اهداف کیفیت ISO 9001 هوشمندتر چیست؟

پیش از آنکه راجع به اهداف کیفیت ISO 9001 هوشمندتر صحبت کنیم، نیاز است که در ارتباط با اهداف کیفیت SMARTER بیشتر بدانیم.

اهداف کیفیت ISO 9001 هوشمندتر, شرح در تصویر

اهداف کیفیت چیست؟

بند 6.2 متن استاندارد سیستم های مدیریت کیفیت (ایزو 9001 ویرایش 2015) سازمان را ملزم می کند که اهداف کیفیت را در عملکردها، سطوح و فرآیندهای مربوطه برای سیستم مدیریت کیفیت تعیین کند، به عنوان مثال عملکرد سیستم مدیریت کیفیت چگونه اندازه گیری می شود و اهداف چیست. ما امیدواریم که از طریق اجرای QMS به آن برسیم.

SMART چیست؟

SMART مخفف 5 مرحله اهداف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان است. این ابزار ساده ای است که توسط بسیاری از انواع کسب و کارها برای فراتر رفتن از قلمرو هدف گذاری فازی به یک برنامه عملی برای نتایج استفاده می شود.

SMART مخفف عبارت Specific، Measurable، Atainable، Relevant و Time-Oriented است. همانطور که به خوبی درک می کنیم که تعیین اهداف کیفیت اولین گام در پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت است، تعیین اهداف با استفاده از SMART بسیار مهم است.

چگونه اهداف کیفیت هوشمندتر می توانند کمک کنند

در حالی که در هنوز ویرایش جدید استاندارد ایزو 9001 مشخص نشده است، ما اهداف کیفیت ISO 9001 هوشمندتر را توصیه می کنیم که زیربنای ارائه اهداف به تفصیل برنامه استراتژیک سازمان هستند، از خط مشی کیفیت پشتیبانی می کنند و با فلسفه SMARTER مطابقت دارند:

SMART برای ایزو 9001 چیست؟, شرح در تصویر
  • S – خاص: اهداف کیفیت باید به وضوح بیان کنند که در تلاش برای دستیابی به چه چیزی است. آنها باید با انطباق محصولات و خدمات مرتبط باشند و رضایت مشتری و ذینفعان را افزایش دهند.
  • M – قابل اندازه‌گیری: اهداف کیفی باید کمی باشند و داده‌ها برای پشتیبانی از عملکرد قابل اندازه‌گیری باشند. این داده ها برای شناسایی عملکرد پایه در برابر اهداف و امکان اندازه گیری عملکرد مداوم مورد نیاز است.
  • A – قابل دستیابی: اهداف کیفیت باید واقع بینانه و قابل دستیابی باشند تا موفق شوند. داشتن هدفی که دست یافتنی نیست فایده ای ندارد.
  • R – مرتبط: اهداف کیفیت باید از سیاست کیفیت و برنامه استراتژیک سازمان پشتیبانی کند.
  • T – محدود به زمان: چه زمانی باید به هدف دست یافت؟ آیا این یک هدف مداوم است که در یک فرکانس مشخص اندازه گیری می شود یا یک هدف تکمیل هدفمند؟
  • E – ارزیابی شده: اهداف کیفیت باید در جلسات بررسی مدیریت ارزیابی شوند – بند 9.3.2 ISO 9001:2015.
  • R – بررسی شده: اهداف کیفیت باید در جلسات بررسی مدیریت بررسی شوند – بند 9.3.2 ISO 9001:2015.

بند 6.2.2 متن استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 همچنین ایجاب می کند که وقتی سازمان ها اهداف کیفیت خود را برنامه ریزی می کنند، تعیین کنند:

  • چه باید انجام شود،
  • نیازهای منابع،
  • مسئولیت ها،
  • برنامه ها و سررسیدها،
  • چگونه نتایج عملکرد ارزیابی خواهد شد

چگونه می توان اهداف SMART را در سیستم های مدیریت کیفیت تعیین کرد؟

تعیین اهداف برای سازمان ها بسیار مهم است. اگر این موارد اخیر به وضوح تنظیم نشده باشند، بهبود در شرکت ها امکان پذیر نخواهد بود. اهداف و مقاصد چشم انداز روشنی را برای کارکنان در شرکت ها در مورد هدفی که باید به آن خدمت کنند ارائه می دهد و آنها را قادر می سازد تا پتانسیل QMS را آزاد کنند.

از این رو، اهداف سیستم مدیریت کیفیت در ابتدا به عنوان بخشی از برنامه مدیریت کیفیت سازمان ایزو راه اندازی شد. سازمان ISO برای تدوین استاندارد ایزو 9001 نیاز به استفاده از اهداف کیفیت در هر زمینه ضروری از عملکرد یک سازمان دارد. اگرچه بسیاری از شرکت های کوچک دارای گواهینامه ایزو 9001 نیستند، اما استفاده از یک هدف سیستم کیفیت به افزایش سطح کیفیت در شرکت کمک می کند.

اهداف کیفیت و QMS

انواع مختلفی از اهداف کیفیت از مدیریت ارشد گرفته تا بخش تولید وجود دارد. هدف اصلی در هر مورد تشویق فرهنگ بهبود مستمر از طریق یک سیستم مدیریت کیفیت به خوبی تعریف شده است.

برخی از QMS های پیشرفته به شما کمک می کنند تا اهداف کیفیت ISO 9001 هوشمندتر با استفاده از SMART را نظارت و پیگیری کنید. این دومی نباید به کیفیت محصولات محدود شود، بلکه باید اهداف کلی را که شرکت تعیین می کند نیز مورد توجه قرار دهد.

در این مرحله دیجیتالی و همیشه در حال تغییر اقتصاد، نمی توانید بدون انجام کاری متفاوت از رقبای خود، انتظار نتایج بهتری داشته باشید. اهداف کیفی شما باید استراتژیک و رویایی باشد تا کار تیم شما برای رسیدن به اهداف خاص آسان شود.

ناگفته نماند که نباید تمرکز بر مشارکت و مشارکت پرسنل را از دست بدهید. شما باید در صورت نیاز برای بهبودهای خاص با آنها ارتباط برقرار کنید زیرا این امر می تواند بر هدف نهایی رضایت مشتری تأثیر بگذارد. یک QMS موثر می تواند به شما کمک کند شکاف ارتباطی را نیز پر کنید.

تنظیم هدف کیفیت SMART

تعیین اهداف کیفیت SMART اولین گام در پیاده سازی QMS است. SMART مخفف عبارت Specific، Measurable، Atainable، Relevant و Time-Oriented است.

همانطور که درک می کنیم که تعیین اهداف کیفیت اولین گام در پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت است، تعیین اهداف با استفاده از فلسفه SMART مهم است. این باعث می شود اهداف واضح و قابل درک باشد، در حالی که مطمئن شوید که اهداف روشنی برای یک کسب و کار ارائه می کنند.

اهداف کیفیت ISO 9001 هوشمندتر با استفاده از SMART

هنگامی که تمام اهداف کیفی را شناسایی کردید، گام فوری بعدی که باید انجام دهید اجرای موثر آن اهداف است. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

مراحل و مدارک اخذ گواهینامه ایزو 45001 چیست؟, شرح در تصویر

1. اسناد

اطمینان حاصل کنید که تمام اهداف کیفی شناسایی شده و مورد توافق را ثبت کرده اید. قبلاً یک کتابچه راهنمای کیفی برای مراجعه وجود داشت، اما اکنون نیازی به آن نیست. استانداردهای به روز شده در ISO 9001:2015 سازمان را ملزم می کند که همه چیز را برای اعتبار سنجی و تأیید به ویژه در طول بازدید نظارتی مستند کند.

بهترین گزینه ای که می توانید به سراغ آن بروید، یک نرم افزار مدیریت اسناد الکترونیکی است که به شما کمک می کند تمام داده ها و فعالیت های مهم مانند موارد عدم انطباق را ثبت کنید، و برنامه عملیاتی را اجرا کنید. همچنین می توانید نتایج را برای یک فرآیند تصمیم گیری مبتنی بر شواهد ثبت کنید.

همچنین، مستند نگه داشتن هدف کیفیت به شما کمک می کند تا تیم خود را به سمت اهداف سازمانی سریع راهنمایی کنید.

رهبری در استاندارد ایزو 45001, شرح در تصویر

2- با تیم ارتباط برقرار کنید

هنگامی که هدف کیفیت شناسایی و مستند شد، مطمئن شوید که آن اهداف را به وضوح به تیم خود منتقل کرده اید. راه‌های مختلفی برای برقراری ارتباط بین پرسنل وجود دارد، از جمله جلسات آگاهی، ایجاد یک پلتفرم متمرکز که در آن تیم شما می‌تواند با هم همکاری کرده و ارتباط برقرار کند. نرم افزارهای مدیریت کیفیت بسیاری وجود دارند که سازمان ها را قادر می سازند تا فرهنگ ارتباط شفاف را برای جلوگیری از هرگونه دردسر یا خطرات کیفی ناشی از ارتباط نادرست بین تیم ها پرورش دهند.

همچنین، انتقال اهداف و استراتژی های مربوطه به تیم تضمین می کند که کل سازمان در مسیر درست حرکت می کند.

کنترل عملیات برای ایزو 9001

3- ایجاد روش ارزیابی

برای اندازه‌گیری اهداف کیفی، باید مکانیسم‌ های مناسبی برای هر تیم، بخش و عملکرد ایجاد کنید. این مکانیسم های ارزیابی باید در فواصل زمانی منظم برنامه ریزی شوند تا نیاز به به روز رسانی یا ارتقاء در اهداف کیفیت ارزیابی شود. ردیابی همچنین به شما کمک می کند تا از انطباق اطمینان حاصل کنید زیرا برای هر اقدام انجام شده و نتیجه مربوطه آن یک مسیر حسابرسی را حفظ می کنید.

به طور خلاصه، شما نمی توانید زمان، پول و منابع خود را بر روی اهداف کیفی که نمی توانند فرهنگ بهبود مستمر را هدایت کنند، سرمایه گذاری کنید.

بند 10 بهبود در متن فارسی استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015

4- اهداف را مرور کنید

هنگامی که هدف کیفیت را تعیین کردید، باید به طور مداوم آنها را ارزیابی کنید و همچنین مکانیسم های ایجاد شده برای ثبت عملکرد مداوم آن اهداف را ارزیابی کنید. دو راه برای بررسی اهداف کیفی وجود دارد، یکی از طریق بررسی مدیریت و دیگری ممیزی داخلی. اگر گردش کار به درستی مدیریت و نگهداری شود، این به شما کمک می کند تا کیفیت فرآیند را بررسی کنید.

برنامه ریزی برای ایزو 9001

5- به ریسک ها رسیدگی کنید

اغلب مواردی پیش می آید که سازمان شما به دلایلی دیگر نتواند به اهداف کیفی دست یابد. می توانید انتظار داشته باشید که یک فرآیند یا گردش کار نتایج یکسانی را برای هر هدف کیفی که تعیین می کنید ایجاد کند. ممکن است نیاز به تغییر یا بهبود فرآیند برای بهبود عملکرد اهداف کیفیت وجود داشته باشد. برای این کار، به نرم‌ افزار مدیریت کیفیت قدرتمندی نیاز دارید که به شما امکان می‌دهد گردش‌ های کاری مختلف را بر اساس نیاز ساعت پیکربندی کنید و در عین حال به شما کمک کند تا بهبودهایی را شناسایی کنید تا فرآیندهای موجود خود را بهتر و با اهداف سازمانی هماهنگ کنید.

حفظ و مدیریت عملکرد اهداف کیفیت یکی از وظایف مهمی است که یک سیستم مدیریت کیفیت باید در خدمت آن باشد. همچنین، کمک می کند تا فرآیند بسیار موثر و کارآمدتر از قبل شود.

چه کسی باید در مورد اهداف کیفیت بداند؟

همچنین اهداف کیفیت باید به همه پرسنلی که نقش ها و مسئولیت های آنها تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد هدف دارند، ابلاغ شود. این شامل نتایج نظارت، بررسی و ارزیابی داده های عملکرد به منظور اطمینان از مالکیت و پاسخگویی است.

خلاصه

اهداف کیفیت و توانایی سنجش عملکرد سیستم مدیریت کیفیت کلید شناسایی مشکلات عملکرد و همچنین نشان دادن بهبود مستمر است. مهمتر از همه، ایجاد اهداف شفاف و مختصر کیفیت هوشمندانه نیازمند سیستم‌هایی برای جمع‌آوری داده‌های معنادار برای پشتیبانی از عملکرد در برابر اهداف، و در نهایت دستیابی به خط مشی کیفیت و اهدافی است که در برنامه استراتژیک سازمان به تفصیل شرح داده شده است.

اهداف کیفیت چیست؟

بند 6.2 متن استاندارد سیستم های مدیریت کیفیت (ایزو 9001 ویرایش 2015) سازمان را ملزم می کند که اهداف کیفیت را در عملکردها، سطوح و فرآیندهای مربوطه برای سیستم مدیریت کیفیت تعیین کند، به عنوان مثال عملکرد سیستم مدیریت کیفیت چگونه اندازه گیری می شود و اهداف چیست. ما امیدواریم که از طریق اجرای QMS به آن برسیم.

SMART چیست؟

SMART مخفف 5 مرحله اهداف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان است. این ابزار ساده ای است که توسط بسیاری از انواع کسب و کارها برای فراتر رفتن از قلمرو هدف گذاری فازی به یک برنامه عملی برای نتایج استفاده می شود.

چگونه می توان اهداف SMART را در سیستم های مدیریت کیفیت تعیین کرد؟

تعیین اهداف برای سازمان ها بسیار مهم است. اگر این موارد اخیر به وضوح تنظیم نشده باشند، بهبود در شرکت ها امکان پذیر نخواهد بود. اهداف و مقاصد چشم انداز روشنی را برای کارکنان در شرکت ها در مورد هدفی که باید به آن خدمت کنند ارائه می دهد و آنها را قادر می سازد تا پتانسیل QMS را آزاد کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا