مبارزه با فساد

سازمان‌ ها باید بتوانند برنامه‌ ها و سیستم‌ هایی را بگنجانند که در آن کارکنان آن‌ ها احساس راحتی کنند تا فساد یا رشوه‌ دهی را به شیوه‌ ای ناشناس گزارش کنند. در این مقاله به مبارزه با فساد خواهیم پرداخت.

مبارزه با فساد

فساد چیست؟

فساد طبق تعریف، سوء استفاده از قدرت محول شده برای منافع شخصی است. امروزه فساد یک موضوع بسیار مهم است و تهدیدی قابل توجه برای ثبات و امنیت مالی است. درصد بالایی از فساد می تواند منجر به نارضایتی مردم از نهادهای ملی شود.

پرداختن به فساد از آنجا شروع می شود که همه کشورها در رابطه با تعهد به برداشتن گام های موثر و عملی در جهت پیشگیری از فساد در داخل کشور خود، دیدگاه یکسان یا دیدگاه مشترک دارند.

از این رو، مبارزه با فساد یکی از نکات کلیدی در ایجاد اعتماد و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است.

ایران گواه دوره های آموزشی ISO 37001 را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا به طور موثر رشوه خواری را شناسایی، پیشگیری و پاسخ دهید. اجرای یک سیستم مدیریت ضد رشوه بر اساس ISO 37001 می تواند تعهد سازمان را به برخورد موثر با رشوه نشان دهد.

با این حال، الزامات استاندارد عمومی است و هر سازمان آزادی خاص خود را برای پیاده سازی ABMS (سیستم مدیریت ضد رشوه) بر اساس نیازهای خود دارد.

گزارش فساد و رشوه

9 دستورالعمل ضروری رسانه های اجتماعی برای کارمندان

سازمان‌ها باید بتوانند برنامه‌ ها و سیستم‌ هایی را بگنجانند که در آن کارمندان آن‌ ها احساس راحتی می‌کنند تا فساد یا رشوه‌ دهی را به شیوه‌ ای ناشناس گزارش کنند.

مسئولین چنین برنامه هایی باید اطمینان حاصل کنند که کارمندان هنگام گزارش هر موضوعی احساس راحتی می کنند تا بدانند صدای آنها شنیده می شود اما در عین حال با هیچ عواقبی برای گزارش تخلف مواجه نخواهند شد.

فساد باید گزارش شود نه فقط به این دلیل که یک تعهد است، بلکه به این دلیل که به نفع همه و کار درست است.

آموزش ISO 37002 ارائه شده توسط ایران گواه دستورالعمل هایی را برای ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت افشاگر ارائه می دهد.

این استاندارد رهنمودهای اصلی را در مورد فرآیند دریافت گزارش برای تخلفات، ارزیابی و رسیدگی به این گزارش ها و نتیجه گیری پرونده ارائه می دهد.

کنترل فساد سازمانی چه مزایایی برای شرکت ها دارد؟

وقتی فساد کنترل می شود:

  • ثبات همراه با حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون تقویت می شود.
  • رشد اقتصادی در بازارهای خارجی ترویج می شود.
  • کسانی که درگیر ترور، جنایات مبادله ای و تجارت غیرقانونی هستند، کار سخت تری دارند.

علاوه بر این، مدیریت ارشد باید اطمینان حاصل کند که وقتی یک کارمند یک نگرانی را گزارش می‌کند، جدی گرفته می‌شود و به نگرانی‌ های کارکنان اهمیت داده می‌شود. مدیریت ارشد همچنین باید اطمینان حاصل کند که تا حد امکان اطلاعات بیشتری را از فردی که تخلف را گزارش می دهد دریافت می کند و چنین اطلاعاتی را در مکانی امن نگهداری می کند. علاوه بر این، مدیریت ارشد باید چنین شبهاتی را به مرجع مربوطه گزارش کند و با شخص دیگری در میان نگذارد.

از طرف دیگر در صورت وجود هرگونه شک و شبهه، کارمند باید قبل از گزارش دادن به مدیر خط، تمام اطلاعات را یادداشت کرده و تا حد امکان اطلاعات جمع آوری کند و همان شخص نباید موضوع را بیشتر با کارمند دیگری در میان بگذارد.

راه های مبارزه با فساد در سازمان چیست؟

بازاریابی قرابتی affinity marketing

برخی از راه هایی که می توان برای مبارزه با فساد استفاده کرد عبارتند از:

  • مبارزه با فساد از طریق به روز رسانی سیاست‌ها و رویه‌های ضد رشوه – کارمندان باید بر اساس سیاست‌ های هدایا و مهمان‌ نوازی، بفهمند چه چیزی پذیرفته است و چه چیزی نیست. بنابراین، سازمان ها باید بتوانند به طور مستمر سیاست های ضد رشوه خواری را در صورت ایجاد هرگونه تغییر در این سیاست ها به روز کنند.
  • مبارزه با فساد از طریق ایجاد فرهنگ مبارزه با رشوه – باید فرهنگ مبارزه با رشوه و فساد در محیط کار ایجاد شود و این باید از مدیریت عالی و هیئت مدیره شروع شود. همه اعم از صاحب کسب و کار، مدیران و معاونان باید این پیام روشن را برسانند که رشوه و فساد در سازمان پذیرفته نخواهد شد و این گونه اعمال مجازات خواهد شد.
  • مبارزه با فساد از طریق گزارش فوری نگرانی های مربوط به رشوه خواری – برای سازمان مهم است که به کارکنان خود اطلاع دهد که می توانند در هر زمان اعمال رشوه یا فساد را گزارش کنند. آنها باید آگاه باشند که آزادند با مدیریت ارشد صحبت کنند و تخلفات را گزارش کنند.
  • مبارزه با فساد از طریق حصول اطمینان از اینکه هدایا و مهمان نوازی با معیارهای سازمان مطابقت دارند – در صورتی که کارکنان هدیه ای از مشتری خود دریافت می کنند، باید اطمینان حاصل شود که چنین هدیه ای دارای هدف تجاری قانونی، متناسب و شفاف است (بر اساس دستورالعمل هدیه و مهمان نوازی شرکت).
  • مبارزه با فساد از طریق تهیه آموزش معنی دار ضد رشوه – برای افزایش آگاهی در میان کارکنان و سازمان خود، مطمئن شوید که آموزشی تهیه کنید که اطلاعات ارزشمندی را در مورد راه هایی که به آنها در جلوگیری از رشوه در محل کار کمک می کند، ارائه دهد. کارکنان نیازی به درک جزئیات اقدامات رشوه خواری تعیین شده توسط سازمان ندارند. درعوض، آنها باید تأثیر رشوه بر همه انسان ها و مسئولیت های آنها را برای عمل به شیوه درست درک کنند.

طرح های صدور گواهینامه ISO 37001 بیشتر در مورد سیستم مدیریت ضد رشوه و الزامات آن با راهنمایی برای استفاده ارائه می دهد (1).

اگر مایلید در مورد گواهینامه ها و آموزش های ارائه شده توسط ایران گواه در رابطه با طرح ISO 37001 بیشتر بدانید، با ما در info@irangovah.com تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا