مدیریت ریسک در حفاظت از داده ها

مدیریت ریسک ارزشمند است و به سازمان‌ ها کمک می‌کند تا از الزامات حفظ حریم خصوصی و داده‌ ها پیروی کنند. همچنین عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد، مانند احتمال اینکه پردازش داده‌ های پیشنهادی ممکن است باعث آسیب فردی به افراد سازمان یا خارج از آن شود، و اقداماتی که سازمان باید برای کاهش چنین خطرات احتمالی انجام دهد.

مدیریت ریسک در حفاظت از داده ها

مدیریت ریسک در حفاظت از داده ها به معنای اجرای چارچوب های مدیریت ریسک یا روش هایی است که به سازمان ها کمک می کند تا داده های پردازش شده را بهتر مدیریت کنند. در زمینه حفاظت از داده ها، هدف مدیریت ریسک حذف کامل خطرات نیست. بلکه شناسایی هر چه بیشتر پاسخ های متناسب، کاهش ریسک های فعلی و شناسایی سایر ریسک های باقی مانده و گزینه های مدیریت آنها است.

به دلیل مشکل دسترسی و کنترل داده های شخصی، بسیاری از سازمان ها با خطراتی مواجه هستند که آنها را به هزینه های قابل توجهی از جمله جریمه ها و هزینه های قانونی یا حتی از دست دادن شهرت می رساند.

به این ترتیب، برای سازمان‌ ها ضروری است که ابزارهای مدیریت ریسک حفاظت از داده‌ ها را با سایر رویکردها و روش‌ های مدیریت ریسک که قبلاً در سازمان پیاده‌ سازی شده‌ اند، ادغام کنند. به این ترتیب، سازمان هزینه ابزارهای مدیریت ریسک حفاظت از داده ها را کاهش می دهد، کارایی را افزایش می دهد و به طور ماهرانه از روش های توسعه یافته استفاده می کند.

سه مرحله مدیریت ریسک در حفاظت از داده ها چیست؟

به منظور ارتباط نقش مدیریت ریسک در حفاظت از داده ها، سه مرحله وجود دارد که می توان در نظر گرفت:

  • شناسایی و ارزیابی اثرات منفی و آسیب هایی که می تواند در پردازش داده ها ایجاد شود
  • یافتن راه هایی برای کاهش چنین آسیب هایی
  • مدیریت ریسک های باقی مانده

همچنین، ایران گواه دوره های آموزشی مدیریت ریسک امنیت اطلاعات ISO/IEC 27005 را ارائه می دهد که دستورالعمل هایی را برای توسعه رویکرد مدیریت ریسک امنیت اطلاعات ارائه می دهد. ISO/IEC 27005 به شما اجازه می دهد تا دانش و مهارت های لازم را برای شروع اجرای یک فرآیند مدیریت ریسک امنیت اطلاعات مناسب کسب کنید.

اهمیت مدیریت ریسک در حفاظت از داده ها

مدیریت ریسک یکپارچه

مدیریت ریسک ارزشمند است و به سازمان‌ ها کمک می‌کند تا از الزامات حفظ حریم خصوصی و داده‌ ها پیروی کنند. همچنین عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد، مانند احتمال اینکه پردازش داده‌ های پیشنهادی ممکن است باعث آسیب فردی به افراد سازمان یا خارج از آن شود، و اقداماتی که سازمان باید برای کاهش چنین خطرات احتمالی انجام دهد. از این رو، تأثیرات منفی چنین اقداماتی و همچنین مزایای آنها را نیز در نظر می گیرد.

حریم خصوصی داده ها به عنوان یک حق اساسی تلقی می شود، در نتیجه، باید از تمام اقدامات مضر در هر زمان و هزینه اجتناب شود. مدیریت ریسک نقش مهمی در حفاظت از داده ها ایفا می کند، زیرا ابزاری کلیدی برای تنظیم اجرای کلیه قوانین و الزامات حریم خصوصی ضروری و همچنین برای اولویت بندی اقدامات چنین قوانین و فرآیندهایی است.

چرا مدیریت ریسک ارزشمند است؟

مدیریت ریسک ارزشمند است و به سازمان‌ ها کمک می‌کند تا از الزامات حفظ حریم خصوصی و داده‌ها پیروی کنند. همچنین عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد، مانند احتمال اینکه پردازش داده‌ های پیشنهادی ممکن است باعث آسیب فردی به افراد سازمان یا خارج از آن شود، و اقداماتی که سازمان باید برای کاهش چنین خطرات احتمالی انجام دهد. از این رو، تأثیرات منفی چنین اقداماتی و همچنین مزایای آنها را نیز در نظر می گیرد.

چگونه ریسک های داده را مدیریت کنیم؟

برای اینکه سازمان‌ ها فعالیت‌ های پردازش داده‌ ها را تحت کنترل داشته باشند، باید بتوانند تعریف کنند که چه داده‌ هایی را پردازش می‌ کنند، این داده‌ ها در کجا قرار دارند، چه کسی به چنین داده‌ هایی دسترسی دارد و با تمام قوانین مربوط به حفاظت از داده‌ ها مطابقت دارد. به این ترتیب سازمان می تواند از همه خطرات احتمالی جلوتر باشد و موقعیت های ناخوشایند را بهتر مدیریت کند.

از آنجایی که بسیاری از حملات ممکن است از تهدیدات داخلی ناشی شوند، سازمان باید بتواند کنترل های مناسب را در مورد دسترسی مبتنی بر نقش همه کارکنان خود اعمال کند. امروزه ابزارهای متعددی وجود دارد که به سازمان‌ ها کمک می‌کند تا داده‌ های خود را طبقه‌ بندی کنند، مکان‌ یابی کنند و تعیین کنند که چه کسی باید به چنین داد ه‌هایی دسترسی داشته باشد یا نداشته باشد.

استفاده از نگاشت داده های مناسب راه دیگری برای مدیریت خطراتی است که ممکن است سازمان را تهدید کند، مانند حوادث امنیتی یا نقض داده ها. این به سازمان در انتقال و ادغام داده ها کمک می کند. این یک بخش بسیار ضروری و مهم از فرآیند مدیریت داده است. زمانی که داده ها به درستی مکان یابی یا نقشه برداری نشده باشند، ممکن است با جابجایی مقصد خود خراب شوند.

ISO/IEC 27005 در مورد اجرای بهترین تکنیک های امنیت اطلاعات با پیروی از رویکرد مدیریت ریسک، اطلاعات بیشتری ارائه می دهد (1).

اگر مایلید در مورد گواهینامه ها و آموزش های ارائه شده توسط ایران گواه در رابطه با ISO/IEC 27005 یا هر طرح گواهینامه دیگری بیشتر بدانید، با ما در info@irangovah.com تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا