیره، سهامداران، مشتریان، کارکنان و جامعه اطراف به اشتراک گذاشته شود. کسب‌وکارها همچنین باید در مورد مکان‌هایی که نیاز به بهبود دارند و برنامه‌هایشان برای رسیدگی به آن، اطلاع داشته باشند.
  • همکاری. با سایر سازمان ها – برای مثال تامین کنندگان و شرکای تجاری – برای توسعه مشترک برنامه هایی برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی بزرگتر کار کنید.

نمونه هایی از پایداری کسب و کار

اهداف بلندمدت پایداری کسب و کار مستلزم یک جدول زمانی طولانی برای بازگشت سرمایه است – اما زمانی که سرمایه گذاری های اولیه انجام شود، می تواند منجر به افزایش سودآوری شود. به عنوان مثال، به اصطلاح خنک کننده رایگان برای مراکز داده از روش های خنک کننده طبیعی برای کنترل دما در تجهیزات فناوری اطلاعات بهره می برد. در حالی که سرمایه‌گذاری در چنین رویکردهایی می‌تواند به هزینه نقدی اولیه نیاز داشته باشد، خنک‌سازی رایگان به منابع تجدیدپذیری متکی است که به‌طور رایگان در دسترس و قابل اعتماد هستند، که در نهایت می‌تواند برای کسب‌وکار نتیجه دهد.

یکی دیگر از روش های پایداری کسب و کار، جبران کربن است. کسب‌وکارها از جبران کربن برای ثبت انتشار گازهای گلخانه‌ای خود استفاده می‌کنند و با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سایر نقاط جهان، آن را جبران می‌کنند. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی ممکن است مقدار معینی از گازهای گلخانه‌ای را تولید کند که در سایر نقاط جهان از طریق جنگل‌داری، جذب گاز دفن زباله، یا پروژه‌های خورشیدی و بادی، ثبت و جبران می‌شود.

کسب و کارها می توانند اعتباراتی را برای جبران انتشار کربن دریافت کنند تا تلاش های خود را تأیید کنند. با این حال، اگر شرکت کمک های زیست محیطی خود را بیش از حد اعلام کند، چنین ابتکاراتی را می توان شستشوی سبز در نظر گرفت.

راه دیگر برای دستیابی به پایداری زیست‌محیطی در شرکت، پذیرش انتشار خالص صفر هم در داخل و هم در سراسر زنجیره تامین با استفاده از وسایل نقلیه الکترونیکی یا انتقال به مبردهای سازگار با محیط‌زیست و کم‌تأثیر است. بسیاری از شرکت‌ها از جمله H&M Group، Ikea، Nestle، Unilever و Walmart متعهد شده‌اند که در دهه‌های آینده به انتشار خالص کربن صفر برسند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا