شرکت خرد: تعریف، انواع، مثال

تعریف شرکت خرد چیست؟. قانون شرکت‌ها، 2013 («قانون») مفهوم شرکت‌های کوچک را برای ایجاد مزیت‌هایی برای کسب‌وکارهای کوچک که به عنوان شرکت‌های محدود خصوصی فعالیت می‌کنند، معرفی کرد. شرکت های کوچک در مقایسه با شرکت های معمولی درآمد سالانه کمتری دارند. در کشور در حال توسعه ای مانند ایران، شرکت های کوچک نقش مهمی در ایجاد سود و افزایش اشتغال دارند. بنابراین، آنها ستون فقرات اقتصاد هستند.

شرکت خرد

اصطلاح شرکت خرد که به عنوان کسب و کار کوچک نیز شناخته می شود، به یک تجارت کوچک اشاره دارد که افراد کمی را استخدام می کند. یک شرکت خرد معمولاً با کمتر از 10 نفر کار می کند و با سرمایه اندکی که از یک بانک یا سازمان دیگر تأمین می شود راه اندازی می شود. اکثر شرکت های خرد در ارائه کالاها یا خدمات برای مناطق محلی خود تخصص دارند.

ایزو 17060 ویژه ارزیابی انطباق چیست

نکات کلیدی در مورد شرکت خرد

  • شرکت‌های خرد، کسب‌وکارهای کوچکی هستند که اغلب با وام‌های راه‌اندازی متوسط تأمین مالی می‌شوند.
  • آنها از طریق اعتبار خرد تأمین می شوند، نوعی اعتبار در دسترس افرادی که فاقد وثیقه، سابقه اعتباری یا سابقه اشتغال هستند.
  • اعتبارات خرد به بهبود کیفیت زندگی مردم در کشورهای در حال توسعه کمک کرده است و به طور کلی محصول یا خدمات مورد نیاز جوامع خود را ارائه می دهد.
  • ایده تامین مالی خرد و شرکت های خرد توسط محمد یونس، بنیانگذار بانک گرامین در بنگلادش ایجاد شد.

آشنایی با شرکت های خرد

شرکت‌های خرد، کسب‌وکارهای کوچکی هستند که از طریق اعتبارات خرد تأمین مالی می‌شوند، وام کوچکی که در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که هیچ وثیقه، سابقه اعتباری، پس‌انداز یا سابقه اشتغال ندارند. وام های متوسط اغلب برای شروع یک تجارت کوچک محلی کافی است.

این کسب‌وکارها هدفی حیاتی در بهبود کیفیت زندگی مردم کشورهای در حال توسعه دارند و عموماً محصول یا خدماتی را در جوامع خود ارائه می‌کنند. شرکت‌های خرد نه تنها به بهبود کیفیت زندگی صاحبان مشاغل کمک می‌کنند، بلکه به اقتصاد محلی نیز ارزش می‌بخشند. آنها می توانند قدرت خرید را افزایش دهند، درآمد را بهبود بخشند و شغل ایجاد کنند.

تامین مالی خرد با وام دادن مقادیر کمی از سرمایه به این مشاغل به دنبال کمک به شرکت های خرد است. این به افراد یا خانواده هایی با درآمد متوسط، کم یا بدون درآمد اجازه می دهد تا کسب و کار خود را راه اندازی کنند، درآمد کسب کنند و به جوامع خود کمک کنند.

بسیاری از بانک‌ها وام‌های خرد به نیازمندان می‌دهند، اما بسیاری از آنها توسط سازمان‌های غیرانتفاعی که به طور خاص به شرکت‌های خرد ارائه می‌شوند، ارائه می‌شوند. مانند وام های معمولی، بازپرداخت با بهره لازم است.

ایده شرکت های خرد و تامین مالی خرد در اواخر دهه 1970 در بنگلادش به عنوان راهی برای ارائه راهی برای حمایت مالی و اقتصادی خود و خانواده هایشان در بنگلادش ایجاد شد. محمد یونس در سال 1976 بانک گرامین را برای تأمین مالی وام های خرد به افراد فقیر – که بسیاری از آنها زن بودند – ایجاد کرد.

از آن زمان، تعدادی از سازمان‌ها برنامه‌های شرکت‌های خرد را توسعه داده‌اند که بسیاری از آنها به مردم کشورهای در حال توسعه خدمات می‌دهند.

ملاحظات خاص

از آنجایی که شرکت‌های خرد کوچک هستند، پیش‌فرض این است که تا زمانی که یک استراتژی تهاجمی در نظر گرفته نشود، رشد نخواهند کرد. به عنوان مثال، یک فروشنده ممکن است گاری را برای ساخت و فروش ژیروسکوپ در گوشه های شلوغ خیابان راه اندازی کند. مگر اینکه فروشنده منابع لازم برای استخدام افراد دیگری را داشته باشد که می توانند به طور مداوم همان کار را انجام دهند – و دارایی برای به دست آوردن چرخ دستی های بیشتر – گسترش تجارت به روشی که یک فرنچایز فست فود انجام می دهد چالش برانگیز است.

از آنجایی که دامنه عملیات بسیار متمرکز است، کسب و کارتجزیه و تحلیل کسب و کار (business analytics) چیست؟ ممکن است نتواند رشد کند. با توجه به اندازه و منابع، شرکت‌های خرد همچنین می‌توانند در دسترسی به مشاوران مالی و تخصص که به آنها در مدیریت بهتر کسب‌وکارشان کمک می‌کند، محدود شوند. در حالی که آنها می توانند فعالیت کنند و درآمد خود و کارکنان را تامین کنند، ممکن است نقدینگی لازم برای توسعه را نداشته باشند.

راه هایی وجود دارد که شرکت های خرد می توانند به کسب و کارهای کوچک و حتی شرکت های بزرگتر تبدیل شوند. اگر آنها بتوانند منابع مالی را تضمین کنند، یک رویکرد این است که چندین کسب و کار قابل مقایسه را به دست آورند و سپس آنها را در یک نهاد بزرگتر ترکیب کنند که در چندین حوزه مجزا فعالیت می کند. این ممکن است مستلزم خرید رقبایی باشد که مدعی قلمرو متفاوتی در بازار هستند.

مراحل دریافت گواهینامه تعیین صلاحیت و رتبه بندی شرکت های خدماتی چگونه است؟, شرح در تصویر

انواع شرکت های خرد

در حالی که به صورت جداگانه از نظر اندازه و دامنه کوچک هستند، اما شرکت‌های خرد می‌توانند در مجموع بخش قابل توجهی از اقتصاد و اشتغال را نمایندگی کنند. انواع کسب‌وکارهایی که شرکت‌های خرد محسوب می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • شرکت های چمن کاری و محوطه سازی
  • فروشندگان خیابانی
  • نجاران
  • لوله کش ها
  • مکانیک مستقل
  • اپراتورهای ماشین آلات
  • کفاشی
  • کشاورزان کوچک

صاحبان نانوایی ها و تهیه کنندگان غذا ممکن است به عنوان خیاطان، خشکشویی ها و خیاطان به عنوان شرکت های خرد در نظر گرفته شوند.

انتقاد از شرکت های خرد

افرادی که از شرکت‌های خرد و اعتبارات خرد حمایت می‌کنند می‌گویند این فرصت‌ها به مردم کمک می‌کند از فقر فرار کنند و فرصت‌های شغلی مناسب و درآمدی منظم را برای آنها فراهم می‌کنند.

اما منتقدان چیز دیگری می گویند. آنها ادعا می کنند که مفهوم شرکت های خرد ممکن است مردم را مجبور به بدهی کند. وام ها همراه با بهره هستند – نرخ ها اغلب بالا هستند زیرا گیرندگان ممکن است وثیقه یا سابقه اعتباری نداشته باشند – که به این معنی است که پرداخت آنها ممکن است طولانی تر شود.

برخی از گیرندگان حتی ممکن است از وجوه پیشبرد شده برای اهدافی غیر از راه اندازی کسب و کار خود استفاده کنند. منتقدان شرکت‌های خرد می‌گویند که نرخ‌های بهره بالا ممکن است مردم را وارد چرخه بدهی کند که ممکن است نتوانند از آن فرار کنند.

نمونه ای از شرکت های کوچک

یک زن در یک کشور در حال توسعه ممکن است از اعتبار خرد برای گرفتن وام استفاده کند و از درآمد آن برای خرید چرخ خیاطی استفاده کند. او می‌تواند از این دستگاه برای تأسیس یک شرکت خرد که در خیاطی تخصص دارد، استفاده کند. زن درآمد خود را افزایش می داد و با ارائه خدمات به جامعه خود کمک می کرد.

سوالات متداول

تعریف شرکت خرد چیست؟

قانون شرکت‌ها، 2013 («قانون») مفهوم شرکت‌های کوچک را برای ایجاد مزیت‌هایی برای کسب‌وکارهای کوچک که به عنوان شرکت‌های محدود خصوصی فعالیت می‌کنند، معرفی کرد. شرکت های کوچک در مقایسه با شرکت های معمولی درآمد سالانه کمتری دارند. در کشور در حال توسعه ای مانند ایران، شرکت های کوچک نقش مهمی در ایجاد سود و افزایش اشتغال دارند. بنابراین، آنها ستون فقرات اقتصاد هستند.

انواع شرکت های خرد کدامند؟

شرکت های چمن کاری و محوطه سازی
فروشندگان خیابانی
نجاران
لوله کش ها
مکانیک مستقل
اپراتورهای ماشین آلات
کفاشی
کشاورزان کوچک

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا