استاندارد ایزو 17712 چیست؟ – اخذ گواهینامه ایزو 17712

استاندارد ایزو 17712 چیست؟. ISO 17712 «روش‌های یکسانی را برای طبقه‌بندی، پذیرش و برداشتن مهر و موم‌های مکانیکی کانتینرهای باری ایجاد می‌کند. این یک منبع اطلاعاتی واحد در مورد مهر و موم های مکانیکی است که برای ایمن سازی کانتینرهای بار در تجارت بین المللی قابل قبول است.

استاندارد ایزو 17712 چیست؟ - اخذ گواهینامه ایزو 17712

ISO 17712:2013 رویه‌های یکسانی را برای طبقه‌بندی، پذیرش و خروج مهر و موم‌های مکانیکی کانتینرهای باری ایجاد می‌کند. این یک منبع اطلاعاتی واحد در مورد مهر و موم های مکانیکی است که برای ایمن سازی کانتینرهای بار در تجارت بین المللی قابل قبول است.

هدف از مهر و موم مکانیکی، به عنوان بخشی از یک سیستم امنیتی، تعیین اینکه آیا کانتینر باری دستکاری شده است یا خیر، یعنی آیا ورود غیرمجاز به داخل کانتینر از درهای آن صورت گرفته است یا خیر. مهر و موم تنها در صورتی می تواند مؤثر باشد که کاربران مهر و موم را به درستی انتخاب، ذخیره، حسابرسی، اعمال، مستندسازی و توجه به مهرها قبل از استفاده و استفاده کنند.

استاندارد ایزو 17712 – برای مهر و موم های امنیتی

این استاندارد ISO رویه‌های یکسانی را برای طبقه‌بندی، پذیرش و خروج مهر و موم کانتینرهای حمل و نقل مکانیکی مستند می‌کند. استاندارد ایزو 17712 نوع کلاس از استحکام مهر و موم امنیتی را تعریف می کند: “I” برای نشانگر، “S” برای امنیت و “H” برای امنیت بالا، که در آن H بالاترین استحکام را دارد که به عنوان ظرفیت مانع نیز شناخته می شود.

مهر و موم های امنیتی باید توسط یک آزمایشگاه شخص ثالث مستقل آزمایش شوند تا طبقه بندی مهر و موم امنیتی تأیید شود. آزمایشگاه آزمایش باید طبق استاندارد ایزو 17025  برای آزمایش های خاص ISO 17712 معتبر باشد.

استاندارد ISO 17712 ایزو 17712 نیاز به آزمایش مستقل در برابر سه دسته اصلی دارد:

  1. مهر و موم های امنیتی باید برای تعیین قدرت فیزیکی آن آزمایش شوند.
  2. مهر و موم ها باید با ویژگی های نشان دهنده دستکاری طراحی و ساخته شوند که شواهدی از دستکاری ایجاد کند.
  3. فرآیندهای تجاری مربوط به امنیت سازنده باید ممیزی شوند.

استاندارد ISO 17712 ایزو 17712 نیاز به آزمایش مستقل در برابر سه دسته اصلی دارد:

مهر و موم هایی که با این استاندارد بین المللی مطابقت دارند برای سایر کاربردها مانند واگن های ریلی فله یا تریلرهای کامیونی که در عملیات برون مرزی و داخلی استفاده می شوند، مناسب هستند. کاربران و سازمان‌های نظارتی می‌توانند این استاندارد بین‌المللی را برای سایر برنامه‌های کاربردی که مناسب می‌دانند اعمال کنند.

اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد ISO 17712 را می توان در اسناد رسمی ISO یافت.

در مورد “استانداردهای ایزو ویژه حمل و نقل” بیشتر بخوانید.

استاندارد ایزو 17712 – برای مهر و موم های امنیتی

ISO 17712 و مهرهای امنیتی برای کانتینرها

ISO 17712 مجموعه ای از قوانین است که رویه هایی را برای یکسان سازی و طبقه بندی مهر و موم های امنیتی برای نصب بر روی کانتینرهای بار مکانیکی تعیین می کند. انواع مهر و موم هایی را که می توان برای این منظور مورد استفاده قرار داد را مشخص می کند، اما الزامات عمومی اولیه و آزمایش هایی را نیز تعیین می کند که مهر و موم ها باید از آنها عبور کنند تا تحت این استاندارد گواهی شوند.

رعایت این مقررات یک الزام ضروری برای پذیرش مهرهای امنیتی برای حمل و نقل داخلی و بین المللی کالا است.

الزامات عمومی برای مهر و موم مشخص شده توسط استاندارد ایزو 17712 چیست؟

استاندارد ایزو 17712 ایجاب می کند که تمام مهر و موم های امنیتی دارای ویژگی های کلی زیر باشند:

  • مهر و موم های امنیتی باید منحصر به فرد بوده، تقلید آنها دشوار باشد و با اطلاعات مربوطه علامت گذاری شوند.
  • طراحی باید به راحتی بررسی شود و مشخص شود که آیا به درستی از آن استفاده می شود یا کاربرد آن معیوب است. جایی برای شک و تردید نباید گذاشت.
  • مهر و موم پیچ های امنیتی باید حداقل 18 میلی متر قطر داشته باشد.
  • آنها دستگاه های یکبار مصرف هستند: با برداشتن آنها باید مهر و موم ها از بین رفته و غیرقابل استفاده شوند. آنها باید در صورت مصونیت از تعرض، مدرک روشنی نشان دهند.
  • آنها باید آستانه های قدرت مشخص شده توسط استاندارد را برآورده کنند و تمام آزمایش هایی را که در ارگان های معتبر برای آنها ارسال می شود، پشت سر بگذارند.

سه نوع مهر و موم مجاز توسط ISO 17712 چیست؟

استاندارد ایزو 17712 انواع مختلف مهر و موم کانتینرهای محموله تایید شده را تعریف می کند. سه مورد از این موارد وجود دارد:

1. نشان دهنده مهر و موم

مهر و موم های پلاستیکی یا فلزی هستند که پس از نصب به راحتی باز می شوند. به عنوان مهر و موم کانتینر، این نوع در ظروف خالی که باید در فواصل کوتاه جابجا شوند، به عنوان مثال، در همان شهر استفاده می شود. این مهر و موم تضمین می کند که ظرف تمیز و مناسب برای بارگیری است. البته مهرهای امنیتی نشانگر باید دارای علامت نظارتی شامل شماره گذاری و آرم شرکت باشد.

2. مهر و موم های امنیتی

مهر و موم امنیتی با کابل فلزی F-150 قفل کردن این نوع مهر و موم از قبل امنیت بیشتری را به منظور جلوگیری از باز شدن غیرمجاز کانتینرهای بار فراهم می کند. تفاوت این دسته از مهر و موم ها با بعدی این است که امنیت در این مورد محدودتر است. در هر صورت اگر مهر و موم شکسته شده باشد باید در بازرسی مشخص شود. آنها همچنین با اطلاعات عددی و لوگو مشخص شده اند.

3. مهر و موم با امنیت بالا

 مهر Clik-Lok امنیت بالاآنها از مواد بسیار قوی مانند فلز ساخته شده اند یا از کابل فولادی استفاده می کنند. هدف نهایی این نوع مهر و موم ها جلوگیری از هرگونه تلاش برای باز کردن یا دستکاری آنها به هر قیمتی است. علاوه بر این، ابزارهای ویژه پیشرفته برای حذف آن مورد نیاز است. رایج ترین نوع علامت گذاری برای این مهر و موم ها به دلیل مقاومت عالی در برابر تهاجمات محیطی، لیزر است. حرف H (از High Security Seals) طبقه بندی این نوع مهر و موم را مشخص می کند.

تست های مقاومت مکانیکی در ایزو 17712 چیست؟

مهر و موم های امنیتی گواهی شده مطابق با استاندارد باید با آزمایش های خاص در رابطه با مقاومت کششی، برش و ضربه مطابقت داشته باشند. این آزمون ها باید در موسساتی که طبق مقررات معتبر هستند انجام شود. بیایید با جزئیات ببینیم آنها از چه چیزی تشکیل شده اند:

  • مقاومت کششی: استحکام مکانیزم امنیتی را مشخص می کند که باید بیشتر از 1000 کیلوگرم باشد. این شامل کشیدن انتهای آن تا زمانی است که در نهایت از هم جدا شوند.
  • برش: چه در مهر و موم های پیچ امنیتی و چه در آنهایی که کابل های فلزی دارند، قدرت برش باید بیشتر از 340 کیلوگرم باشد.
  • ضربه جانبی: این آزمایش شامل ضربه زدن به مهر و موم پیچ امنیتی به صورت عمود بر تلاش برای شکستن آن است. انعطاف پذیری محور آب بند و توانایی خم شدن آن را آزمایش می کند.
  • ضربه عمودی: در این حالت ضربه ممکن است از هر زاویه ای وارد شود تا زمانی که مهر و موم شکسته شود.

مسئولیت در جابجایی مهر و موم های امنیتی کانتینرها

1. مسئولیت های کاربران مهر امنیتی

کاربر مهر و موم های امنیتی باید بهترین روش های استفاده از مهر و موم ها را همانطور که در مقاله ما توضیح داده شده است، دنبال کند. به طور خلاصه، این موارد شامل الزام به نگه داشتن گزارش دقیق از مهرها (و شکستگی آنها در صورت لزوم)، حفظ مهرها و نظارت بر روند درخواست است. البته همه اینها باید توسط یک فرد مسئول که از طرف شرکت تعیین می شود نظارت شود.

2. مسئولیت های سازنده مهر و موم های امنیتی

با این حال، سازندگان مهر و موم امنیتی باید تعهدات زیر را نیز رعایت کنند:

  • گزارشی از تمام مهر و موم های تولید شده و همچنین شماره گذاری و علامت گذاری برای جلوگیری از تکراری بودن و حفظ اطلاعات در دسترس داشته باشید.
  • اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 17712 نمایید تا فرآیند ساخت با معیارهای استحکام و مواد مشخص شده توسط ISO 17712 مطابقت داشته باشد.
  • یک سرویس سفارشی سازی سازگار داشته باشید.
  • تماس مستقیم با متخصصان برای ارائه راه حل برای هر گونه مسائلی که ممکن است در مورد آب بندی های امنیتی کانتینرها ایجاد شود، داشته باشید.
برای اخذ گواهینامه ایزو 17712 نیاز به چه مستنداتی داریم؟

برای اخذ گواهینامه ایزو 17712 نیاز به چه مستنداتی داریم؟

برای اثبات اینکه سازندگان مهر و موم های امنیتی از استاندارد ایزو 17712 در مورد ساخت مهر و موم برای ظروف پیروی می کنند، باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • ضمیمه A استاندارد ایزو 17712 که تضمین می کند که بهترین عملکرد را رعایت می کند.
  • ارائه گواهینامه ایزو 17712 تجاوز یا انطباق مهر و موم های امنیتی از حداقل مقاومت کششی مندرج در بند شماره 5 (در رده مهر و موم های امنیتی بالا).
  • سندی که آزمایش هایی را که در آزمایشگاه برای اثبات استحکام مکانیکی مهر و موم ها انجام شده است تأیید می کند.
  • نامه انطباق با الزامات مربوط به شواهد دستکاری به منظور جلوگیری از تلاش برای جعل.

علاوه بر این، سازنده باید گواهینامه استاندارد ایزو 9001 را نیز داشته باشد که سیستم مدیریت کیفیت را که در طول فرآیند دنبال می شود تضمین می کند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو 17712 کیست؟

شرکت های بیشماری در شهرهای مختلف همانند سمنان، تهران، اهواز، تبریز، اصفهان، مشهد یا … ایجاد شده اند که ادعا دارند گواهینامه ایزو سیستم مدیریت طبقه‌بندی، پذیرش و برداشتن مهر و موم‌های مکانیکی کانتینرهای باری را بر اساس استاندارد ایزو 17712 صادر می کنند. اما چطور باید این ادعا را ثابت کرد.

آیا شما اطلاعات کاملی در مورد اعتبارسنجی مرجع صدور گواهینامه ایزو دارید. اگر ندارید پیشنهاد می شود مقاله “اخذ گواهینامه ایزو فوری و 100% معتبر” را مطالعه کنید. ما آنجا در مورد سطح اعتباری نهادهای صادر کننده ایزو به طور کامل توضیح داده ایم.

اما به طور کلی مرجع صدور گواهینامه ایزو 17712 باید تحت اعتبار انجمن IAF باشد. پس CB صادر کننده ایزو باید توسط سایت معتبر IAF تایید و قابل پیگیری باشد. برای مشاوره جهت اخذ گواهینامه ایزو 17712 می توانید از مشاوره رایگان ایران گواه بهره مند شوید.

دقت کنید مراجع خصوصی همانند ASCB که ادعا دارند گواهینامه ایزو قابل استعلام با کد رهگیری صادر می کنند ممکن است تحت اعتبار IAF نباشند و گواهی صادر شده فاقد اعتبار بین المللی باشد.

پرسش های متداول

استاندارد ایزو 17712 چیست؟

ISO 17712 «روش‌های یکسانی را برای طبقه‌بندی، پذیرش و برداشتن مهر و موم‌های مکانیکی کانتینرهای باری ایجاد می‌کند. این یک منبع اطلاعاتی واحد در مورد مهر و موم های مکانیکی است که برای ایمن سازی کانتینرهای بار در تجارت بین المللی قابل قبول است. ISO 17712:2013 رویه‌های یکسانی را برای طبقه‌بندی، پذیرش و خروج مهر و موم‌های مکانیکی کانتینرهای باری ایجاد می‌کند. این یک منبع اطلاعاتی واحد در مورد مهر و موم های مکانیکی است که برای ایمن سازی کانتینرهای بار در تجارت بین المللی قابل قبول است.

سه نوع مهر و موم مجاز توسط ISO 17712 چیست؟

1.     نشان دهنده مهر و موم
2.     مهر و موم های امنیتی
3.     مهر و موم با امنیت بالا

تست های مقاومت مکانیکی در ایزو 17712 چیست؟

–         مقاومت کششی: استحکام مکانیزم امنیتی را مشخص می کند که باید بیشتر از 1000 کیلوگرم باشد. این شامل کشیدن انتهای آن تا زمانی است که در نهایت از هم جدا شوند.
–         برش: چه در مهر و موم های پیچ امنیتی و چه در آنهایی که کابل های فلزی دارند، قدرت برش باید بیشتر از 340 کیلوگرم باشد.
–         ضربه جانبی: این آزمایش شامل ضربه زدن به مهر و موم پیچ امنیتی به صورت عمود بر تلاش برای شکستن آن است. انعطاف پذیری محور آب بند و توانایی خم شدن آن را آزمایش می کند.
–         ضربه عمودی: در این حالت ضربه ممکن است از هر زاویه ای وارد شود تا زمانی که مهر و موم شکسته شود.

برای اخذ گواهینامه ایزو 17712 نیاز به چه مستنداتی داریم؟

–         ضمیمه A استاندارد ایزو 17712 که تضمین می کند که بهترین عملکرد را رعایت می کند.
–         ارائه گواهینامه ایزو 17712 تجاوز یا انطباق مهر و موم های امنیتی از حداقل مقاومت کششی مندرج در بند شماره 5 (در رده مهر و موم های امنیتی بالا).
–         سندی که آزمایش هایی را که در آزمایشگاه برای اثبات استحکام مکانیکی مهر و موم ها انجام شده است تأیید می کند.
–         نامه انطباق با الزامات مربوط به شواهد دستکاری به منظور جلوگیری از تلاش برای جعل.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا