تحول دیجیتال زنجیره تامین چیست؟

تحول دیجیتال زنجیره تامین چیست؟, چه کمکی به سازمان ها و کسب وکارهای IT می کند. فرآیند پیاده سازی شامل چه مواردی می شود؟.

تحول دیجیتال زنجیره تامین فرآیند استفاده و ادغام فناوری های دیجیتال در عملیات زنجیره تامین برای پیشرفت اساسی آن است. این فرآیند شامل طیف گسترده ای از فناوری ها، از جمله اینترنت اشیا (IoT)، محاسبات مبتنی برابر، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و بلاک چین است.

تحول دیجیتال زنجیره تامین

نقش تحول دیجیتال زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تامین مجموعه ای از فرآیندها است که شامل تمام مراحل درگیر در ایجاد محصولات، تبدیل آنها به کالا و در نهایت تحویل آنها به مشتری است. کار مداومی برای یافتن بهترین روش‌ ها برای کارآمدتر، موفق‌ تر و پایدارتر کردن زنجیره تامین وجود دارد و فناوری‌ های نوظهور نقش مهمی در آن دارند.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، زنجیره‌ های تامین بین‌ المللی و مرتبط‌ تر شده‌اند. زنجیره تامین یک جزء کلیدی از عملیات کلی یک سازمان است. برای مدیریت جریان کالا از تامین کنندگان به مصرف کنندگان ضروری است و همچنین بخش مهمی از یک استراتژی کلی تحول دیجیتال است.

هدف دیجیتالی سازی زنجیره تامین بهبود عملکرد و کارایی زنجیره تامین یک سازمان با استفاده از فناوری برای توانمندسازی مشتریان برای ارتباط بهتر با تامین کنندگان خود است. این بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی‌ های بسیاری از سازمان‌ ها برای بهبود کارایی عملیاتی، تجربه مشتری و صرفه‌ جویی در هزینه است و در عین حال به چالش‌ های جدیدی که با آن روبرو هستند نیز رسیدگی می‌کند.

چهار مرحله در تبدیل دیجیتالی زنجیره تامین چیست؟

فرآیند تبدیل زنجیره تامین یک ابتکار استراتژیک بلندمدت است که نیازمند همکاری همه ذینفعان در زنجیره تامین است. این امر مستلزم دید روشنی از چگونگی دستیابی سازمان به اهداف و منابعی است که برای ارائه این نتایج نیاز دارد.

مراحل این فرآیند شامل تعیین چشم انداز شما برای تحول دیجیتال، ارزیابی وضعیت فعلی شما، ایجاد یک برنامه اقدام، اجرای ساختار سازمانی و در نهایت، سنجش نتایج است.

در اینجا چهار مرحله حیاتی برای یک تحول دیجیتال زنجیره تامین موفقیت آمیز وجود دارد:

زنجیره تامین

1- بلوغ دیجیتال فعلی زنجیره تامین را ارزیابی کنید

اولین قدم این است که بلوغ دیجیتالی زنجیره تامین فعلی خود و چالش‌ هایی که با آن مواجه است را درک کنید. بلوغ دیجیتالی زنجیره تامین یک شرکت، سطحی است که در آن فناوری ها و ابزارهای جدید را پذیرفته است. این به شما کمک می‌کند شکاف‌ های موجود در فرآیندهای فعلی خود را شناسایی کرده و اهداف واقع‌ بینانه‌ ای را برای بهبود تعیین کنید.

وضعیت فعلی سیستم‌ ها و منابع موجود خود را ارزیابی کنید، آن‌ ها را با آخرین روندها و بهترین شیوه‌ ها در صنعت خود مقایسه کنید و تشخیص دهید که کدام حوزه‌ ها نیاز به بهبود دارند. به دقت تجزیه و تحلیل کنید که آیا فناوری فعلی شما از اهداف سازمان شما پشتیبانی می کند یا خیر، آیا سیستم های شما می توانند داده ها را به طور موثر جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند، و آیا کارکنان شما مجموعه مهارت های مناسبی دارند.

2- یک نقشه راه تحول دیجیتال ایجاد کنید

نقشه راه تحول دیجیتال برای سازمان‌ ها ضروری است تا بتوانند با چالش‌ های صنایع در حال توسعه امروزی روبرو شوند. این می تواند به سازمان ها کمک کند تا سفر دیجیتالی خود را بهتر درک کنند، چشم انداز و جاه طلبی خود را برای آینده تعریف کنند و بهترین برنامه ها را برای حرکت به سمت اهداف تحول دیجیتال شناسایی کنند.

برای ایجاد یک نقشه راه تحول دیجیتال زنجیره تامین، سازمان ها باید ابتدا اهداف خود را تعریف کنند، انتظارات خود را تعیین کنند، تصمیم بگیرند که چقدر زمان و تلاش لازم است و برنامه ای برای تعیین مسئولیت ها برای همه افراد درگیر در فرآیند ایجاد کنند. نقشه راه باید با مشورت همه کسانی که از اجرای آن متاثر می شوند، تهیه شود.

شایان ذکر است که نقشه راه تحول دیجیتال فقط بر فناوری تمرکز نمی کند – بلکه شامل عناصر غیر مرتبط با فناوری مانند: ساختار و فرآیندهای سازمانی است.

3- تغییر را مدیریت کنید

اجرای تغییرات در یک سازمان مستلزم حمایت رهبری و تعهد همه سطوح مدیریتی است. با این حال، برای برخی افراد، فرآیند تطبیق با تحول دیجیتال زنجیره تامین می‌تواند چالش برانگیز باشد، به همین دلیل است که فرآیند مدیریت تغییر، ابزاری حیاتی برای غلبه بر این مشکل است.

یک فرآیند مدیریت تغییر موفق، ارتباط باز و صادقانه را با همه تشویق می کند. داشتن درک روشنی از تحول به افراد کمک می کند تا خود را با تغییرات سازگار کنند.

4- مدیریت و کاهش خطرات

به منظور اجرای موفقیت آمیز تحول دیجیتال، مدیریت و کاهش خطرات مهم است. ریسک عاملی است که می تواند بر موفقیت تحول تأثیر منفی بگذارد. با شناسایی و کنترل ریسک ها، می توانید اطمینان حاصل کنید که پروژه شما در مسیر موفقیت قرار دارد.

به گفته Deloitte، سازمان‌هایی که در معرض محیط‌ های دیجیتال قرار دارند، می‌ توانند در زمینه‌ های زیر با خطراتی مواجه شوند:

  • فناوری – شکست های احتمالی فناوری یا سایر مسائل مرتبط که می تواند بر سیستم ها، افراد و فرآیندها تأثیر بگذارد.
  • سایبر – خطرات مربوط به فضای سایبری که می تواند در دسترس بودن، یکپارچگی و محرمانه بودن سیستم ها را تهدید کند.
  • استراتژیکریسک های مرتبط با عوامل خارجی که می توانند بر استراتژی سازمانی تأثیر بگذارند.
  • عملیات – رویدادهایی که بر توانایی سازمان برای دستیابی به اهداف تجاری خود تأثیر می گذارد.
  • نشت داده – اطلاعات منابع داخلی بدون مجوز لازم افشا می شود.
  • شخص ثالث – خطرات ناشی از طرف های خارجی زنجیره تامین.
  • حریم خصوصی – خطرات مربوط به حریم خصوصی داده های شخصی و حساس.
  • بررسی قانونی – بررسی محیط دیجیتال در صورت رخنه امنیتی یا موارد مشابه.
  • رگولاتوری – خطرات مربوط به الزامات قانونی، که شامل قوانین فناوری، قوانین بخشی، و مقررات است.
  • انعطاف پذیری – خطرات اختلالات تأثیر زیادی بر عملیات و فعالیت ها دارد.

به منظور مدیریت و کاهش ریسک، سازمان ها باید فرآیندهای مدیریت ریسک خود را تقویت کرده و ریسک ها را شناسایی، تجزیه و تحلیل، اولویت بندی، درمان و نظارت بر آن ها را انجام دهند.

آزمون پذیرش acceptance testing چیست

اهمیت تحول دیجیتال در زنجیره تامین چیست؟

در محیط امروزی، روندهای فعلی در مدیریت زنجیره تامین به سرعت در حال تحول هستند. با فناوری‌ ها و روش‌ های جدید در حال توسعه، زنجیره تامین روزمره به یک مزیت رقابتی کلیدی برای سازمان‌ ها تبدیل می‌شود. بیش از 70 درصد از رهبران زنجیره تامین با حذف مداخلات انسانی، بهبود قابل توجهی در کیفیت، یکپارچگی، دید و سرعت داده ها گزارش کرده اند.

اهمیت تحول دیجیتال در زنجیره تامین به دلیل روندهای جدید، مانند:

1- اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) با استفاده از دستگاه‌ های متصل به اینترنت برای ردیابی مکان و سرعت جابجایی کالاها، نظارت بر شرایط کالا مانند عوامل محیطی و بهینه‌ سازی عملیات کلی، بر فرآیندهای زنجیره تأمین تأثیر گذاشته است.

2- هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) فناوری‌ هایی هستند که از الگوریتم‌ هایی برای تقلید از افکار انسان و انجام وظایف دنیای واقعی استفاده می‌ کنند. ادغام آنها در مدیریت زنجیره تامین می تواند به خودکارسازی بسیاری از فرآیندها و افزایش کارایی، افزایش ایمنی، کاهش هزینه ها و تسهیل تحویل کمک کند. توانایی هوش مصنوعی و ML برای پردازش و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده ها به تصمیم گیری، تشخیص بی نظمی ها و عملکرد بهتر کمک می کند.

3- رباتیک

در زنجیره تامین، رباتیک از طریق طراحی و تولید بسیاری از دستگاه‌ های هوشمند مفید که فرآیندهای پیچیده را در چندین فاز پشتیبانی و خودکار می‌کنند، صنعت را ارتقا داده است. این دستگاه‌ ها تأثیر مثبتی بر کارایی گردش کار، سازماندهی بایگانی‌ ها و ایمنی کارگران دارند.

انواع مختلفی از ربات ها برای فرآیندهای مختلف استفاده می شوند. به عنوان مثال، برخی از ربات‌ های متحرک می‌ توانند محیط اطراف خود را حس کنند که هر زمان که مسیرهای انبار مسدود می‌شود، مفید است. ربات های دیگر برای بارگیری و تخلیه پالت های سنگین کالا طراحی شده اند که وقتی توسط انسان انجام می شود یکی از متداول ترین اتفاق ها آسیب به کالا ها است.

4- دوقلوهای دیجیتال

یک دوقلو دیجیتال یک نمایش مجازی یا یک کپی دیجیتالی از زنجیره تامین فیزیکی است. سازمان‌ ها می‌ توانند از دوقلوهای دیجیتالی به‌ عنوان مدلی برای انجام آزمایش‌ های مختلف، شناسایی چگونگی تأثیر اختلال یا هرگونه تغییر بر عملیات، آماده‌ سازی برای رویدادهای مخرب و کشف روش‌ های جدید برای بهبود استفاده کنند.

مزایای تبدیل دیجیتالی زنجیره تامین

تبدیل دیجیتالی یک زنجیره تامین می تواند مزایای زیادی داشته باشد، زیرا می تواند باعث:

  • بهبود کارایی
  • کاهش هزینه ها و بهبود شاخص های عملکرد کلیدی مالی
  • بهبود دید در عملیات
  • بهبود خدمات مشتری
  • کاهش خطاها و خطرات مربوط به انسان
  • بهبود جمع آوری داده ها
  • کاهش ضایعات و بهبود محیط زیست
  • تعامل مشتری نهایی را بهبود بخشید
  • افزایش قدرت تصمیم گیری
  • افزایش انعطاف پذیری سازمانی

ایران گواه چگونه می تواند کمک کند؟

دوره های آموزشی ایران گواه همیشه راهی عالی برای یادگیری در مورد روندهای جدید در تحول دیجیتال زنجیره تامین است. چه تازه وارد دنیای تحول دیجیتال شده باشید و چه بخواهید درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، یا سال ها در این صنعت کار می کنید، همیشه چیزهای جدیدی در حال رخ دادن هستند.

دوره آموزشی سیستم مدیریت امنیت زنجیره تامین ISO 28000

ISO 28000 یک استاندارد شناخته شده جهانی است که الزامات پیاده سازی یک سیستم مدیریت امنیت برای زنجیره تامین را مشخص می کند. با ایزو 28000، کارشناسان صدور گواهینامه می توانند با کمک به سازمان ها برای بهبود کیفیت و سودآوری، جزء ارزشمندی از سازمان ها باشند.

تحول دیجیتال

تحول دیجیتال می تواند یک دوره چالش برانگیز برای بسیاری از سازمان ها باشد. با این حال، یک استراتژی موفق طراحی و اجرا شده توسط متخصصان توانمند می تواند به سازمان ها در مواجهه و اجتناب از چنین مسائلی کمک کند.

گواهی تبدیل دیجیتال کارشناسان را برای ایجاد و مدیریت مؤثر استراتژی‌ های تحول دیجیتال آماده می‌کند و آنها را به دانش و مهارت‌ های مورد نیاز در مورد جدیدترین فناوری‌ های تحول دیجیتال که می‌تواند در صنایع مختلف از جمله زنجیره تأمین به کار برد، مجهز کند.

سوالات متداول

اهمیت تحول دیجیتال در زنجیره تامین چیست؟

اهمیت تحول دیجیتال در زنجیره تامین به دلیل روندهای جدید، مانند:
1- اینترنت اشیا
2- هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
3- رباتیک
4- دوقلوهای دیجیتال

چهار مرحله در تبدیل دیجیتالی زنجیره تامین چیست؟

فرآیند تبدیل زنجیره تامین یک ابتکار استراتژیک بلندمدت است که نیازمند همکاری همه ذینفعان در زنجیره تامین است. این امر مستلزم دید روشنی از چگونگی دستیابی سازمان به اهداف و منابعی است که برای ارائه این نتایج نیاز دارد. در اینجا چهار مرحله حیاتی برای یک تحول دیجیتال زنجیره تامین موفقیت آمیز وجود دارد:
1- بلوغ دیجیتال فعلی زنجیره تامین را ارزیابی کنید
2- یک نقشه راه تحول دیجیتال ایجاد کنید
3- تغییر را مدیریت کنید
4- مدیریت و کاهش خطرات

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

1 دیدگاه دربارهٔ «تحول دیجیتال زنجیره تامین»

  1. بازتاب: ارزیابی ریسک امنیت سایبری - مرکز مشاوره ایران گواه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا