استانداردهای ایزو ویژه طلا و جواهرات

استانداردهای ایزو ویژه طلا و جواهرات به منظور بهبود خدمات تولیدی و فروشندگان در این حوزه، استانداردها را تدوین کرده است. تمامی صنف‌ها باید به منظور اعتماد مشتریان، اقدام به دریافت گواهی ایزو و استانداردسازی کنند.

در حال حاضر، تنها با شناخت نیازهای بازار و تولید محصول، نمی‌توان به موفقیت شرکت‌ها دست یافت. در واقع، درجه اول باید به حفظ کیفیت محصولات تلاش کنیم، به‌طوری‌که محصولی با کیفیت بالا را به بازار عرضه کنیم و بتوانیم برند خود را در ذهن مشتریان جاودانه کنیم. گواهینامه‌های ایزو در این فرآیند نقش مؤثری را ایفا می‌کنند.

استانداردهای ایزو ویژه طلا و جواهرات

لیست استانداردهای ایزو ویژه طلا و جواهرات

ایزو ویژه طلا و جواهرات شامل انواع استانداردهای عمومی و تخصصی است که در ادامه برخی از این استانداردها را معرفی می‌کنیم:

  • استاندارد ایزو ۹۲۰۲: عیار فلزات گران‌بها
    این استاندارد (ایزو ۹۲۰۲) برای استفاده در زمینه جواهرات، طیفی از ظرافت آلیاژهای فلزات گران‌بها (به استثنای لحیم‌کاری) را توصیه می‌کند. برخی از کشورها نیز الزامات قانونی ملی برای علامت‌گذاری و مهر‌زنی محصولات نهایی را تعیین کرده‌اند.
  • ایزو ۱۰۷۱۳ – پوشش‌های آلیاژ طلا
  • این استاندارد توسط کمیته فنی ISO/TC 174 (جواهرات) به بسته ایزو ویژه طلا و جواهرات اضافه شده است. ایزو ۱۰۷۱۳ الزاماتی را برای ضخامت و ظرافت پوشش طلا تعریف می‌کند و اصطلاحات فنی مرتبط با آن را مشخص می‌سازد. با این حال، در صورتی که دستبندهای ساعت به طور دائم به قاب متصل شوند، نمی‌توان از این استاندارد استفاده کرد.
  • ایزو ۱۱۴۸۹ – تعیین پلاتین در آلیاژهای جواهرات پلاتین
  • این استاندارد یک روش وزن‌سنجی را برای تعیین میزان پلاتین در آلیاژهای جواهرات پلاتین تعیین می‌کند. این روش به طور خاص برای آلیاژهای پلاتین که شامل پالادیوم، ایریدیم، رودیم، مس، کبالت، طلا، روتنیم، گالیم هستند، استفاده می‌شود.
  • استاندارد ایزو ۸۶۵۴: رنگ آلیاژهای طلا
  • این استاندارد در صنایع ساخت و فروش محصولات ساخته شده از آلیاژ طلا یا پوشش‌داده شده با آن استفاده می‌شود. رنگ سطح محصول یک ویژگی مهم است و استاندارد ایزو ۸۶۵۴ به خریدار امکان می‌دهد تا خواسته‌های خود را با دقت مشخص کند. همچنین، تعداد محدودی از رنگ‌های آلیاژ طلا و روش اندازه‌گیری آن‌ها را مشخص می‌کند.
  • استاندارد ایزو ۲۳۳۴۵: تایید ظرافت فلزات گران‌بها توسط ED-XRF
  • این استاندارد ویژه طلا و جواهرات، یک روش غیرمخرب برای تأیید ظرافت جواهرات تمام شده و نیمه‌تمام را توصیف می‌کند. این روش از فلورسانس پرتو ایکس پراکنده انرژی (ED-XRF) استفاده می‌کند.
  • روش‌های متعددی برای تعیین ظرافت آلیاژهای فلزات گران‌بها وجود دارد. با این حال، همه این روش‌ها نیازمند تخریب نمونه و زمان طولانی برای تجزیه و تحلیل هستند. اما روش ایزو ۲۳۳۴۵ یک جایگزین غیرمخرب را پیشنهاد می‌دهد.
  • ایزو ۲۴۰۱۶ – درجه‌بندی الماس جلا
  • استفاده از این استاندارد در جهت تعیین قوانینی با دقت و صحت بیشتر در خصوص جرم، رنگ، شفافیت و برش الماس‌های صیقلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازمان‌های الماس بین‌المللی توافق کرده‌اند که از این استاندارد حمایت کنند تا به منظور قبول و نام‌گذاری منحصربه‌فرد الماس‌ها استفاده شود.
  • ایزو ۱۸۳۲۳ – اعتماد مصرف‌کننده به صنعت الماس
  • دسترسی راحت‌تر به الماس مصنوعی می‌تواند منجر به سردرگمی مصرف‌کنندگان درباره نوع محصولی که خریداری می‌کنند شود. با توجه به اینکه در حال حاضر الماس‌های مصنوعی در جواهرات استفاده می‌شوند، بنابراین به نفع بازار و مصرف‌کنندگان است که بتوانند به طور آگاهانه تصمیم‌گیری کنند.
  • ایزو ۱۸۳۲۳ به طور خاص طراحی شده است تا مصرف‌کننده به راحتی آن را درک کند و با رعایت دستورالعمل‌های واضح و دقیق درباره نام‌گذاری پذیرفته شده، از سردرگمی جلوگیری شود.
  • ایزو ۲۴۰۱۸ – مشخصات شمش طلای ۱ کیلوگرمی
  • این استاندارد ویژه طلا و جواهرات، مجموعه‌ای از مشخصات را ارائه می‌دهد که می‌توان از آن‌ها به عنوان مرجعی برای مبادلات و بازارهای صنعتی استفاده کرد. ایزو ۲۴۰۱۸ روش‌های آزمایش، بازرسی، علامت‌گذاری، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی، گواهی کیفیت و اطلاعات سفارش یک کیلوگرم شمش طلا را مشخص می‌کند.
استانداردهای-ایزو-ویژه-طلا-و-جواهرات-2

استانداردهای عمومی ویژه طلا و جواهرات

براساس آمارهای اخیر، سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) بیش از ۲۲۰۸۸ استاندارد را منتشر کرده است و این تعداد به روز به روز در حال افزایش است. در ادامه، استانداردهایی که بررسی می‌کنیم را در دسته ایزو ویژه طلا و جواهرات قرار نمی‌دهیم؛ بلکه به آن‌ها استانداردهای عمومی می‌گوییم و آن‌ها را به گونه‌ای تدوین کرده‌اند که تمام حوزه‌ها و صنایع مربوطه قادر به استفاده از آن‌ها باشند.

ایزو ۹۰۰۱ – سیستم مدیریت کیفیت

این استاندارد (ایزو ۹۰۰۱) به مباحث کیفیت به صورت کلی و جامع، نه به صورت جزئی و فنی، می‌پردازد. این ویژگی باعث شده است که این استاندارد به عنوان محبوب‌ترین سیستم و استاندارد مدیریت کیفیت در سطح جهان، برای تمام سازمان‌ها شناخته شود.

ایزو ۱۴۰۰۱ – سیستم مدیریت محیط زیست

این استاندارد (ایزو ۱۴۰۰۱) چارچوبی را برای تدوین سیاست‌ها و ایجاد تغییرات فرایندی در جهت بهبود عملکرد محیط زیست ارائه می‌دهد. بدون توجه به صنعت مورد نظر، مدیریت محیط زیست باید به عنوان اولویت اصلی کسب‌وکار مورد توجه قرار گیرد. این گواهینامه، علاوه بر حفظ جنبه‌های زیست محیطی، کنترل بهتری بر هزینه‌ها و بهبود شهرت سازمان را ارائه می‌دهد.

استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱: سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

این استاندارد (ایزو ۴۵۰۰۱) برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. بنگاه‌های اقتصادی، به ویژه پیمانکاران و واحدهای صنعتی، با استقبال قوی از آن به عنوان یک ابزار توسعه یافته و کارآمد برای کاهش و پیشگیری از حوادث شغلی روبرو شدند. این استاندارد شامل الزامات و دستورالعمل‌هایی است که با ایجاد یک چارچوب برای بهبود ایمنی کارکنان و کاهش خطرات در محیط کار، در سراسر جهان اقداماتی را ارائه می‌دهد.

استانداردهای-ایزو-ویژه-طلا-و-جواهرات-2

استاندارد ایزو ۲۷۰۰۱: سیستم مدیریت امنیت اطلاعات

این استاندارد (ایزو ۲۷۰۰۱) از یکپارچگی و دسترس‌پذیری اطلاعات با استفاده از فرایند مدیریت مخاطرات، محافظت می‌کند و به علاقه‌مندان اطمینان می‌دهد که مخاطرات به طور کافی مدیریت می‌شوند.

اهمیت داشتن سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را به عنوان یک جزء یکپارچه از فرایندهای سازمان باید در نظر بگیرید. همچنین در طراحی فرایندهای سازمان‌های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات را در نظر داشته باشید و کنترل آن را اجرا کنید. پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات باید متناسب با نیازهای سازمان انجام شود.

جمع‌بندی

باید استانداردهای بین‌المللی ایزو را به عنوان ستون اصلی تجارت و جامعه در نظر بگیریم. دریافت گواهینامه ایزو به تضمین امنیت و کیفیت محصولات و به تبع آن، تسهیل تجارت بین‌المللی کمک می‌کند. رعایت استانداردهای بین‌المللی ایزو موجب می‌شود که مطمئن شوید محصولات به طور ایمن، قابل اعتماد و مطابق با محیط زیست تولید می‌شوند.

این استانداردها را به عنوان ابزارهای راهبردی و دستورالعمل‌هایی در مقابله با چالش‌های جدی در تجارت مدرن مورد استفاده قرار می‌دهیم. این مسئله بهبود کارآیی فعالیت‌های تجاری را تضمین می‌کند و به افزایش بهره‌وری و دستیابی به بازارهای جدید کمک می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا