موردی برای پیاده سازی ISO 9001

سازمان ها باید درجه ای از کیفیت را که از مشتریانشان انتظار دارند برآورده کنند. این توانایی برای حفظ روابط بهبود یافته با مشتریان، یعنی تمرکز بر مشتری، کلید رشد بلندمدت و سودآوری کسب و کار است و همچنین یکی از جنبه های اصلی است که الزامات ISO 9001 برای کمک به سازمان ها در نظر گرفته است.

موردی برای پیاده سازی ISO 9001

در این مقاله به موردی برای پیاده سازی ISO 9001 خواهیم پرداخت. با گذشت بیش از سه دهه از انتشار اولیه، ISO 9001 توانسته است به استاندارد بین المللی کیفیت تبدیل شود که از طریق آن سازمان ها ثابت می کنند که محصولات تولیدی و خدماتی که ارائه می کنند دارای مجموعه ای از معیارهای معتبر و شناخته شده بین المللی است.

جهانی شدن و فشار رقابتی محیطی را ایجاد کرده است که در آن سازمان ها ملزم به انعطاف پذیری، سازگاری و نوآوری هستند. به منظور بقا، سازمان ها نیز اغلب ملزم به پیش بینی نیازهای آینده مشتریان و گسترش به بازارهای فراتر از مرزهای ملی خود هستند.

برای این منظور، رعایت دقیق استانداردهای کیفیت بین المللی اغلب یک الزام است. با این حال، با توجه به محبوبیت بسیار زیاد اخذ گواهینامه ایزو 9001 و تعداد زیادی از سازمان ها در سراسر جهان که در برابر آن گواهی شده اند، نمی توان سوالات زیر را مطرح کرد:

  • چه چیزی این استاندارد را به طور خاص از سایر استانداردها متمایز می کند؟
  • چرا سازمان ها باید سیستمی داشته باشند که از طریق آن به اهداف خود دست یابند؟

اگرچه عوامل زیادی وجود دارد که به ایجاد یک اکوسیستم مطلوب برای شکوفایی ISO 9001 کمک کرده است، یک محرک اصلی به سمت این محبوبیت، نیاز سازمان ها به ارائه محصولات و خدمات خود با درجه کیفیت ثابتی بوده است. از آنجایی که سازمان ها با رقابت شدیدی روبرو هستند، نمی توانند صرفاً با قیمت های پایین رقابت کنند.

آنها باید درجه ای از کیفیت را که از مشتریانشان انتظار می رود برآورده کنند. این توانایی برای حفظ روابط بهبود یافته با مشتریان، یعنی تمرکز بر مشتری، کلید رشد بلندمدت و سودآوری کسب و کار است و همچنین یکی از جنبه های اصلی است که الزامات ISO 9001 برای کمک به سازمان ها در نظر گرفته شده است.

بازنگری مدیریت در ایزو 9001

موردی برای پیاده سازی ISO 9001

ایزو 9001 جدای از ذکر آن به عنوان یک اصل از سیستم مدیریت کیفیت، نیازمند اقدامات مشخصی با توجه به تمرکز مشتری است، که به شرح زیر می باشد:

  • اطمینان از درک و برآورده شدن نیازهای فعلی و آینده مشتری
  • رسیدگی به خطرات و فرصت هایی که ممکن است بر رضایت مشتری تأثیر بگذارد،
  • و تمرکز بر روی افزایش رضایت مشتری (بند 5.1.2).

علاوه بر این در استاندارد، الزامات ارتباط با مشتریان (بند 8.2.1) و اندازه گیری رضایت آنها (بند 9.1.2) را نیز می توان یافت.

جنبه مهمی که باید به آن توجه داشت این است که الزامات ISO 9001 برای تمرکز بر مشتری، هنگامی که با الزامات بهبود مستمر (بند 10.3) ترکیب می‌شود، می‌تواند اجزای لازم را برای سازمان نه تنها برای برآورده کردن انتظارات مشتری، بلکه برای تلاش برای فراتر از آنها فراهم کند. تمایل به فراتر از انتظارات مشتری، نوآوری را تشویق می کند و ترکیبی از نوآوری و کیفیت می تواند ابزاری باشد که از طریق آن سازمان موفقیت و رشد پایدار خود را تضمین می کند.

با توجه به سوال دوم، پیاده سازی ISO 9001 در سازمان ها بسیار مطلوب است، زیرا زمانی که متناسب با نیازهای سازمان باشد و به درستی در فرآیندهای تجاری موجود ادغام شود، به طرحی برای کارایی داخلی تبدیل می شود: استانداردسازی فرآیندها افزایش را تشویق می کند زیرا، در بهره وری، محیط کار بهبود می یابد و هزینه ها کاهش می یابد.

علاوه بر این، اقداماتی که سازمان ها باید به عنوان بخشی از الزامات ISO 9001 انجام دهند، به ارتقای وحدت هدف و فرهنگی کمک می کند که منجر به رفتار، نگرش ها، فعالیت ها و فرآیندهایی می شود که ارزش ارائه می دهد. چنین اقداماتی می تواند به عنوان مثال، کارهایی باشد که باید توسط مدیریت عالی انجام شود تا تعهد خود را نسبت به سیستم مدیریت کیفیت نشان دهد (بند 5.1): مسئولیت پذیری، ایجاد خط مشی کیفیت، برقراری ارتباط، هدایت، حمایت از افراد. ، و غیره.

یکی از زمینه هایی که ISO 9001 اغلب مورد انتقاد قرار گرفته است، ایجاد و کنترل مستندات است. در برخی سازمان ها این به عنوان یک مزاحم و یک بار اداری تلقی می شد که نباید وجود داشته باشد. الزامات مستندسازی نسخه های قبلی ISO 9001 ممکن است به این طرز تفکر کمک کرده باشد، با این وجود، هدف ISO 9001 همیشه داشتن یک سیستم مدیریت کیفیت مستند و نه یک “سیستم اسناد” بوده است.

اگرچه آخرین ویرایش ISO 9001 شامل الزاماتی برای اسناد (بند 7.5) است که ضروری در نظر گرفته شده است، همچنین به سازمان ها انعطاف بیشتری برای تعیین تعداد بهینه اسنادی که به فرآیندهای آنها اجازه می دهد به درستی عمل کند و در عین حال پشتیبانی می کند، اعطا می کند. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد از طرف دیگر، الزامات مربوط به کنترل اسناد برای اطمینان از قابل اعتماد بودن، محافظت شده بودن اطلاعات موجود در آنها و منعکس کننده وضعیت واقعی سیستم مدیریت کیفیت ضروری است.

ISO 9001

ارزش افزوده در مقابل رویکرد غیر ارزش افزوده برای اجرای ISO 9001

در بسیاری از سازمان ها رعایت استاندارد ISO 9001 منجر به بهبود عملکرد و دستیابی به نتایج مطلوب می شود. با این حال، این مورد برای برخی از سازمان‌ ها که نمی‌ توانند منافع ملموسی را از اجرا به دست آورند، صادق نیست. اگرچه موفقیت اجرا به شایستگی مدیران، فرهنگ و رویکرد به کیفیت و غیره بستگی دارد و ممکن است دلایل بی‌ شماری وجود داشته باشد که چرا سیستم مدیریت کیفیت به درستی عمل نمی‌کند، چیزی که اغلب می‌توان مشاهده کرد این است که رویکردی که سازمان نسبت به اجرا در پیش گرفته است. ما اینها را به عنوان رویکردهای “ارزش افزوده” و “غیر ارزش افزوده” متمایز می کنیم.

“ارزش افزوده” رویکردی است که از طریق آن سازمان از خود می پرسد: “چگونه می توانیم از سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر ISO 9001 (1) برای بهبود تجارت خود استفاده کنیم؟”

از سوی دیگر، با رویکرد “بدون ارزش افزوده”، سازمان بررسی می کند که “برای دریافت گواهینامه ISO 9001 حداقل چه الزاماتی را باید رعایت کنیم؟”

به عبارت دیگر، سازمانی که رویکردی بدون ارزش افزوده را انتخاب می‌کند، اجرای سیستم مدیریت کیفیت را کاری می‌داند که برای اخذ گواهینامه باید انجام شود، اما به خودی خود ارزشی به فرآیندهای تجاری سازمان نمی‌افزاید. . در مقابل، رویکرد ارزش افزوده به دنبال بهترین روش برای استفاده از سیستم مدیریت کیفیت به منظور بهبود محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان است. رویکرد ارزش افزوده به دنبال استفاده از مزایای اجرای QMS و شناخت مزایای آتی برای سازمان است.

در مقایسه، رویکرد ارزش افزوده نسبت به رویکرد بدون ارزش افزوده بسیار مطلوب است، زیرا اجرای ISO 9001 به منابع مالی، زمان و تلاش، هم در ابتدا و هم در طول زمان نیاز دارد، بنابراین حداکثر بازده سرمایه گذاری باید باشد. دنبال می شود، و در هسته آن، این همان چیزی است که خود ISO 9001 در نهایت به آن دست می یابد: ادغام بهینه سیستم مدیریت کیفیت در فرآیندهای سازمان به منظور دستیابی به موفقیت پایدار.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا