طرح کسب و کار: چیست، شامل چیست و چگونه می توان آن را نوشت

طرح کسب و کار یک ابزار مکتوب در مورد کسب و کار شما است که 3 تا 5 سال آینده پروژه می کند و مسیری را که کسب و کار شما قصد دارد برای کسب درآمد و افزایش درآمد طی کند را مشخص می کند. به آن به عنوان یک پروژه زنده برای کسب و کار خود فکر کنید، نه به عنوان یک سند یکبار مصرف.

طرح کسب و کار

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار سندی است که به تفصیل اهداف شرکت و نحوه برنامه ریزی آن برای دستیابی به اهداف خود را مشخص می کند. یک طرح تجاری یک نقشه راه مکتوب برای شرکت از دیدگاه بازاریابی، مالی و عملیاتی ترسیم می کند. هم استارت آپ ها و هم شرکت های تاسیس شده از طرح های تجاری استفاده می کنند.

طرح کسب و کار یک سند مهم است که مخاطبان خارجی و داخلی یک شرکت را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال، یک طرح تجاری برای جذب سرمایه گذاری قبل از اینکه یک شرکت سابقه اثبات شده ای ایجاد کند، استفاده می شود. همچنین می تواند به تضمین وام از موسسات مالی کمک کند.

علاوه بر این، یک طرح کسب و کار می تواند برای حفظ تیم اجرایی یک شرکت در یک صفحه در مورد موارد اقدام استراتژیک و هدف برای رسیدن به اهداف تعیین شده مفید باشد.

اگرچه آنها به ویژه برای مشاغل جدید مفید هستند، اما هر شرکتی باید یک طرح تجاری داشته باشد. در حالت ایده آل، این طرح به طور دوره ای بررسی و به روز می شود تا اهدافی را که برآورده شده اند یا تغییر داده اند منعکس کند. گاهی اوقات، یک طرح کسب و کار جدید برای کسب و کاری ایجاد می شود که تصمیم گرفته در مسیر جدیدی حرکت کند.

تجزیه‌ و تحلیل تاثیر کسب‌ و کار یا BIA چیست 3

نکات کلیدی در مورد طرح کسب وکار

  • طرح کسب و کار سندی است که فعالیت های تجاری اصلی یک شرکت و نحوه برنامه ریزی آن برای دستیابی به اهداف خود را توصیف می کند.
  • شرکت‌های نوپا از طرح‌های تجاری برای راه‌اندازی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی استفاده می‌کنند.
  • یک طرح تجاری همچنین می تواند به عنوان یک راهنمای داخلی برای متمرکز نگه داشتن تیم اجرایی و تلاش برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت استفاده شود.
  • کسب‌وکارها ممکن است یک طرح کسب‌وکار سنتی طولانی‌تر یا یک طرح کسب‌وکار استارت‌آپ ناب کوتاه‌تر ایجاد کنند.
  • برنامه های تجاری خوب باید شامل یک خلاصه اجرایی و بخش هایی در مورد محصولات و خدمات، استراتژی بازاریابی و تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی مالی و بودجه باشد.

آشنایی با طرح های تجاری کسب وکار

طرح کسب و کار یک سند اساسی است که هر کسب و کار جدید باید قبل از شروع فعالیت داشته باشد. در واقع، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اغلب قبل از بررسی اینکه آیا سرمایه‌ای را برای کسب‌وکارهای جدید فراهم می‌کنند یا خیر، به یک طرح کسب‌وکار مناسب نیاز دارند.

فعالیت بدون طرح تجاری معمولاً ایده خوبی نیست. در واقع، تعداد بسیار کمی از شرکت‌ها می‌توانند بدون آن دوام زیادی داشته باشند. ایجاد (و پایبندی به) یک طرح تجاری خوب مزایایی دارد. اینها شامل توانایی فکر کردن از طریق ایده ها قبل از سرمایه گذاری بیش از حد بر روی آنها و کار کردن از طریق موانع احتمالی موفقیت است.

یک طرح تجاری خوب باید تمام هزینه های پیش بینی شده و مشکلات احتمالی هر تصمیمی که یک شرکت می گیرد را مشخص کند. برنامه های تجاری، حتی در میان رقبا در همان صنعت، به ندرت یکسان هستند. با این حال، آن‌ها می‌توانند عناصر اساسی یکسانی داشته باشند، مانند خلاصه‌ای اجرایی از کسب‌وکار و توضیحات دقیق عملیات، محصولات و خدمات و پیش‌بینی‌های مالی آن. یک طرح همچنین بیان می کند که چگونه کسب و کار قصد دارد به اهداف خود دست یابد.

در حالی که ارائه هر چه بیشتر جزئیات ایده خوبی است، اما همچنین مهم است که یک طرح مختصر باشد تا توجه خواننده را تا انتها حفظ کند.

چگونه یک طرح تجاری بنویسیم

یک طرح تجاری خوب سنجیده و مدون می تواند برای یک شرکت ارزش زیادی داشته باشد. در حالی که الگوهایی وجود دارد که می توانید از آنها برای نوشتن یک طرح تجاری استفاده کنید، سعی کنید از تولید یک نتیجه عمومی خودداری کنید. این طرح باید شامل نمای کلی و در صورت امکان جزئیات صنعتی باشد که کسب و کار بخشی از آن خواهد بود. باید توضیح دهد که چگونه کسب و کار خود را از رقبای خود متمایز می کند.

با ساختار اساسی شروع کنید: خلاصه اجرایی، شرح شرکت، تجزیه و تحلیل بازار، توضیحات محصول یا خدمات، استراتژی بازاریابی، پیش‌بینی‌های مالی، و پیوست (که شامل اسناد و داده‌هایی است که بخش‌های اصلی را پشتیبانی می‌کنند). این بخش ها یا عناصر یک طرح کسب و کار در زیر مشخص شده است.

هنگامی که طرح کسب و کار خود را می نویسید، لازم نیست به شدت از طرح یا الگوی طرح کسب و کار خاصی پیروی کنید. فقط از بخش هایی استفاده کنید که برای کسب و کار خاص شما و نیازهای آن بیشترین معنا را دارند.

طرح‌های تجاری سنتی از ترکیبی از بخش‌های زیر استفاده می‌کنند. طرح شما همچنین ممکن است شامل هر گونه درخواست بودجه ای باشد که می کنید. صرف نظر از این، سعی کنید بدنه اصلی برنامه خود را در حدود 15-25 صفحه نگه دارید.

تداوم کسب و کار و بازیابی پس از بلایا 2

عناصر یک طرح کسب و کار

طول طرح کسب و کار در هر کسب و کار بسیار متفاوت است. در نظر بگیرید که اطلاعات اولیه را در یک سند 15 تا 25 صفحه ای قرار دهید. سپس، سایر عناصر حیاتی که فضای زیادی را اشغال می کنند – مانند درخواست های ثبت اختراع – می توانند در سند اصلی ارجاع داده شوند و به عنوان ضمیمه گنجانده شوند.

همانطور که در بالا ذکر شد، هیچ دو طرح تجاری یکسان نیستند. با این حال، آنها تمایل دارند عناصر مشابهی داشته باشند. در زیر برخی از بخش های رایج و کلیدی یک طرح کسب و کار آورده شده است.

الزامات کلیدی یک طرح کسب وکار چیست؟

  • خلاصه اجرایی: این بخش به تشریح شرکت می پردازد و بیانیه ماموریت را به همراه هر گونه اطلاعاتی در مورد رهبری، کارکنان، عملیات و مکان شرکت در بر می گیرد.
  • محصولات و خدمات: در اینجا، شرکت می‌تواند محصولات و خدماتی را که ارائه می‌کند و همچنین ممکن است شامل قیمت‌گذاری، طول عمر محصول و مزایایی برای مصرف‌کننده باشد، مشخص کند. سایر عواملی که ممکن است به این بخش وارد شوند عبارتند از فرآیندهای تولید و ساخت، هر گونه حق ثبت اختراعی که شرکت ممکن است داشته باشد، و همچنین فناوری اختصاصی. اطلاعات مربوط به تحقیق و توسعه (R&D) نیز می تواند در اینجا گنجانده شود.
  • تجزیه و تحلیل بازار: یک شرکت نیاز به مدیریت خوبی در صنعت خود و همچنین بازار هدف خود دارد. این بخش از طرح به جزئیات رقابت یک شرکت و نحوه جا افتادن شرکت در صنعت، همراه با نقاط قوت و ضعف نسبی آن می پردازد. همچنین تقاضای مصرف‌کننده مورد انتظار برای محصولات یا خدمات یک شرکت و اینکه چقدر آسان یا دشوار است گرفتن سهم بازار از شرکت‌های متصدی است، توضیح می‌دهد.
  • استراتژی بازاریابی: این بخش توضیح می دهد که چگونه شرکت پایگاه مشتری خود را جذب و حفظ می کند و چگونه قصد دارد به مصرف کننده برسد. یک کانال توزیع واضح باید مشخص شود. این بخش همچنین طرح‌های کمپین تبلیغاتی و بازاریابی و انواع رسانه‌هایی را که این کمپین‌ها استفاده خواهند کرد، توضیح می‌دهد.
  • برنامه ریزی مالی: این بخش باید شامل برنامه ریزی ها و پیش بینی های مالی یک شرکت باشد. صورت‌های مالی، ترازنامه و سایر اطلاعات مالی ممکن است برای کسب‌وکارهای مستقر درج شود. کسب‌وکارهای جدید شامل اهداف و برآوردهای چند سال اول به‌علاوه توصیفی از سرمایه‌گذاران بالقوه خواهند بود.
  • بودجه: هر شرکتی نیاز به بودجه دارد. این بخش باید شامل هزینه های مربوط به نیروی انسانی، توسعه، تولید، بازاریابی و سایر هزینه های مرتبط با کسب و کار باشد.

بهترین طرح‌های تجاری، طرح‌های عمومی نیستند که از قالب‌هایی که به راحتی قابل دسترسی هستند ایجاد شده‌اند. یک شرکت باید خوانندگان را با طرحی جذب کند که تکینگی و پتانسیل موفقیت آن را نشان دهد.

انواع طرح های تجاری کسب وکار چیست؟

طرح های تجاری به شرکت ها کمک می کند تا اهداف خود را شناسایی کرده و در مسیر دستیابی به اهداف باقی بمانند. آنها می توانند به شرکت ها کمک کنند تا شروع کنند، خودشان را مدیریت کنند، و پس از راه اندازی و راه اندازی، رشد کنند. آنها همچنین به عنوان وسیله ای برای جذب وام دهندگان و سرمایه گذاران عمل می کنند.

اگرچه هیچ طرح کسب و کار درست یا غلطی وجود ندارد، اما آنها می توانند به دو دسته مختلف تقسیم شوند: استارتاپ سنتی یا ناب. با توجه به مدیریت کسب و کار کوچک (SBA)، طرح کسب و کار سنتی رایج ترین است. این شامل جزئیات زیادی در هر بخش است. اینها معمولا طولانی‌تر از طرح استارت‌آپ ناب هستند و نیاز به کار بیشتری دارند.

از سوی دیگر، طرح‌های کسب‌وکار استارت‌آپ ناب، از ساختاری مختصر استفاده می‌کنند که عناصر کلیدی را برجسته می‌کند. این طرح‌های تجاری در دنیای تجارت رایج نیستند، زیرا کوتاه هستند – به اندازه یک صفحه – و جزئیات ندارند. اگر یک شرکت از این نوع طرح استفاده می کند، باید آماده باشد تا در صورت درخواست سرمایه گذار یا وام دهنده، جزئیات بیشتری را ارائه دهد.

ملاحظات خاص در مورد نگارش یک طرح کسب وکار

پیش بینی های مالی

یک طرح تجاری کامل باید شامل مجموعه ای از پیش بینی های مالی برای کسب و کار باشد. این صورت‌های مالی آینده‌نگر اغلب صورت‌های مالی پیش‌فرض یا به‌طور ساده «طرف فرم» نامیده می‌شوند. آنها شامل بودجه کلی، نیازهای مالی جاری و پیش بینی شده، تحلیل بازار و استراتژی بازاریابی شرکت می شوند.

ملاحظات دیگر برای طرح کسب و کار

یک دلیل اصلی برای طرح کسب و کار این است که به مالکان تصویر روشنی از اهداف، اهداف، منابع، هزینه‌های بالقوه و معایب تصمیمات تجاری خاص ارائه دهد. یک طرح تجاری باید به آنها کمک کند تا قبل از اجرای ایده های خود، ساختارهای خود را اصلاح کنند. همچنین به مالکان این امکان را می دهد تا نوع تامین مالی مورد نیاز برای راه اندازی و راه اندازی کسب و کار خود را پیش بینی کنند.

اگر جنبه‌های جالبی از کسب‌ و کار وجود دارد، باید آن‌ها را برجسته کرده و در صورت نیاز برای جذب منابع مالی استفاده کرد. برای مثال، تجارت خودروهای الکتریکی تسلا موتورز اساساً تنها به عنوان یک طرح تجاری آغاز شد.

نکته مهم این است که یک طرح تجاری نباید یک سند ثابت باشد. همانطور که یک تجارت رشد می کند و تغییر می کند، برنامه کسب و کار نیز باید تغییر کند. بررسی سالانه شرکت و طرح آن به یک کارآفرین یا گروهی از مالکان اجازه می دهد تا برنامه را بر اساس موفقیت ها، شکست ها و سایر اطلاعات جدید به روز کنند. این فرصتی را برای اندازه گیری توانایی طرح برای کمک به رشد شرکت فراهم می کند.

به طرح کسب و کار به عنوان یک سند زنده فکر کنید که با کسب و کار شما تکامل می یابد.

پرسش های متداول

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار سندی است که توسط یک شرکت ایجاد می شود و اهداف شرکت، عملیات، جایگاه صنعت، اهداف بازاریابی و پیش بینی های مالی را توصیف می کند. اطلاعات موجود در آن می تواند راهنمای مفیدی در اداره شرکت باشد. علاوه بر این، می تواند ابزار ارزشمندی برای جذب سرمایه گذار و تامین مالی از موسسات مالی باشد.

چرا طرح های تجاری شکست می خورند؟

حتی اگر یک طرح تجاری خوب داشته باشید، باز هم شرکت شما ممکن است شکست بخورد، به خصوص اگر به برنامه پایبند نباشید! داشتن رهبری قوی با تمرکز بر برنامه همیشه یک استراتژی خوب است. حتی زمانی که برنامه را دنبال می‌کنید، اگر پیش‌بینی‌های ضعیفی در پیش‌بینی‌های خود داشتید، ممکن است گرفتار کمبود جریان نقدی و بودجه‌های خارج از کنترل شوید. بازارها و اقتصاد نیز می توانند تغییر کنند. بدون انعطاف پذیری در طرح کسب و کار خود، ممکن است نتوانید در صورت نیاز به یک دوره جدید بروید.

یک طرح کسب و کار استارتاپ ناب چه چیزی را شامل می شود؟

طرح کسب و کار استارتاپ ناب زمانی گزینه ای است که یک شرکت ترجیح می دهد توضیح سریعی از تجارت خود ارائه دهد. شرکت ممکن است احساس کند که اطلاعات زیادی برای ارائه ندارد زیرا تازه شروع به کار کرده است. بخش‌ها می‌توانند شامل: پیشنهاد ارزش، فعالیت‌ها و مزایای اصلی شرکت، منابعی مانند کارکنان، مالکیت معنوی و سرمایه، فهرستی از مشارکت‌ها، بخش‌های مشتری و منابع درآمد باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا