ایزو ۳۰۴۰۸ (ISO 30408) ویژه مدیریت منابع انسانی

ایزو ۳۰۴۰۸ یک استاندارد مرتبط با مدیریت منابع انسانی است که هدف آن ایجاد یک سیستم حکمرانی انسانی مؤثر است که به بهترین نحو ممکن به نیازهای سازمانی و عملیاتی پاسخ دهد و ریسک‌های مرتبط با منابع انسانی را پیش‌بینی کند. این استاندارد همچنین به ارتقاء فرهنگ شرکتی سازمان به منظور توسعه ارزش‌های آن کمک می‌کند.

ایزو ۳۰۴۰۸ (ISO 30408) ویژه مدیریت منابع انسانی

در واقع، ایزو ۳۰۴۰۸ دستورالعمل‌هایی را برای بهبود مستمر حاکمیت انسانی در سازمان‌ها ارائه می‌دهد. این حاکمیت به عنوان یک سیستم اصطلاحاً به‌کار می‌رود که سازمان‌ها را هدایت و کنترل می‌کند و شامل قوانین سیستمی، فرایندها و رفتارها است. برای دستیابی به اثربخشی، سیستم حکمرانی باید تمام جنبه‌ها و ابعاد سازمان را در نظر بگیرد و از آنها بهره‌برداری کند.

در این استاندارد، نقش نیروی انسانی به‌عنوان قلب هر سازمانی تأکید می‌شود. به‌وضوح آمده است که برای رسیدن به موفقیت پایدار درازمدت، ضروری است که همه ذی‌نفعان، یعنی افراد و گروه‌های مختلف مرتبط با سازمان، در سیستم حاکمیت مدنظر قرار گیرند.

در انتها، اصطلاح حکومت انسانی به سیستمی اشاره دارد که در آن سازمان با در نظر گرفتن نیازها و عوامل انسانی، تصمیم‌گیری و هدایت می‌شود. با توجه به اهمیت انسان‌محوری در این سیستم، به آن حکومت انسانی گفته می‌شود.

نگاه کلی به استاندارد ISO 30408

استاندارد ایزو ۳۰۴۰۸ با تأکید بر اهمیت اعتماد به ذی‌نفعان حال و آینده، به پایداری بلندمدت سازمان کمک می‌کند و با ایجاد سازمان‌های مسئول و پاسخگو با مدیریت خوب و مبتنی بر ارزش‌ها، به تصمیم‌گیری استراتژیک کمک می‌کند. ذی‌نفعان در اینجا شامل کارکنان، سرمایه‌گذاران، سهامداران، مشتریان و سایر طرف‌های ذی‌نفع می‌شوند.

حکمرانی انسانی به‌خصوص به سیستم‌هایی گفته می‌شود که افراد در یک سازمان را هدایت و مسئولیت‌پذیر می‌کند. مدیریت افراد به اندازه مدیریت دارایی‌های فیزیکی یا مالی اهمیت دارد و انجام این کار در ارتقای رفتار مناسب سازمان تأثیرگذار است. با درنظرگرفتن عوامل انسانی و اجتماعی در فرایند تصمیم‌گیری، نظام حکمرانی انسانی نتایج مثبتی را به‌همراه خواهد داشت.

مزایای استاندارد ایزو ۳۰۴۰۸

با تطبیق شیوه‌های کارآمد حکمرانی انسانی با برنامه‌ریزی استراتژیک، سازمان می‌تواند به دستاوردهای مهمی دست یابد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پاسخ‌گویی به نیازهای سازمانی، نظارتی و عملیاتی
  2. پیش‌بینی و مدیریت ریسک‌های منابع انسانی
  3. اطمینان از مدیریت هزینه‌های مرتبط و اندازه‌گیری ارزش چنین سرمایه‌گذاری‌هایی
  4. ایجاد یک فرهنگ سازمانی که ارزش‌های سازمانی را بازنمایی کند
  5. تقویت مدیریت، ارتباطات مؤثر و همکاری بین همه ذی‌نفعان
  6. بهینه‌سازی عملکرد کلی سازمان

اهداف استاندارد ایزو ۳۰۴۰۸

هدف اصلی این استاندارد ارائه دستورالعمل‌هایی به سازمان‌ها برای ایجاد سیستم حکمرانی انسانی و هماهنگ‌سازی آن با نیازهای سازمان است.

این استاندارد دستورالعمل‌هایی را برای هماهنگ‌سازی روابط، نقش‌ها و مسئولیت‌ها در سیستم‌های حکمرانی انسانی فراهم می‌کند و مشخص می‌کند که این سیستم‌ها اساسی برای هدایت رفتار در یک سازمان هستند. با رعایت این استاندارد، سازمان‌ها می‌توانند به‌خوبی منافع ذی‌نفعان خود را به‌حساب آورده و بر روی مسیر موفقیت و پیشرفت پایدار قرار گیرند.

ایزو ۳۰۴۰۸ (ISO 30408) ویژه مدیریت منابع انسانی

ایزو ۳۰۴۰۸: رهنمودهای بهترین حکمرانی انسانی

ایزو ۳۰۴۰۸ استانداردی است که برای بهبود و بهره‌وری مستمر حاکمیت انسانی در سازمان‌ها، راهنمایی‌ها، فرآیندها و شیوه‌های مؤثری را ارائه می‌دهد. این استاندارد برای سازمان‌ها در هر اندازه و نوع، از دولتی تا خصوصی، انتفاعی یا غیرانتفاعی، مناسب است ولی به اتحادیه‌های کارگری یا سازمان‌های نمایندگی توجه نمی‌کند.

این استاندارد اولین مجموعه‌ای از استانداردهای مرتبط با منابع انسانی را تعریف کرده است. هدف این چهار استاندارد این است که با بهبود فرآیندهای استخدام و بهره‌وری منابع انسانی، به پیشرفت کسب‌وکار کمک کنند. این چهار استاندارد شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. رهنمودهای حاکمیت انسانی (ISO 30408)
۲. دستورالعمل‌های استخدام (ISO 30405)
۳. برنامه‌ریزی نیروی کار (ISO 30409)
۴. اصطلاحات (ISO 30400)

به‌طور خلاصه، استاندارد ایزو ۳۰۴۰۸ به عنوان بخشی از چهار استاندارد بین‌المللی منابع انسانی (HR) مطالبی را ارائه می‌دهد که به بخش‌های منابع انسانی در بهبود عملکرد خود و سازمان‌هایشان کمک می‌کند. این استاندارد در بهبود و بهره‌وری حاکمیت انسانی در سازمان‌ها نقش حیاتی دارد.

چارچوب استاندارد حاکمیت منابع انسانی

چارچوب استاندارد ایزو ۳۰۴۰۸ شامل مجموعه‌ای از فرایندها و عملکردهاست که یک سازمان از آن‌ها برای تعیین نقش‌ها، اختیارات، مسئولیت‌ها، تصمیم‌گیری و در نهایت پاسخگویی به همه کارکنان و مدیریت استفاده می‌کند تا به نفع ذی‌نفعان خود عمل کند.

این دستورالعمل همچنین به شیوه‌ای که همکاری بین همه ذی‌نفعان تقویت می‌شود، ریسک‌های منابع انسانی پیش‌بینی و مدیریت می‌شود، و فرهنگ شرکتی با ارزش‌های سازمانی همخوانی دارد، توجه دارد.

ایزو ۳۰۴۰۸ (ISO 30408) ویژه مدیریت منابع انسانی

ارتباط مدیریت منابع انسانی با استانداردهای ایزو

هر یک از استانداردها به‌منظور محک زدن رویه‌های سازمان در حوزه‌های حیاتی و ارائه دستورالعمل‌های روشن برای بهترین شیوه‌ها طراحی شده‌اند. این استانداردها راهی عالی و نسبتاً آسان را برای انجام تجزیه‌وتحلیل شکافها و ایجاد رویکردهای بهتر در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا