افسانه های صدور گواهینامه ISO 9001:2015

دستورالعمل ها و روش های صدور گواهینامه ISO در قدم اول کمی پیچیده به نظر می رسد. زیرا با اصطلاحات و کلماتی نوشته شده اند که ممکن است ما با آنها آشنا نباشیم یا به گونه ای بیان شده اند که درک آنها برای تازه کارها همیشه آسان نباشد. ما متوجه شدیم – دلیلی وجود دارد که چرا شرکت ها دوره های کاملی را به “درک ISO 9001:2015” اختصاص نمی دهند. پس از طریق این مقاله به درک مفهوم استاندارد ایزو 9001 می پردازیم.

افسانه های صدور گواهینامه ISO 9001

در این مقاله به افسانه های صدور گواهینامه ISO 9001:2015 خواهیم پرداخت. گواهینامه ایزو 9001 توسط بسیاری به عنوان یک استاندارد ضروری تلقی می شود که همه سازمان ها باید برای افزایش رضایت مشتری و ارائه اولین محصولات و خدمات با کیفیت انتخاب کنند. پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت تایید شده از طریق چارچوب ISO 9001:2015 به سازمان شما در ایجاد یک سیستم کنترل قوی برای کمک به کنترل کیفیت، دستیابی به اهداف کیفیت و اهداف تجاری کمک می کند.

با این حال، برخی افسانه ها و تصورات نادرست وجود دارد که در مورد اخذ گواهینامه ایزو 9001 وجود دارد که ممکن است بر دیدگاه یا نظر شما در مورد استانداردها و سیستم های مدیریت کیفیت که ممکن است شخصی که می شناسید یا با او کار می کنید تأثیر بگذارد. در این مقاله، برخی از افسانه های رایج گواهینامه ISO 9001:2015 را برجسته می کنیم و توضیح می دهیم که چرا آنها درست نیستند!

متداول ترین افسانه های صدور گواهینامه ISO 9001:2015

در اینجا برخی از متداول ترین افسانه های صدور گواهینامه ISO 9001:2015 و در مقابل، واقعیت آن آورده شده است:

گواهینامه ایزو 9001 تحت اعتبار مرکز ملی تایید صلاحیت ایران

افسانه 1 – ISO پیچیده است

دستورالعمل ها و روش های صدور گواهینامه ISO در وهله اول کمی پیچیده به نظر می رسد. آنها با اصطلاحات و کلماتی نوشته شده اند که ممکن است ما با آنها آشنا نباشیم یا به گونه ای بیان شده اند که درک آنها برای تازه کارها همیشه آسان نباشد. عموماً سازمان های متقاضی دریافت ایزو 9001 در ایران دوره کاملی را برای درک استاندارد ISO 9001 و اجرای الزامات سیستم مدیریت کیفیت QMS اختصاص نمی دهند. بنابراین درک کاملی از این استاندارد و اینکه چگونه می تواند به آنها کمک کند ندارند.

با این حال، شروع با اصول مدیریت کیفیت جای خود را به فرآیند ساختارمندتری می دهد که هر سازمانی می تواند به راحتی آن را دنبال کند.

اگر بتوانید بر سردرگمی اولیه غلبه کنید، چند قدم ساده وجود دارد که می توانید برای بهتر پیچیدن سر خود در اطراف استاندارد انجام دهید.

مرحله 1: آموزش را در نظر بگیرید

ممکن است بخواهید بررسی کنید که چه دوره‌هایی در دسترس شما هستند، چه از طریق مرجع صدور گواهی یا از طریق توصیه‌های مشاور یا حسابرس شما، که اغلب اطلاعات کافی در مورد استانداردهای ISO، چک لیست‌های آزمایش شده و چارچوب‌ها برای پیاده‌سازی آسان استاندارد سیستم دارند. در هر نوع سازمانی همچنین می توانید دوره های فهرست شده در ایران گواه یا سایر منابع آنلاین معتبر یا حتی YouTube را مشاهده کنید!

مرحله 2: مستندات همراه

ISO 9001:2015 چندین سند همراه دارد که برای کمک به درک استاندارد در دسترس شما هستند. مثلا:

  • ISO 9002:2016 – دستورالعمل های اعمال ISO 9001:2015
  • ISO 9002:2015 – مدیریت کیفیت – کیفیت یک سازمان – راهنمایی برای دستیابی به موفقیت پایدار
  • ISO 10005:2018 – مدیریت کیفیت – رهنمودهایی برای طرح های کیفیت

افسانه 2 – ISO از مستندات بسیار قدیمی پیروی می کند

ISO 9001 برای اولین بار در سال 1987 منتشر شد و از نظر تاریخی هر چند سال یکبار تجدید نظر و به روز شده است. به‌روزرسانی‌ها به دلیل بازخورد، روند صنعت و تغییرات تقاضای جهانی انجام شده است. به روز رسانی ها و تجدید نظرها به منظور مرتبط و کاربردی کردن ISO 9001 برای کاربران انجام می شود. «ISO 9001:2015 عناصری مانند تمرکز قوی‌تر بر ذینفعان و زمینه گسترده‌تر یک سازمان را برای تناسب با نیازهای در حال رشد کسب‌وکار مدرن ترکیب می‌کند».

موردی برای پیاده سازی ISO 9001

چارچوب ISO 9001:2015 را می توان در سازمان ها با هر اندازه فعالیت تجاری مورد استفاده قرار داد.

بر روی یک رویکرد کل نگر با پیروی از برنامه، انجام، بررسی، عمل تمرکز می کند که ساختاری به خوبی تعریف شده برای سازمان ها را قادر می سازد تا از آن پیروی کنند. به ارائه خدمات با کیفیت و بهبود مستمر فرآیندها کمک می کند.

توجه: سالی که بعد از نیم‌دونقطه ذکر شده است به سال انتشار نسخه بازبینی اشاره دارد. از زمان انتشار این مقاله، ISO 9001:2015 تجدید نظر فعلی استاندارد است. شرکت‌هایی که گواهینامه‌های قدیمی‌تر را دریافت کرده‌اند، تایید شده در نظر گرفته نمی‌شوند.

افسانه 3 – ISO 9001:2015 فقط برای مشاغل بزرگ است

استانداردهای صدور گواهینامه ISO به گونه ای طراحی شده اند که عمومی و انعطاف پذیر باشند تا به سازمان ها امکان سفارشی سازی نیازهای خود را بدهد. هر سازمانی می تواند بدون توجه به اندازه نوع کسب و کار از چارچوب استفاده کند.

توجه: در یک سازمان کوچکتر، پیاده سازی ISO 9001 می تواند بسیار آسان باشد، زیرا کارکنان محدودی برای آموزش وجود دارد، و فرآیندهای تجاری می توانند به راحتی با معیارهای کیفیت ISO بهینه شوند.

استاندارد ISO 9001 در مورد تعریف، اندازه گیری و بهبود فرآیندها است. این سازمان دستورالعمل ها و چارچوب های کیفی را ارائه می دهد تا اطمینان حاصل شود که کارکنان در تمام سطوح از پیشرفت های مستمر و بهترین شیوه ها پیروی می کنند.

در سازمان های بزرگ یا کوچک، فرآیند پیاده سازی سیستم QMS یکسان است. تفاوت ها فقط در نحوه ترجمه هر بند استاندارد به نحوه انجام تجارت شما رخ می دهد. QMS خود را به بهترین نحوی که کسب و کار خود را اداره می کنید، سفارشی کنید و ISO 9001:2015 برای شما کار خواهد کرد!

افسانه 4 – گواهینامه ISO 9001:2015 بسیار گران است

هزینه صدور گواهینامه ISO توسط عوامل مختلفی مانند اندازه کارمند، ماهیت فعالیت تجاری، سطح پذیرش فناوری، دامنه اجرای سیستم مدیریت کیفیت، الزامات آموزش کارکنان، شهرت مشاور ISO، سازمان صدور گواهینامه ISO انتخاب شده و موارد دیگر تعیین می شود.

هزینه اجرای گواهینامه ISO برای یک سازمان اغلب قابل مذاکره (تا حدی) است و ساختار هزینه ثابتی ندارد. بسته به پیچیدگی اجرای گواهینامه ISO متفاوت است.

توجه: مشاوران ایزو مورد اعتماد مانند AURION شما را در دریافت گواهینامه ISO با کمترین هزینه و بهترین خدمات اجرای گواهینامه ISO در کلاس راهنمایی می کنند.

هزینه های ثابتی از سوی نهادهای اعتباربخشی برای صدور گواهینامه QMS شما ذکر می شود که بر اساس تعداد کارکنان سازمان شما دیکته می شود. این تعداد روزهایی را تعیین می کند که ممیزی شما باید انجام شود و قابل مذاکره نیست.

افسانه 5 – ISO 9001:2015 فقط برای تولیدکنندگان است

استاندارد صدور گواهینامه ISO 9001:2015 به طور گسترده در بسیاری از صنایع مانند بیمارستان ها، بانک ها، دانشگاه ها، شرکت های نرم افزاری و سایر مشاغل خدماتی یا تولیدی استفاده می شود.

مدیر کنترل کیفیت شرح وظایف و شرایط استخدام

گواهینامه ISO به سازمان ها کمک می کند تا توانایی های خود را در ارائه اولین محصولات و خدمات با کیفیت نشان دهند. گواهینامه ISO یک استاندارد بین المللی شناخته شده برای کیفیت و استانداردسازی محصولات و خدمات هر سازمانی است.

دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌ها برای همه انواع سازمان‌ها برای ساده‌سازی عملیات تجاری خود و تمرکز بر بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایت مشتری اعمال می‌شود.

افسانه 6 – ISO 9001:2015 به کارهای کاغذی زیادی نیاز دارد

از نظر فنی، هیچ فرآیند یا رویه مستند مورد نیاز در ISO 9001:2015 وجود ندارد. با این حال، شما باید اطلاعات مستندی را برای پشتیبانی از عملیات فرآیندهای خود حفظ کنید و اطلاعات مستند را حفظ کنید تا نشان دهید فرآیندها طبق برنامه انجام می شوند.

همچنین، اگر آن را برای عملیات خود مهم یا ضروری دانسته اید، باید اطلاعات مستند لازم برای اثربخشی QMS را حفظ کنید. اگر می گویید که نیاز به مستند دارید، باید آن را مستند نگه دارید.

در حالی که مستندات مورد نیاز است، تعداد واقعی چیزها محدود است، و به خصوص در ویرایش 2015. از لحاظ تاریخی مستندسازی به عنوان یک تعهد بزرگ در نظر گرفته شده است، با این حال، ISO 9001:2015 نسبت به تجدید نظرهای قبلی انعطاف پذیرتر است.

ادغام استاندارد گواهینامه ISO در یک سیستم سازمانی بیشتر یک تمرین عملی است تا تهیه و مستندسازی دستی خط مشی.

مستندات در ISO 9001:2015 انعطاف‌پذیرتر است و شرکت شما تشویق می‌شود به گونه‌ای مستندسازی کند که برای سازمان شما جذاب باشد و به گونه‌ای که برای نحوه عملکرد سازمان شما منطقی باشد.

افسانه 7- برای دریافت گواهی ISO به یک سیستم کامل نیاز دارید

به طور خلاصه، نه – اما باید کار کند. در حالی که ISO 9001:2015 دستورالعمل هایی را برای تغییر یک سیستم مدیریت موجود یا توسعه یک سیستم از ابتدا ارائه می دهد، صدور گواهینامه به چند مرحله بیشتر نیاز دارد. برای اینکه شرکت شما و QMS آن گواهی شود، باید شیوه های سیستم مدیریت کیفیت را به طور موثر پیاده سازی کنید. به این معنی که چارچوب ISO 9001:2015 باید دنبال شود، متناسب با سازمان شما باشد، فرآیندها باید در جایی که قابل اجرا هستند مستند شوند، و سیستم ها نیاز دارند. در فواصل زمانی معین ممیزی شود.

صدور گواهینامه در چند مرحله انجام می شود و برای چرخه های 3 ساله از جمله ممیزی داخلی و خارجی به طول می انجامد.

چیزی که برای سیستم‌های مدیریت کیفیت جدید مفید است این است که سیستمی بخشنده است و حسابرسان برای یافتن ایرادات سیستم شما حسابرسی نمی‌کنند، بلکه فرصت‌هایی برای بهبود پیدا می‌کنند. اگر از سازمان‌هایی مانند ایران گواه یا هر مشاور محلی دیگری کمک دریافت می‌کنید، سازمان شما می‌تواند در عرض تقریباً 3 ماه برای صدور گواهینامه آماده شود.

نیازی نیست سیستم شما کامل باشد – شما می خواهید یافته هایی داشته باشید (عدم انطباق یا فرصت هایی برای بهبود)، زیرا راهی برای یادگیری از اشتباهات شما و رشد است – چیزی که صنعت آن را حسابرسی ارزش افزوده می نامد.

سوالات متداول

آیا برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 نیاز به پیاده سازی است؟

به طور خلاصه، نه – اما باید کار کند. در حالی که ISO 9001:2015 دستورالعمل هایی را برای تغییر یک سیستم مدیریت موجود یا توسعه یک سیستم از ابتدا ارائه می دهد، صدور گواهینامه به چند مرحله بیشتر نیاز دارد. برای اینکه شرکت شما و QMS آن گواهی شود، باید شیوه های سیستم مدیریت کیفیت را به طور موثر پیاده سازی کنید. به این معنی که چارچوب ISO 9001:2015 باید دنبال شود، متناسب با سازمان شما باشد، فرآیندها باید در جایی که قابل اجرا هستند مستند شوند، و سیستم ها نیاز دارند. در فواصل زمانی معین ممیزی شود.

آیا فقط تولیدکنندگان باید گواهینامه ایزو 9001 اخذ نمایند؟

استاندارد صدور گواهینامه ISO 9001:2015 به طور گسترده در بسیاری از صنایع مانند بیمارستان ها، بانک ها، دانشگاه ها، شرکت های نرم افزاری و سایر مشاغل خدماتی یا تولیدی استفاده می شود. گواهینامه ISO به سازمان ها کمک می کند تا توانایی های خود را در ارائه اولین محصولات و خدمات با کیفیت نشان دهند. گواهینامه ISO یک استاندارد بین المللی شناخته شده برای کیفیت و استانداردسازی محصولات و خدمات هر سازمانی است.

آیا اخذ گواهینامه ایزو 9001 هزینه بالایی دارد؟

هزینه صدور گواهینامه ISO توسط عوامل مختلفی مانند اندازه کارمند، ماهیت فعالیت تجاری، سطح پذیرش فناوری، دامنه اجرای سیستم مدیریت کیفیت، الزامات آموزش کارکنان، شهرت مشاور ISO، سازمان صدور گواهینامه ISO انتخاب شده و موارد دیگر تعیین می شود. هزینه اجرای گواهینامه ISO برای یک سازمان اغلب قابل مذاکره (تا حدی) است و ساختار هزینه ثابتی ندارد. بسته به پیچیدگی اجرای گواهینامه ISO متفاوت است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا